Hovedbestyrelsen er rollemodeller for resten af organisationen, når det kommer til evnen til at efterleve vores værdigrundlag. Men det er også vigtigt, at holde for øje, at vores ‘kultur’ er under konstant udvikling, og det er vores evne som individer, fællesskab og organisation til at leve efter værdigrundlaget også.
HBs fornemste rolle i den sammenhæng er at motivere og skabe de bedste forudsætninger for, at værdigrundlaget udleves og vores kultur konstant udvikler sig.
Det kan gå hårdt og hurtigt for sig i nogle af de situationer, beslutninger og konflikter som HB tager sig af, og der er det vigtigt, at have en udpræget evne til at holde hovedet koldt og hjertet varmt. At passe på, at man ikke tager den nemme genvej det oftest er, at gøre som man ‘bør’ eller ‘plejer’. Den attitude skal HB være helt fremme i skoene på, både overfor den politiske del af organisationen og lokalengagerede og medlemmer - også når det er svært.
Det kræver en en stærk intuition, der kan få en til at træde to skridt tilbage, og betragte hvordan man handler, når noget føles forkert.
Den intuition får man kun opbygget ved at træne at være i værdierne og handle efter dem. Og man træner kun andre ved at vise, at man handler efter dem. På den måde bærer vi alle et stort ansvar for at træne hinanden.
HBs opgave er derfor dels at være de gode rollemodeller selv, men i ligeså høj grad bygge de bedste forudsætninger for, at alle kan træne det at handle efter værdierne med hinanden.
Alternativet er for mig at se i høj grad et uddannelsessted, hvor man træner og uddanner sig til at skifte blik på verden og den måde vi hver især og som samfund lever vores liv. Den lærende organisation, som vi den seneste tid har snakket en del om.
Og hvordan gør man så lige det?
Det ved jeg ikke… Men jeg tror i virkeligheden vi er godt på vej. Der ligger nogle initiativer i støbeskeen, der udfra et organisatorisk perspektiv kommer til at rykke på noget af det. Det handler blandt andet om nationale uddannelses- og træningsprogrammer. Det handler om styrkelsen af et værdibåret landssekretariat, der kan udvikle værktøjer, der udfordrer og gør det nemmere at sætte nye initiativer igang ude i landet. Det handler om bedre vedtægter. Det handler om flere krydsende dialoger henover landet, både fysiske og digitale.
Jeg havde under valgkampen en snak med Jon fra Århus, hvor vi netop snakkede om, hvor fantastisk det var pludselig at se, hvordan folk gik ind i organisationen fra gaden, og straks levede værdierne, fordi de spejlede sig i, at alle andre omkring sig gjorde det.
Modsat tidligere, hvor det kunne tage måneder, før nye frivillige forstod, hvorfor vi handlede og tog beslutninger som vi gjorde.
Derfor tror jeg, at jo flere vi kan samles om konkrete initiativer (ud over valg), hvor vi kan betragte hinanden leve værdierne i det arbejde vi foretager os, jo hurtigere trænes vi i at leve bedre efter dem.
Et kinesisk udtryk, har altid guidet mig, og det passer meget godt ind her, tror jeg:
“Det man hører, glemmer man. Det man ser, husker man. Det man gør, forstår man”
HB skal sørge for at alle medlemmer og alle frivillige har adgang til både at høre om vores værdigrundlag, se det udspille sig og selv arbejde efter det.