Hej Peter og I andre!
Jeg vil gerne tilbage til de økonomiske betragtninger. ( Er så enig i alt det andet, du skriver)
Kender du foreningen Gode Penge? Kan findes på godepenge.dk.
Ideen med en konto i Nationalbanken for hver borger, er faktisk også Alternativets. For nylig er den beskrevet i Christina Olemekos forslag “Overskud”.
I borgerlønsgruppen arbejdede vi i sin tid med to modeller, en, der gik på, at hver borger har en konto i Nationalbanken, som så også må udstede “kontopenge”, og som er undelagt et finansielt råd, der er folkevalgt, så pengestrømmen ikke går over gevind og skaber inflation. Ideen var, at der hver måned blev sat et beløb ind på kontoen for alle voksne uanset deres egen indtjening.
Den anden model, som muligvis er bedre til at forstå og lettere at få igennem et politisk system, er en meget høj skattefri bundgrænse. F.eks. 15.000 kr/ mdr. ( ca. førtidspensionist efter skat) Hvis du ikke selv kan tjene det beløb, får du det udbetalt. Det følges op af en ændring af skattesystemet, så “Det betaler sig at arbejde” for at få en bedre økonomi, og satserne tilpasses, så de med de højeste indtægter opnår det samme provenu som før. Alternativet har aldrig endelig sat sig fast på en model. Jeg vil gerne være med i en fokusgruppe.
Tilbage til oligarkerne, så synes jeg, jeg fik stor indsigt af at læse Brooke Harringtons bog: “Kapital uden grænser”, Djøfs forlag 2017. Ved udgivelsen var hun phd. Professor i økonomisk sociologi ved CBS.