Et diskussionsoplæg om Bank- og finanssektore

Jeg har forsøgt at lave et udspil med konkrete lovforslag. Jeg har haft kigget på de andre debattråde her på siden, og taget andre steder fra.
Håber det afstedkommer en diskussion.

En Fair og Bæredygtig bank- og finanssektor.pdf (618.1 KB)

1 Synes om

Hej Niels,
Jeg har netop læst dit udspil.
Jeg synes, det ser rigtig fint ud på mange måder.
Jeg er dog ikke enig i, at alle borgere skal have mulighed for at have en konto hos Nationalbanken. Det er det vi har vores alm. banker til.
Hvad er argumentet for, at Nationalbanken også skal henvende sig til de private forbrugere?
Vi har så mange banker i Danmark, som henvender sig til private forbrugere.
Det ville være en kæmpe konkurrent at føje til markedet, hvis Nationalbanken nu skal til at spille med. Hvad er dine tanker om dette?
Vh. Søren
Administrator hos Morebanker (SE, DE)

Den med at folk skal have mulighed for at have en konto i Nationalbanken er jo officiel politik fra partiet. Det er ikke noget jeg har fundet på.
Jamen jeg tænker at en af fordelene ved at kunne vælge private banker fra, er at det lægger et pres på dem. Nu er renten så lav, at nogle banker kører med negative renter. I tilfælde af, at det blev normal praksis hos alle private banker, så ville det være rart, at kunne vælge dem fra.
Tror også det er tænkt som et led i at lave vandtætte skodder mellem risikabel spekulation og sikring af opsparernes indskud.

Hej Niels og Søren

Synes også dette emne er det allervigtigste emne i det hele taget… = En Fair og Bæredygtig bank- og finanssektor!! …men hvad sker der, er denne brainstorm kommet videre på nogen måde? Ved at POFO på en måde har emnet skrevet ind i sigtepunkterne - godt nok lidt mellem linjerne. Kunne vi/man på en eller anden måde få dette problem frem i lyset?

Regeringen er jo på en måde en del af selve problemet. De får jo så vidt jeg er informeret de penge de skal bruge fra centralbanken, netop ved at garanterer dem gennem opkrævning af skatter (…som vi så betaler for via inflation - sig til hvis jeg tager fejl?) …og centralbanken gør jo så på en måde præcis det modsatte af hvad de siger de er sat i verden for at forhindre, nemlig bobler og op- og nedture.
Flere penge ud i samfundet fra centralbanken/bankerne giver inflation - giver statsgæld - giver højere skatter…

Så!! Ja! Vi har brug for centralbanker/banker
Nej! Vi har ikke brug for at de er privatejede.

Hvor finder jeg mere om dette forslag i Alternativets politiske system, ved I det?

1 Synes om

Vi må slå lidt mere på trommerne.