Det alternative forbrugskatalog for bæredygtig #grøngenstart

I kølvandet på nattens aftale om de 1.000,- kr og feriepenge - som uvilkårlig vil give (flertallet af) danskerne flere penge mellem hænderne (https://www.dr.dk/nyheder/politik/stor-aftale-pa-plads-tre-ugers-feriepenge-skal-udbetales-senest-til-oktober) - var det måske en idé, at vi som politiske aktivister i løbet af dagen i dag mandag den 15. juni får sammenstykket et idékatalog over ting og oplevelser, vi i Alternativet vil anbefale danskerne at bruge deres kommende penge på, for at understøtte en bæredygtig #grøngenstart.

Som bilag kan vi lave én enkelt side, som indholdet ting og oplevelser, som bør undgås fx en stor saftig bøf på kulgrill’en og en sommerferie med fly :wink:

Lad denne tråd flyde over med gode idéer :hugs::partying_face:

11 Synes om

Et lidt kedeligt forslag kunne jo være at tilbagekøbe dansk natur i den danske naturfond: 1.000 er jo lige nok til 83 m2.

Et andet bud som jo skaber mere arbejde kunne være at købe en andel i et lokalt landbrug med økologiske bære dygtige vare. Her får man typisk en del af udbyttet (grøntsager) for sin andel: Eksempler er: https://www.faellesgro.dk/ eller https://www.godisgrønt.dk/ eller Fællesskabsstøttet Landbrug – Yduns Have Samsø

8 Synes om
  1. Overvej om du har et behov for at købe det, du tænker på at købe – har du behov?
  2. Hente eller find et billede af din familie/dine nærmeste/dine børnebørn og overvej at vi står midt i en klimakrise – har du stadig et behov?
  3. Har du overvejet at købe brugt – tjek Facebook, DBA, Gul & Gratis o.lign. – kan du finde det du mangler brugt, men i fornuftig stand og til en billigere pris?
  4. Intet brugt at finde? Fair nok, så køb en bæredygtig/grøn version, af det du gerne vil have :wink:

Rejser og transport

  • Rejs med cykel – kør af de små veje, nyd naturen, mens du cykler,
  • Rejs med tog – og brug tiden på at få sjælen med, læs en bog, spil kort, slap af
  • Leje en elbil og prøv den af i din sommerferie
  • Drop flyet

Oplevelser

  • Tag en tur ud i naturen – det er gratis! Madkurv med lidt lækkert frugt og grønt efter årstiden
  • Tag til koncert, sæt dig tæt på musikerne
  • Lav din egen sommerkoncert i haven (akustisk) invitér naboerne over, få en snak om fællesskabet
  • Vælg et weekendophold i dit nærområde/i cykelafstand (der er masser af muligheder inden for 20 km)

Ud at spise

  • Vælg et spisested, som serverer økologisk og grøntsager efter årstiden
  • Prøv en vegetarisk ret på restauranten
  • Drop den store, saftige steak/bøf – nøjs evt. med svin eller kylling.

Tøj

  • Prøv din lokale genbrugsbutik først

Medier og teknologi

  • Køb en ”Hus forbi”-avis af en hjemløs (og giv ham/hende 10 kr. ekstra – bare fordi du kan)
  • Læg din smartphone væk for en stund, og køb en god bog – evt. i et antikvariat eller i en genbrugsbutik
  • Køb et nyt batteri til din smartphone i stedet for at skifte hele telefonen ud
12 Synes om

Supergod ide.

Køb, rejs, oplev og invester grønt - med omtanke for fremtiden, og dem der har holdt for under nedlukningen.

4 Synes om

Som Bine nævnte på fjæsen: Skift dit oliefyr ud med varmepumpe

4 Synes om

Mine 1000 kr går på:

Købe lokalt producerede fødevarer, årstidens grønt og kød fra dyr der har haft et godt liv.

Super god idé Peter :green_heart::muscle::v::blush:

4 Synes om

God ide…

Køb noget du du beslutter dig for, før du handler.
:heart::green_heart::blue_heart:

:green_heart: Køb noget du ved bidrager til den grønne spiral.
Støt derfor Naturen, den økologiske butik, den lille lokale selvstændige.

:heart:Køb noget du ved bidrager til hjerterummet mellem mennesker.
Køb garn og støt håndværket, uldproducenter og den store gruppe af nystrikkere.
Køb kunst eller kunsthåndværk.
Køb en bog og del den videre.

:blue_heart:Køb lokalt og støt de små økonomier.
Køb bæredygtige varer.
Køb noget et sted hvor du kigger den handlende i øjnene.
Køb på nettet hos en af de mange små bitte webshops, og del din oplevelse, det skaber ringe i vandet til næste kunde.

2 Synes om

måske nogen også kan formulere trøstens ord til de af os som antagelig får mindre eller ingenting for vore selv-tjente feriepenge af det her, fordi de ryger i modregning (jeg har endnu ikke fundet et modbevis)

De bliver ikke modregnet. Det har både Torsten Gejl, Per Clausen, Pelle Dragsted og Claus Larsen-Jensen nu bekræftet, så mon ikke den holder?

1 Synes om

Bare som en intern sidelinje: Vi kunne hver især donere fx 10% til Alternativet :slight_smile: Det er da en bæredygtig investering.

4 Synes om

Som en anden allerede har nævnt, så tror jeg at nogle af mine feriepenge ender hos den danske naturfond. Men jeg kunne da også være interesseret hvis Å skabte et nyt, lignende projekt hvor pengene ikke bliver forbrugt men bruges på varige goder til fælles bedste.

2 Synes om

At købe sig ind i “Andelsgårde” koster 165 kr pr måned.
Der når man et godt stykke ind i en bedre verden for en tusindlap.

5 Synes om

Super godt initiativ!

2 Synes om

Brug de 1000 kr på at få dine ting repareret.
(Find en reparatør som kan lidt af hvert)
Så har du sparet mindst tusind kroner mere til andre gode -og gerne grønne formål.

Nu kommer det svære: Mange mange danskere har faktisk sparet en masse penge på varmeregningen i den milde Vinter og under Corona-krisen (aflyste ture færre rejser, mindre kørsel, færre udgifter til billetter, cafeer, restauranter og transport til arbejde.)

Læg alle disse ting oveni og så har du måske råd til af skifte fyret eller bytte dieselskryderen med en brugt elbil. -de fås fra 43.000 kr…

4 Synes om

Beklager
Men
Jeg forstår simpelthen ikke hvad Alternativet deltager i denne aftale for.

Og jeg har forstået at der ikke modregnes osv.

Og ja det er gode forslag ovenfor, rigtig gode til hvad man kan med de penge, som er grønt og smukt.
Men det havde været en hel del mere tydeligt at stå udenfor, fordi der kun er pyntegrønt heri også i forslagene ovenfor.

Den sociale bundlinje…1000 kr for at retfærdiggøre, at de feriepenge der ikke engang er færdigoptjente endnu, Absolut skal udbetales nu…”for det er vores penge og vi skal selv bestemme og …bla bla bla.“

Ja undskyld …jeg er en af dem der selv får en ganske god sum, men jeg ville meget hellere at de var investeret i en grøn genopretningsfond og skabte reel omstilling. Der havde de gjort gavn.

Jeg er med på det her med at sidde med ved forhandlingsbordet…men ikke for enhver pris…ikke hele tiden…jeg mener vi er på den forkerte side af den grønne streg her :woman_shrugging::ok_woman:

Så ligger der et foreløbigt udkast klar til kommentering:

4 Synes om

Elsker alle de skønne kreative idéer - jeg synes bare, at vi som Alternativet netop skal være med til at sætte de overordnede regler/rammer for samfundet, som ansporer til klimaomstilling NU!

Ikke blot et (skønt kreativt) idékatalog til, hvad man så efterfølgende kan vælge at bruge pengene til at grønne og sociale tiltag <3

Kære Peter,

Det var hurtigt- de gode idéer ligger lige for hånden :ok_hand::blush:

Jeg tænker kataloget er en god idé, det gør det konkret hvad man har af alternativer til de vante forbrugsvaner/goder, og gør det mere håndgribeligt at gå til. Lidt som når man skifter til at være vegetar/veganer, så er det rart med nogle idéer til at komme i gang, og få de nye vaner ind under huden. Jeg tror det kan være med til at flere får øjnene op for, hvad selv små beløb kan udrette, og at selv dem med få midler, kan være en del af den grønne omstilling. Meget inkluderende!

Mange bække små❗

Der er bare én ting der i min optik ville være godt at ændre, og det er den løftede pegefinger. Den giver 100% bagslag, som forældrene der formaner teenageren inden de går til fest. Kunne man vælge en anden formulering, fremfor den der står efter det med tømmermændene?

Skrive det mere som det det er: et tilbud, til dem der gerne vil se hvad der ellers “ligger på hylderne”?

Og så en anden god ting. Kataloget kan bruges, også efter denne krise, så måske skrive at det kan bidrage til at fastholde nye forbrugsvaner og at det tager sin tid før de sidder fast (3 mdr siger man) :blush:

1 Synes om

Kære Peter!
Jeg bliver så glad af at læse dit katalog. Det er fyldt med humor, ingen moralske, grønne pegefingre. Og mulighed for at stille mange spørgsmål efter læsning: “Hvor finder jeg …” . Så godt, så er folk i gang.

Jeg har dog en begrænsning selv. Jeg kan ikke finde på mere.

Lad os få den ud over stepperne hurtigt. Hvad koster en helsidesannonce i Politiken og i Ekstrabladet? Kunne vi crowdfunde det? Jeg giver gerne mine 1000kr (pensionist) og noget af det, jeg fik ud af at omlægge lån i mit hus sidste år.

2 Synes om

Hej Nanna!
Nå, som du kan se i mit svar, så jeg det som humor. :smiley: