Det gigantiske problem med ogligarkiet i USA (vores stærkeste allierede)

Hej Peter :innocent: :sweat_smile: Er du kriger eller offer?

Du skriver et sted i tråden noget i retning af, at vi i Norden godt kan være stolte af vores økonomiske politik. - Jeg går ud fra, at du tænker på Blandingsøkonomien. I så fald er jeg enig.

I dag har vi så endelig fået et udspil fra regeringen om støtte til vindmølleindustien - en garanti for strømprisen til private investorer. (Brint osv.) Ja, man kan jo egentlig godt undre sig over, hvorfor landbruget har kunnet modtage støtte i gigametervis i mange, mange år. Dejligt at regeringen dog nu har indset i dag, at den måtte give en garanti til den alternative energiudvikling.
Og det er jeg bare så glad for - det med blandingsøkonomien…Tryghed i begrænsede mængder!
Hej fra Gunhild

2 Synes om

Jeg er i hvert fald en som kan li’ en god diskussion, så tak for det og godt at Alternativet findes! Jeg er også en som mener at kapitalismen skal holdes i stram snor, men at det handler om balance.

Udfordringerne findes generelt ikke i Danmark, men vi er jo en del af verden, så derfor har vi en stor interesse i hvad der sker.

For nogle utroligt skarpe analyser af situationen vil jeg anbefale at se til Yanis Varoufakis. Han har modtaget dødstrusler fra banksektoren, og er blevet overfaldet, men alligevel bliver han ved med at tale sin sag. Det er beundringsværdigt: https://www.youtube.com/watch?v=SU1ZarHa7O0&t=1515s

3 Synes om

Hvad vil det koste at få Kate Raworth her over til at holde oplæg? Jeg hørte hende på KU for 4, 5 år siden, og har selvfølgelig læst hendes bog. @Birgittekh1 har erfaringer fra Kbh’s borgerrepræsentation. Det vil være oplagt, at lave et informations- og undervisningsprogram for kandidater til KV og RV kandidater nu op til valgene.
Derudover har jeg talt for, lige siden vi lavede udspillet om borgerløn, at vi skal komme med nogle økonomiske modeller for borgerløn. (Med afledte sociale og grønne effekter) En anden gruppe! Talte med @kimhjerrild om det ved landsmødet for et par år siden.
Saml folk til fokusgrupper via Netværk!

1 Synes om

Kære Christa!
Jeg mener, at “borgerløn” klinger alt for mærkeligt - jeg tror, at du kan finde et andet udtryk - måske om blot nogle dage ellers når du er klar!
Borgerløn er for koldt!
Kærlig hilsen
Gunhild

1 Synes om

Kære Gunhild!
Hvis jeg skal finde et andet ord for “borgerløn”, må du hjælpe mig. Det er et globalt etableret begreb, så jeg tror, det bliver svært.

2 Synes om

Ok kære Christa - Hvad siger du til: :ear: Livsløn

Livsløn, fordi vi er mere end borgere

Hej Gunhild!
Jeg kan ikke lige se sammenhængen med, at du ikke skulle have været født. Jeg har tænkt over det med ændret navn på begrebet. Det engelske ord er basic income. Måske skal vi prøve at flytte fokus fra individet, borgeren, til eksistensgrundlaget ved at vi på dansk taler om basisindkomst, altså den indkomst et menneske har brug for, for at kunne opretholde eksistensen.

Jeg kan godt se ideen med basisindkomst.

1 Synes om

I Basisindkomst.dk har vi løbende en titelændring på bordet, men det havner ofte i ingenting (mest grundet vanetænkning, og lidt grundet at vi allerede er ‘gået fre Borgerløn til Basisindkomst’).

Jeg lavede selv et ret stort argument for “Delt Fordel”, da dette netop ville være mere spiseligt for flere (ingen hentydninger til ‘løn’ eller andre ‘fortjentheder’)

{her er man allerede forbi argumentet om, at vi alle har værdi - hvilket er/bør-være en selvfølgelighed fra start af}

2 Synes om

den slags gangstermetoder fra bankverdnen, burde blive omtalt mere … men understreger også behovet, for at vi skal gentænke økonomi-uddannelsens indhold (i alle lande)

Fordelt fordel, jo måske ville du gentage argumentet her på Dialog…:hugs:

Sendt fra Outlook til Android

Ja, det bør det, men så god er verden desværre ikke endnu - men vi forandrer den!

1 Synes om

Hej - Hvordan foregår gangstermetoderne?

I min optik er basisindkomst den bedst beskrivende betegnelse. Den er en basis for dit eksistensgrundlag. En økonomisk trampolin. Du kan selv bygge ovenpå.
“Fordelt fordel”. Jeg forstår det ikke, og det er bestemt ikke mundret.

Desværre er der mange mønstre inden for finans-, bank- og økonomiverdnen, der går i retningen af at “grådighed korrumperer”. Og når verden bare bliver mere og mere kompleks, vil de som ikke selv har overskud, held eller dygtighed til at lave gode salgbare produkter, udnytte de mest sårbare-eller-naive penge- eller jurakyndige, til at lave ulovligheder (eller springe over/igennem, hvor lov-gærdet er enten lavest og/eller helt hullet). Således kan man ende, der hvor de opfatter at det kan betale sig, og pt virker det til, at mange ikke-klode-gavnlige samt egoistiske kommercielle kræfter, vokser og trækker samfundet i en forkert retning (derfor SKAL filosofi være helt essentiel lærdom på jura- og økonomistudierne) … på den måde stækker vi netop alle de “ganstermetoder” der pipler frem lige nu (herunder Trumps ogligarkiske tilgange)

Se den her dokumentar, hvis I ikke har gjort det allerede: Den sorte svane | Se dokumentaren her | TV 2 Play

1 Synes om

Prøv at finde POV. International fra i lørdags 15/3. Jeg kan ikke linke til den. Men den er gratis, hvis I selv finder den.

Det er uhyggelig læsning, og viser, at Trump/ Musk er en del af noget meget større, der florerer også i EU og i Dk - Liberal Alliance.

1 Synes om

Finder den her: https://pov.international/musk-afd-hojreradikalisme-europa-minoriteter/

• men ikke noget på 15.03.2025