Det tabte menneskesyn

Mht. Menneskesyn er jeg altid på vagt, når nogle - her os fra ALTERNATIVET - bruger dette ord som skammeord overfor andre - at de har en dårligt menneskesyn. Og så er det underforstået at VI har det rette menneskesyn, men hvem siger det, udover os selv selvfølgelig. Hvis vi fortsætter denne moralske værdisætning af os selv og ‘de andre’ går det galt, fordi vi tak´ler til følelser og ikke til fornuft. Mange af de borgere, der stemmer til højre for os, vil reagere følelsesmæssigt ved at gå over på den yderste højrefløj - måske i protest. Er det den konfrontation vi ønsker i ALTERNATIVET? Nej vel eller netop ikke, og mit ønske er derfor, at vi stopper denne moraliseren og i stedet bygger bro mellem de forskellige grupper i befolkningen. Det gøres ved den nye politiske Alternative kultur, hvor vi lytter til ALLE stemmer og ikke ukritisk følger venstrefløjens selvretfærdige namecalling af højrefløjen. Derfor især meldte jeg mig ind i dette parti, fordi jeg så en helt ny måde at forstå politik på og derfor intentionen om at mennesker skal mødes og ses som enkeltindivider og ikke generaliseres ud fra hvilken guppe de tilhører - også når vi taler politik. Jeg synes det er et væsentlig emne der her tages op, og er glad for oplægget her, der virker seriøst og inspirerer til at tænke videre. For hvis det virkelig er menneskesynet der er noget galt med i vores samfund, så lad os tage det op ved at begynde med os selv. :wink:

1 Synes om

Min dag i dag !

Klokken er 07.30 da jeg ankommer på arbejde, det første “familiemedlem” i vores voksende flok har stået og ventet på mig siden klokken 07.00.
Vi giver hinanden et morgen kram og lugten af kulde og fugt sætter sig fast i mit tøj, det har været en hård nat at være hjemløs, kulden er sat ind og det faldefærdige kolonihavehus kan ikke længere holde den ude. Jeg sætter en kande kaffe over og går op i butikken og finder noget tørt og varmt tøj frem, jeg kommer ned og der er dukket flere “familliemedlemmer” op. En liflig duft af kaffe og en dejlig morgenmumlen har spredt sig i rummet, alle får et morgen kram og mit tøj for en krydderiet duft blandet af sved,sæbe, fugt, røg og parfume, jeg griner og får smil og latter tilbage trods de fleste har haft en helvedes weekend

  • men nu er vi sammen igen, nu bliver der passet på, holdt af og om.
    Alle har brug for at tale, livet gør ondt i dag og snart er det jul, længsel efter den familie som man ikke fik eller fik splittet ad, længsel efter at dele sin kærlighed med et andet menneske, længsel efter at kvitte stofferne og angsten for at miste sin “bedste” ven. Kokken er gået igang med middagsmaden, medister med brun sovs og kartofler, vores lille “hjem” er nu blevet fyldt godt op , duften af mad har sat sig markant i hele huset. Et “familiemedlem” griner et stort dejligt tandløs grin og siger højt med mad i munden, " så nu lugter vi alle sammen ens, nu lugter vi alle sammen af hinanden og medister !"
    Min dag i dag !
    Det er via dialogen om det 3 fælles, at vi opnår forståelse for hinandens synspunkter, den konstruktive dialog mellem mennesker holdes i hævd når vi formår at forholde os til det væsentlige uden at fornægte forskeligheden. Når alt kommer til alt, lugter vi alle af det samme… Medister, hinanden og lidt af os selv :scream:
1 Synes om

Tak for din beretning som var beskrevet, så jeg følte mig som del af ‘familien’. :blush: Men dybest set er vi alle jo i familie - hvert enkelt menneske på kloden er en skæbne, som burde berøre os, som var det et nært familiemedlem. Og andres skæbne berører jo os alle, hvadenten vi vil det eller ej, derfor skal vi tænke i fællesskab fremfor i et ‘dem’ og ‘os’ og det gælder i ALLE sammenhænge.

Vi fik også medister i går - med rødbedesalat - :wink: Jeg bor på den skønne ø Lolland, jeg tænker på hvor mange tomme gode huse, der rives ned hver dag, fordi kommunen frygter at få for mange fattige kontanthjælps modtagere. I stedet burde vi (dvs. regeringen) opkøbe masser af huse i Udkants Danmark og udleje dem (sælge med rentefrie lån) til de mange, der mangler et sted at bo. Herfra kunne man skabe en kultur, hvor mennesker fik et værdigt godt liv og i fællesskab fik skabt en ny kultur, som kunne indbefatte iværksætteri af enhver slags. For selvfølgelig har alle mennesker uanset hvor langt nede de er( !) et potentiale til at få skabt sig et godt selvstændigt liv og helt uafhængig af systemet, der ofte nedgør og passiviserer den enkelte. Der skal blot være nogle vilkår til at udvikle sig i frihed mod den retning, der gør en bedst egnet til livet. Håber ALTERNATIVET igen og igen vil presse på for at få borgerløn indført, så ingen i fremtiden skal stå med tiggerskålen og føle sig stigmatiseret som en ‘taber’, men med borgerløn som del af et fællesskab, hvor alle har lyst til at bidrage. Være en del af ‘familien’ og bidrage med hver sit potentiale og ikke af tvang, men af lyst og i frihed. Vi er iøvrigt alle både tabere og vindere i forskellige sammenhænge, det afhænger helt af hvilken synsvinkel vi vurderes ud fra. :green_heart:

1 Synes om

Enhver er sig selv, og dog har vi alle så travlt med hvad andre laver…

menneskesynet farves og formes af mediernes oplæg og ikke mindst af politikernes optræden, som jeg ser vores samfund er der ikke let at gøre noget rigtigt, har man ikke en kahler vase er man ikke fin nok, har man en er man for materialistisk.
sidder man og kikker på sin mobil er man fraværende, gør man ikke er man ikke engageret i hvad der sker i samfundet og verden.
man skal melde naboen hvis de snyder i skat, hvis deres kæreste sover der, hvis de forsømmer deres børn.
de der får kontanthjælp ser surt på “rigmændene” de der tjener penge ser surt på dem der ikke gør.

vores menneskesyn kan kun blive skævt og af denne opsplitning af folk, som rig/fattig rigtig/forkert sund/syg.

jeg tænker at ændringen skal ske i toppen, med politikerne som forbilleder for at fremstille et sundt menneskesyn hvor vi i flok bære hinanden, frem for at hakke på hinanden.
jeg tænker at vores samfund bærepræg af for meget enten/eller fremfor både og

Du har ret…