FN's fiktive konkurrence for Social Bæredygtighed

Tag med på et fremtids-scenario. Vi skriver august år 2022, og FN udkommer med en rapport om Verdens sociale trivsel efter COVID19 . Chokerende tal viser at Sociale Medier har styrket religiøs fanatisme og øget selvmordsrater blandt unge piger, langt mere end antaget. FN udskriver derfor en præmiefri konkurrence, hvor vinderkonceptet er det, der bedst kan samle Verden samt øge bred social trivsel.

Kender vi os selv i Alternativet? Hvordan vil du stemme, hvis disse tre forslag kom på bordet?

Forslag A): Amazon og J. Bezos’ tilbyder en Social Arbejdsmarkedsmodel til EU og resten af Verden, hvor højst mulig effektivitet opnås gennem KPI’er (Key Performance Indexes) og automatisering overalt. Amazons store erfaring med robotter, har fx ført til udvikling af en jordemoder-robot, der gør at mødre hurtigere kan komme hjem efter fødslen. Fødeafdelinger kan nu nøjes med halvt så mange ansatte, og de frigivede medarbejdere kan nu følge deres egne iværksætterdrømme - alle kan de blive sine egne lykkesmede. Bezos sidder klar med en stor investeringsfond og er særligt på udkig efter opfindertyper, der kan lave virksomheder med store promoverings-strategier, færrest muligt ansatte og produktion i Kina. Med de sparede penge kan vi få råd til rejser; USA, EU, Afrika og Mellemøsten imellem, og derved komme hinanden mere ved - lære hinanden bedre at kende, på tværs af kulturer. Amazon oplyser også, at de snart vil udfase sine sidste overflødige fagforeninger i organisationen. Om to år er de klar med robotter, der kan afskære smågrisehaler i landbruget og udføre regnskovs-nedbrænding for kvægbranchen i Brasilien.

Forslag B): P. Mygind har i årevis haft fokus på mobning i DK, og hans forslag rækker hånden ud til W. Buffet, O. Winfrey og Starbucks-kædens ejerkreds i USA. Samarbejdet vil danne nye bæredygtige Sociale Medier, der skal oprettes med proaktive strategier, hvor ekspert-psykologer konsulterer om vor urmenneske-hjerner ifbm digital interaktion . En stor procentdel af SoMe-selskabernes overskud går til mindstelønnings-sikring v/ Nordiske arbejdsmarkedsmodeller a la Bernie Sanders. Psykologerne kan også underbygge en Borgerlønsvision , hvor socialt svage ikke føler sig tvangsansat under bestemte mellemledertyper, der - trods ‘fyldt 18 år’ - sagtens kan være infantile, total-egoistiske & indifferent voksenmobbende. En anden overskuds-procentdel skal gå til nedbrydning af toldmure og religiøs/finansiel diskrimination af tredjeverdenslande uden olie, samt en langsom udfasning af det godtroende ulandshjælps-koncept. Internationalt orienterede kan også stille sin rejselyst i regioners nabokulturer og ‘uopdagede’ naturperler.

Forslag C) “Koldt vand i blodet, for det er fint som det er nu” er titlen på et rent Dansk forslag. “Det er noget pjat, at vi ikke søger at blive socialt robuste . Jyder og andre af Verdens provinsielle skal tåle at blive kaldt bonderøve , og børn/unge skal lære livets vilkår tidligt” udtaler initiativtageren, Torsten Blachman “Med de nuværende Sociale Medier kan man selv finde venner og endda blive mere moden gennem det internationale. Stod det til mig skulle alle børn spille et musikinstrument dagligt. I biologi skal 2. klasser flå et egern, og få noget hår på brystet”.

“En komikers job er ikke at kritisere medietyper, men at tjene penge” udtaler forslagsmedstiller Anton Matthesen “Branchen for Standup-comedy i DK skal ikke udøve selvrefleksion og har ikke ansvar for tonen blandt børn og unge. Til mit næste filter-fri show; ‘Kønsdele Rocks!’, udlodder jeg hermed 100 gratisbilletter til 12-årige”.

“Vi vil gerne forstærke sammenholdet, og byde børn/unge velkommen i vores klubber samt fangrupper på Facebook” udtaler formanden for fodboldens Superliga, der også er med i forslaget “Vi sponserer hermed 50 skønhedsoperationer og 50 tatoveringer, til unge der er fyldt 18 i år. Så kan de også føle gode nok, og være en del af gruppen. Ny energi v/ sådanne synergier danner værdier, og lad os bagefter mødes de sejeste Instagramsteder som Mexico, Ægypten, Thailand, Australien og Los Angeles”.

  • Jeg stemmer på ‘Forslag A … Amazon og Bezos’.
  • Jeg stemmer på ‘Forslag B … Mygind, Buffet og Winfrey’.
  • Jeg stemmer på ‘Forslag C … Blachmann, Matthesen og Superligaen’

0 vælgere