Den Alternative Højskole

Er der nogen herinde, som har indblik i og/eller været engageret i ‘Den Alternative Sommerhøjskole’ for år tilbage?

Tanken slog mig nemlig (fordi jeg faldt over en spændende ejendom i Søllested på Lolland): Burde vi i Alternativet - som bevægelse - gå sammen og etablere en grøn og humanistisk højskole med plads både fællesskaber, store tanker, børnefamilier og nærvær, ro og afslapning, grønne fingre, vild natur og meget andet.

Det økonomiske og finansieringen skulle være igennem crowdfunding, ‘folkeaktier’ og brugerbetaling for kursisterne - og evt udlejning.

Hvad tænker I om sådan en idé?

6 Synes om

Det lyder spændende… Jeg kommer på første hold.

1 Synes om

Jeg bliver lige lidt konkret ift. finansiering:

Ville du investere og købe et antal ‘folkeaktier’ på fx kr 1.000,- pr aktie og acceptere at de ikke kunne sælges de første fem år?

2 Synes om

Ja, det ville jeg gerne være med til. Det lyder som en rigtig god ide! :blush::green_heart:

1 Synes om

Spændende projekt, og hvis vi kan skaffe de penge, virker bygningerne også spændende. Ved du noget om, hvor handicapvenlige de er? Det virker ikke til at der er ramper eller elevator.

Og ved du noget om hvad der er af sale? Tænker om det også er et sted, hvor vi kan afholde Landsmøde eller halvårslandsmøde :slight_smile:

Meget meget spændende ide.
Og behøver det at være eet sted? Hvad med en pop-op højskole?
Bare en ide?
Vh Maud

Nej ved ikke noget om handicap-venlighed. Vil ringe til ejendomsmægleren i morgen mandag for at bede om en plantegning (hvis det findes).

Mht. sale er der én relativt stor sal. Jeg skyder på plads til ca. 120-150 siddende i stolerækker. - og ellers er der jo en meget stor have/park :wink:

Hvad tænker du, når du skriver “popup”?

@martin: Vil du være med til at tænke flere tanker? Der er indkaldt til onlinemøde tirsdag aften den 22. december kl. 20:00-21:00. Vil du inviteres med?

Skøn ide! Jeg vil gerne undervise tre uger om året i healing og afspænding (alle grupper/mennesker) - henholdsvis, en uge forår, en uge sommer og en uge efterår (uden penge).

Kærlig hilsen
Gunhild :sparkler:

1 Synes om

Jeg har andre aftaler, den 22, december - men håber, at du vil tage nedenstående med på mødet…

1 Synes om

Øh - ovenstående :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Det lyder godt. Du er hermed skrevet på ‘instruktør-listen’ :wink:

1 Synes om

Hej Peter,
Svært at følge tråden :slight_smile: både her og hisset.
Nå men nu fandt jeg endelig frem til et sted at svare; Sorry, det tog så lang tid.

Jeg tænker pop-op er en højskole, hvis fysiske rammer skifter fra år til år eller fra aktivitet til aktivitet;
Således beriges hele landet med højskoleånden, og højskolen beriges omvendt/tilbage af diverse nye omgivelser, mennesker osv.
Der vil være steder, kulturelt, geografisk og facilitetsbetinget der kan lægge rammer til helt forskellige typer af Højskoleophold.

Forstanderindeposten er ikke fast, men uddelegeres efter indhold/output.

“Permakultur-opholdet”; ligger midt i permadyrkede landskaber.
“Kultur-opholdet”; ligger midt i et kulturlandskab.
“Shamanistisk årshjul opholdet ligger …?
“Politisk - nyskabelse ligger …?

Vi behøver ikke “eje” noget, men låner/lejer os frem; og lader landet være vært istedet for en bygning?

Vi skaber dermed værdi en masse steder, og lærer en masse nye mennesker og netværk at kende. Indtil hele landet er vores :green_heart::christmas_tree::green_heart:

Giver det mening?
Vh Maud

Det giver rigtig god mening. Tak for idéen, som vi lægger i puljen med alle de andre. Men popup-koncept er et noget andet, men det ene behøver ikke udelukke det andet.

Snakkede med ejendomsmægleren her til formiddag. Ejendommen er nærmest solgt, men det skal ikke forhindre os i, at ‘forberede skytset til senere’ - hvis vi tror på tanken om ‘Den Grønne Højskole’

Hej alle - der er højskoler og højskoler.
Jeg har været 25år på højskole, først 12 år som lærer og dernæst 13 som forstander. Derfor kender jeg lovgivning mm ret godt, og hvis man vil have (ret betydelig) støtte til indenfor højskolelovgivningen er der en række krav der skal opfyldes - bla er pop-up-ideen nok helt umulig i den sammenhæng.
Men der er jo en tendens til at meget andet kaldes højskole bare udenfor højskolelovgivning, og der kan man jo gøre som man vil - når man ikke får statstilskud.
I runde tal får man under lovgivningen ca 120000kr pr årselev ( årselev = feks 40 elever i 1 uge eller tilsvarende) Og tilskuddene kommer senere end udgifterne - der skal en god kassekredit til de første år. Og man skal være godkendt.
Jeg var i øvrigt flere gange på besøg (i 80erne) på Lollands Højskole i Søllested. En af grundene til at den lukkede mente flere var de dårlige trafikforhold, der vel næppe har ændret sig meget?
Med venlig hilsen Erik

1 Synes om

Hej Erik m.fl.

Ja, at starte en højskole synes ikke at være noget vi som ‘alternativister’ i givet fald kommer sovende til - endsige kan starte uden ‘en god kistebund’ :wink:

Jeg fandt denne, hvor de detaljerede krav også fremgår:

  • Men det vigtige er måske også en oprigtig og åben - men også modig - debat om og hvorvidt der overhovedet ER behov for en ny ‘grøn’ højskole i Danmark?

  • Og hvad definerer og karakteriserer i givet fald en ‘grøn’ højskole, som ikke allerede udbydes på markedet af andre højskoler?

1 Synes om

Kære Maud!’
Jeg tror, at du har fat i noget vigtigt! Det umiddelbare og frie!

Kærlig hilsen Gunhild :sparkler: