Jeg vil gerne udvide spørgsmålet:
Hvordan kan HB medvirke til, at alle storkreds- og kommunalforeninger føler sig repræsenteret og informeret om arbejdet, og hvordan kan de medvirke til, at de selv føler sig repræsentereret og informeret om arbejdet i storkreds- og kommunalforeningerne?
De fleste (og nok i virkeligheden alle) dårlige ledelsesbeslutninger tages på grund af manglende eller forkert information.
Vi får gode ledelser, hvis vi vi er i stand til at klæde dem bedst muligt på til at lede. Populært kaldet “at lede opad”. Det er vi generelt ikke så gode til endnu i Alternativet. Og det skyldes flere forskellige ting. Vi mangler uden tvivl nogle strukturelle værktøjer og principper, der sikrer blandt andet gennemsigtighed, men det kræver også en forståelse og italesættelse igennem handling hvad det er for en ledelsesstil og -filosofi vi gerne vil bygges på. Vi får ikke en flad ledelsesstruktur ved bare at sige det - vi skal bygge nogle strukturer omkring det, der fordrer den ledelses vi gerne vil have.
Jeg har siddet med ved utallige hovedbestyrelsesmøder og andre ledelsesmøder i Alternativet, og jeg ved hvor ubehageligt det er, at skulle træffe beslutninger velvidende, at man ikke er klædt ordentlig på til det.
Det næste år kommer i høj grad til at handle om, at indføre og etablere gode strukturelle vilkår for den ledelse vi i Alternativet ønsker. Og det ser jeg som HBs vigtigste opgave. Det har allerede været i gang, men nu har vi grundlaget for, at vi for alvor kan sætte fokus på det.
I første omgang handler det om, at lave systemer, der sikrer en høj grad af gennemsigtighed og synlighed i HBs arbejde. Det skal gå hånd i hånd med gode systemer for feedback fra resten af organisationen og feedback fra HB til alle andre organer i organisationen. Altså et ligeværdigt feedback-system, hvor synlighed er alfa-omega.
I sommerferien sidste år, skrev jeg 10 konkrete forslag til initiativer, der vil højne synligheden af HB ud i organisationen, og skabe et udgangspunkt for feedback begge veje. Nogle af disse initiativer er allerede blevet rullet ud og flere kommer til i løbet af det næste år. (revideret udgave fra HBmøde i januar)
Face to face-møder er også en vigtig del af denne udvikling, og den skal selvfølgelig sættes i struktur, men også blive en naturlig del af den måde vi er sammen på. Derfor er det vigtigt, at vi bliver gode til at bruge de digitale værktøjer vi allerede har til at holde en flydende kontakt med hinanden.
Da jeg var konstitureret landssekretariatsleder efter valget, var et af de bedste øjeblikke jeg oplevede i denne sammnehæng, et skypemøde med det daværende sekretariat i Østjylland. Jeg hilste bare på, og fortalte, hvad der lige nu skete på landsplan og de fortalte mig, hvad der skete hos dem. Og det var nok til, at jeg stadig har en fantastisk kontakt og løbende udveksling med mange af dem, jeg uformelt mødtes med over skype. Og det skal vi da gøre meget mere af!
Men det handler også om, at vi får defineret nogle helt klare ledelsesgrundprincipper, som understøtter en organisationskultur, hvor alle kan komme til orde, uden at vi lammer beslutningsdygtigheden.
Mit bud på sådan et princip, som jeg synes burde lægge allerførst ift andre principper er et “rådgivningsprincip”, stjålet og tilpasset fra selvledelsesteorier.
Det handler om, at i udgangspunktet, har alle i organisationen beføjelse til at træffe de beslutninger, som de finder mest hensigtsmæssige, så længe disse tre forudsætninger er opfyldt:
- Beslutningerne er taget i henhold til Alternativets værdikerne (værdier, manifest og “ny politisk kultur”)
- At der er gennemsigtighed i arbejdsprocesserne og vejen hen mod beslutningerne.
- At arbejdsgruppen søger rådgivning blandt de mennesker deres beslutninger påvirker.
Ved at indføre og efterleve sådan et princip, tvinger vi alle til at rådføre sig hos hinanden på kryds og tværs i organisationen. Og vi sikrer samtidig graden af frihed, det kræver at kunne sætte ting i gang og løbe med bolden, når det ikke påvirker større dele af organisationen.
Det blev en lidt lang smøre. Men i bund og grund, er der ikke så langt mellem by og land i Danmark, og vores geografiske udfordringer kan vi sagtens finde gode løsninger på. Og det indbefatter selvfølgelig også en snak om betalt mandskab andre steder end København. Rejsende nationale ressourcer og større gensidig kontakt og koordinering.
Men det jeg prøver at skitsere her, er at der ikke er nogle simple løsninger, der kommer afstand til livs. Det bedste vi kan gøre, er at arbejde på en organisations- og ledelseskultur, der modarbejder lighed, feedback og tryghed.
Lad os arbejde på, at blive gode til at gøre vores ledere gode!