En hilsen fra Franciska

Franciskas Nyhedsbrev

Kære medlemmer

Sneen er smeltet og solen luner - Og hvilken bedre opgave at gå weekenden i møde på end med et nyhedsbrev til jer.

I dag har været en af dem hvor Alternativets politik for alvor sættes i perspektiv. Klimarådet har i dag offentliggjort en rapport der afspejler det vi hele tiden har sagt – Klimaloven er slet ikke ambitiøs nok og vi når ikke de aftalte mål ved at kradse lidt i lakken. Mon du har set at der er udsendt ”Spørg statsministeren”?

Hvor har det været vildt at mærke jeres opbakning. Tusind tak for den. Jeg er dybt imponeret over alle de aktiviteter der er i gang rundt omkring – der er en enorm virkelyst og -trang derude. Det er stærkt motiverende når vi sammen samles bag Alternativets vision om et bæredygtigt samfund.

Det giver mig oprigtigt en solid tro på, at vi sammen kan give Alternativet de bedste muligheder for at vise verden, hvor relevant et projekt vi har. Der er så meget af vores potentiale der ikke er blevet rigtig forløst endnu, og vi har travlt, hvis ikke vi skal ende som en kronisk katastrofeopbremsning.

Jeg vil også gerne sige tak til de andre kandidater der valgte at stille op til posten. Jan, Troels og Thor har alle bidraget med vildt gode perspektiver på Alternativet og alle tre har hver deres spændende syn på Alternativets fremtid. I valgprocessen startede vi en god samtale om netop fremtiden – og den håber jeg at vi snart får mulighed for at genoptage.

Og sidst men ikke mindst i takkerunden skal lyde en tak til hovedbestyrelsen for at lave en god, demokratisk og gennemsigtig proces.

Som I alle nok ved, så har jeg mange forpligtelser, og det har naturligvis den betydning, at jeg må prioritere min tid og opgaverne. Lige nu er jeg jo for alvor trådt ind i landsbrugsforhandlingerne, som er vanvittig spændende af mange forskellige årsager, men særligt fordi landbruget er koden der skal knækkes, hvis vi for alvor skal undgå en klimakatastrofe. Vi skal arbejde for en grøn omstilling af landbruget, men vi skal gøre det i en Alternativ ånd, hvor vi viser vejen gennem fagkundskab, videnskab, forskning, erfaring og politisk ambition. Samtidig skal vi inspirere og opmuntre borgerne til at træffe de mest bæredygtige valg i deres liv og hverdag.

Af andre ting der har taget fokus i den seneste tid er dels afstemningen om Epidemiloven og så forhandlingerne om genåbningen som vi forlod, da der slet ikke var tænkt nok i kreative og fleksible løsninger. Det betød at børn, unge og kulturliv ikke blev tilgodeset på en måde vi kunne se os afspejlet i.

Mange har været kritiske og skeptiske omkring Epidemiloven, og der er virkelig heller ingen hurtige beslutninger. Vi har dog valgt at stemme ja og her kan du læse baggrunden for vores position.

Det er altafgørende for et parti som vores, at vi har vores gode relation til bevægelsesdelen og interesseorganisationerne der kæmper for det samme som os. De er vigtige og nødvendige samarbejdspartnere, når vi skal nå hele vejen rundt om en grøn omstilling. Jeg oplever dog at vores relationer trænger til en kærlig hånd. Derfor vil jeg også prioritere at række hånden ud til netværk og organisationer, så vi kan igen kan drage god nytte af hinanden.

Vi går hastigt mod et kommunal- og regionsrådsvalg … og vi får rygende travlt. Vi har dog stort set været på tæerne siden sidste valg af mange forskellige årsager. Det betyder, at vi måske nok er ved at være lidt tyndhudede rundt omkring i organisationen. Lad os derfor give hinanden lidt ekstra snor i denne tid – jeg har i hvert fald brug for lidt løs line til at komme på plads og yde mit allerbedste, men uanset hvor hurtigt jeg løber vil der være noget jeg ikke ser eller ikke når. Det håber jeg på jeres forståelse for. Det er dog min ambition at komme rundt i landet og bakke de lokale kandidater op.

Som bekendt har døgnet jo kun 24 timer, og jeg har vredet min hjerne for, hvordan jeg kunne tilfredsstille vores gensidige behov for at tale sammen. Jeg ville ønske, at jeg kunne nå ud til alle jeres årsmøder og opstillingsmøder, men det er ganske enkelt urealistisk at nå hele vejen rundt uden at glide i svinget. Men I er jo kernen i Alternativet, så jeg vil ganske enkelt ikke undvære at tale med jer, og jeg VIL diskutere politik med jer. Derfor taler jeg videre med Hovedbestyrelsen om at få afholdt en månedlig digital medlemssalon. Her kan vi få talt sammen om det vi har til fælles nemlig en kærlighed til Alternativet og en tro på, at vi spiller en vigtig rolle i en grøn omstilling.

Den skinbarlige sandhed er, at vi ikke er mange tilbage i Alternativet. Det er virkelig ærgerligt, men når det grønne håb igen vækkes hos folk, så håber jeg og tror på, at vi genrejser et fællesskab som folk har lyst til at bakke op om og samles i.

Så kære grønne venner - Jeg er i arbejdstøjet, og I er hermed inviteret med på det systemudfordrende, progressive og dybtgrønne hold sammen med mig, og alle de andre gode kræfter der også knokler for Alternativet og den seriøse bæredygtige omstilling. Jeg glæder mig at se jer.

Grønne hilsener
Franciska Rosenkilde

11 Synes om

Tak for et fint brev.
Godt du/I er med i landbrugsforhandlingerne. Noget der ligger mig meget på sinde her er at vi bringer conservation agriculture i spil. Jeg har skrevet en artikel om det her Væk med ploven | GreenUpdate.dk. Prøjefri dyrkning der sikrer at lagring og optagelse af CO2 i jorden, sædskifte og altid plantedækket jord. Der er - som jeg ser det - mere CO2-lagring her end der er ved de lavbundede jorde, som vi selvfølgelig også skal gå ind for. (Eneste minus er et begrænset brug af glyphosfat, der delvist nedbrydes af et aktivt bioliv).
I Høje-Taastrup laver vi den 15. april kl. 19-20.30 et online-møde med Niels Damsgaard Hansen fra FRDK (foreningen for Reduceret Jordbearbejdning). Han har sagt at han vil stille sig til rådighed for Alternativet for en afklaring. Han kan træffes på 51 41 71 58 eller mail ndh@frdk.dk.

6 Synes om

Dejligt at høre fra dig og blive opdateret på, hvad du har gang i.

Håber at du vil fortsatte med at skrive til os ind imellem.

God weekend.

Hilsen Ane Jette Thomsen

Nu Knud Anker Ivesen deler sit læserbrev, så vil jeg også gerne dele mine: Her mit første om landbrug og klima: Læserbrev: Med holistisk afgræsning kan landbruget blive klimaneutralt | stiften.dk

1 Synes om

Og her er mit læserbrev
“Viden om kulstofkredsløbet er løsningen på vores udfordringer med klimaet” https://stiften.dk/artikel/læserbrev-viden-om-kulstofkredsløbet-er-løsningen-på-vores-udfordringer-med-klimaet

2 Synes om

Dagligvarehandelen skal også med i ligningen om et bæredygtig landbrug. Plantebaserede produkter
har i dag meget lidt plads i køle- og frysediskene - andelen kan angives i promille!

Dagligvarehandelen kan være med til at fremme forbruget af plantebaserede produkter på mange måder
ud over at give varen mere plads. Et bredere sortiment - produktet indgår i butikkens “spiseseddel” - popup reklamer på internettet/TV - etc. Vi skulle gerne derhen, hvor plantebaserede produkter bliver et konkurrenceparameter.

Og som forbruger - tag fat i din købmand og spørg om, hvor lange udsigter er der til et større udbud
af plantebaserede produkter.

For ALTERNATIVET kunne mere fokus på plantebaserede produkter have interesse af den grund,
at der er kommet et nyt parti som hedder VEGANER-partiet.

1 Synes om

Tak Knud. Super vigtigt med conservation agriculture, er meget enig i dine betragtninger, tak for opfordringen :slight_smile:

Tak for brevet. Meget god ide med månedlig medlemssalon. Ja, du kan ikke nå det hele, du/i er nødt til at prioritere. I valgkampen var der tale om “delt” lederskab - du er nødt til at have en gruppe omkring dig, så i sammen gør så meget i kan. Hvis Hovedbestyrelsen er sådan en gruppe - “do it” - Ja, Bæredygtighed er højt prioriteret, men at se Torsten i Folketinget stå op og skælde “de andre” ud over “dårlig opførsel” er også rigtig vigtigt - lad os gøre noget mere af det, også.