Digitale Afstemninger


Vi har netop lanceret Digitale Afstemninger i AlleOs :partying_face:

Modulet gør det nu muligt for alle at oprette en afstemning eller et valg og begrænse det til ens forening, hvis man fx. skal vælge folketingskandidater i en storkreds.

Find det på forsiden af AlleOs, når du er logget ind.

Du kan finde en vejledning til hvordan du opretter og afvikler afstemninger her - og ellers får du en guidet tour af systemet, når du går derind.

Hvis du har spørgsmål, så stil dem gerne herunder, så vi kan blive klogere sammen :slight_smile:

4 Synes om

Hej Noah - bruger man stiller-liste-funktionen til at lave tillidsaftemninger mellem flere navne - fx til en bestyrelse eller KV-kandidater?

Hejsa, nej du skal oprette et “valg” og ikke en afstemning og så kan du vælge en af “tillidsvalg”-typerne derinde.

Sidenote (mest til mig selv): Det burde egentlig laves om, så der kun er en type tillidsafstemning - tidligere var der vedtægtsmæssig forskel på organisatoriske valg og politiske (ifht stemmeret som medlem efter 14 el 90 dage), men det blev lavet om til landsmødet i september, så de de to typer fungerer ens nu.

Kh
Noah

Aha - og hvordan opretter man tillidsafstemninger og spidskandidat-afstemninger?

  • det første skal man kunne stemme på flere (ved kryds), det andet skal man kunne stemme på en, hvor den der så får flest stemmer bliver spidskandidat?

Også input til håndbogen at Safari ikke kan lide den del af Alleos :slight_smile:
/Brian

Ved valg af typen “tillidsvalg X” kan man stemme på op til alle kandidater.

Ved valg af typen “folketingskandidatvalg efter vedtæger” (note: rename) kan du sætte antal kandidater, der skal vælges til at være 1 og indsætte kandidaterne til spids.

Hvis resten af kandidaterne også skal prioriteres (og det skal de vel uanset liste eller sideordnet opstilling?) kan I bruge typen “prioritering af kandidater”.

Tak for input med Safari, det er noteret og bliver fikset :slight_smile:

Hej Noa,
Hvis jeg til et lokalvalg (begrænset til en lokalforening) ikke skriver et event-id og dermed ikke kræver tilmelding for at kunne stemme, vil alle medlemmer af lokalforeningen så få en SMS og e-mail, når afstemningen åbner?

Hej Peter

Nej, ingen vil modtage noget når man igangsætter en afstemning, der ikke er knyttet op på et event.

Vi anbefaler at sende et nyhedsbrev ud med link til afstemningen, hvis man vil notificere medlemmer omkring en afstemning der er igangsat. Eller sige det til mødet.

Man skal så ind igennem “afgiv din stemme” på forsiden af AlleOs for at stemme.

Kh
Noah

Tak Noah,

og så lige, bare for at være sikker:

hvis jeg knytter afstemningen til en event, holder jeg afstemningen i kladdeform.

Når vi er klar til at stemme, sætter jeg start tid, slut-tid og ændre afstemningen til at være klar??

Jeg er lidt usikker på, om det er klar-status, tidspunkt eller noget andet, der tricker at folk får besked om afstemningen.

Peter

~WRD0000.jpg

Forståeligt, det er måske heller ikke helt tydeligt. I håndbogen omkring afholdelse af digitale møder, står det beskrevet, men for god ordens skyld:

Klar status gør bare at afstemningen kan sættes i gang. Tidspunkterne er vejledende i øjeblikket, men er tiltænkt til at kunne sætte afstemninger i gang automatisk engang i fremtiden. For at sætte en afstemning i gang, og notificere tilmeldte medlemmer, skal man ind i kontrolpanelet (de fire kasser ved siden af afstemningen i oversigten) og trykke på “start”, hvorefter man skriver en (igen vejledende) tidsramme for afstemningen. Man skal så også manuelt stoppe afstemningen igen.

Håber det giver mening, eller skriv :slight_smile: