Med opstanden af “makkerparret fra helvede” (Donald Trump og Elon Musk), ser vi hvordan en nation med meget tvivlsomme uddannelses-strategier (gennem flere årtier, hvor hjemmeskoling og rædsomme skolebudgetter i meget store decentrale midtvest-områder), har udviklet en ikke-kritisk tænkning/filosofi med Fox News, OAN og NewsMax’s ekkokamre til følge (der derefter har kreeret/ført-til MAGA).
Fra tid til anden har jeg således råbt vagt i gevær, omkring denne effekt, og nu kommer denne tsunami vores vej. ‘Trump-er-god-fordi-han-er-karismatisk’, er en effekt der nu brækker sig ud over DK, Grønland og resten af NATO … med sin delvise årsagsforklaring; hvor techgigant-ledere som Musk, Zuckerberg og Bezos er pisseligeglade med alle andre end sig selv.
Vi har i Å selvforklaret vores apolitiske ståsted, som værende parat til at kunne indeholde begge traditionelle fløje. Med dette videoklip udfordrer jeg denne holdning meget (neoliberalisme, libetarianisme og MAGA-facisme er ubrugelige afarter af højrepolitisk tænkning): https://www.youtube.com/watch?v=paKKuKNgx4o
For hvis ikke vi skruer kapitalismen tilbage til før-det-nuværende ogligarki i USA, kan det hele være ligemeget i Europa … på næsten alle fronter.
I Alternativet synes jeg vi skal starte et af de arnesteder, hvor denne ‘al-rigdom-er-godt’ tankegang har kunnet gro - jeg beder alle vore medlemmer, som er uddannede som jurister og eller økonomer, om at gå imod deres gamle hovedorganisation, DJØF … for så at bede den om at genopfinde sig selv - og det TOTALT!
Jeg selv er kapitalist, men ‘år 1995-kapitalist’ … og den holdning ligger nu lysår-og-atter-lysår, fra det ogligarki som nu findes i USA, og som 90% af alle økonomer i DK har understøttet :-/ {økologiske økonomer som Inger Røpke eller Raworth/Doghut-økonomiens moder er den ENESTE VEJ FREM FOR mellemledere, virksomhedsejere, Å, DK og hele verden ellers … og så må vores interne DJØF’ere æde den bet at skulle redefinere sig selv → det er eventuelt irriterende for dem, men udsigten er total-dystopi, hvor især unge mennesker-pt-ikke-fatter-at-deres-techgigants-afhængighed smadrer jordkloden}