EU angriber ytringsfriheden med sanktioner mod afvigende mening om Ukrainekrigen

60 personer og 20 “organisationer” i EU-landene er blevet ramt af de nye sanktioner siden midt i 2025.

Jeg har i den senere tid prøvet at sætte mig ind i EUs nye redskab i Ukrainekrigen - sanktioner mod EU-borgere som efter EU’s mening spreder russisk propaganda.

Jeg har uden held prøvet af få læserbreve i Politiken og Information, hvor jeg appellerer til dem om at oplyse om sagen. Der er ikke et ord i de store medier i DK.

Her kommer først min henvendelse til Politiken, og derefter nogle af de kilder, jeg bruger.

"Det fremgår af forskellige nyhedsmedier som Neue Zürcher Zeitung, Wall Street Journal, Euronews, Radio Free Europe og EUs nyhedstjeneste, at EU den 15. december besluttede sanktioner mod flere EU-borgere, herunder Jacques Baud, som er en pensioneret svejtsisk officer med en fortid som rådgiver for NATO og FN. Han har udgivet en bog om krigen i Ukraine og deltaget i flere mediers omtale af krigen. EU’s nyhedstjeneste skriver, at han spreder russisk propaganda og konspirationsteorier, og at han har medvirket i russiske mediers programmer. Han afviser, at han er blevet brugt som talerør for russisk politik.

Hidtil har EU mig bekendt sanktioneret højtstående russere, som man mente havde et ansvar for Ruslands politik. Er det ikke nyt, at man sanktionerer vesteuropæiske borgere for deres ytringer?

Jeg kan ikke finde oplysninger om disse nye sanktioner mod ytringsfriheden i Vesteuropa i andre medier end førnævnte samt nogle mindre medier som f.eks. ukrainedebat.dk Jeg håber, at Politiken kan oplyse mere om sagen, for det er skræmmende, at man kan blive ramt af sanktioner, hvis man mener noget andet end EU. Sanktioner er som bekendt bl.a. indefrysning af værdier samt rejseforbud."

Lidt kilder:

https://data.europa.eu/apps/eusanctionstracker/subjects/180245

https://www.wsj.com/opinion/eu-sanctions-target-free-speech-48e6d511?gaa_at=eafs&gaa_n=AWEtsqdIFOBTRRFJvUvBuBKqRnixGQHaDScpba-g9AEU4WZNQSbJDnqt5Rt--3-g9KI%3D&gaa_ts=69a85eb3&gaa_sig=68tjWcjQsv_I0AapAVHWhF3VFsefTqB_lduy2QHCHUjOBXYEwyUkvOgjj-Dz1uHWJUMssWM1shdsDvjpvLR6rA%3D%3D