Hej Povl,
Jeg er enig i dine overvejelser. Du slår ned i nogle særdeles vigtige pointer.
-
Mangfoldigheden i Hb er for mig utrolig vigtig. Og en af de områder vi skal arbejde med mangfoldigheden er på den geografiske spredning, så der ikke bare er repræsentanter fra hele landet, men også så vi får et naturligt nationalt ledelsesfællesskab, der spreder sig ud.
Den model, der forelåes i vedtægtsændringerne i år, er jeg ikke helt sikker på, er den bedste model, men jeg har heller ikke arbejdet så meget med at finde alternativer. Så jeg glæder mig til, at vi skal snakke og udvikle mere på det over det næste år. Indtil da, håber jeg, at medlemmerne vil tænke over den måde de stemmer på og stemmer på dem, som de først og fremmest finder mest egnet, og derefter sammensætter deres stemmer, så der er en god spredning.
-
Vores snak om forskellene mellem partiet og bevægelsen, er ikke mindre aktuel nu, end den altid har været… nok tværtimod. Jeg mener dog, det handler om mere end folk og finanser.
Politisk sekretariat får økonomiske ressourcer, der kun kan bruges til parlamentarisk arbejde, der retter sig mod folketinget. Den pulje penge, politisk sekretariat får til at drive folketingsarbejde, er målrettet ansættelse af en stab, der kan assistere vores MFere til at gøre deres arbejde i folketinget. Den pulje penge, landsorganisationen får til at drive partivirksomhed, skal dække alle andre aktiviteter, der ikke retter sig mod folketinget. Derfor vil det kun kunne lade sig gøre, at komme mandsskabsmæssigt op på samme antal som politisk sekretariat, hvis hele partistøtten og medlemsbidrag blev brugt til ansættelser. Og det tror jeg ingen af os, ville synes var en god ide.
Noget andet er, hvordan vi betragter os selv som organisation, og hvordan vi italesætter det. Vi har i al den tid, Alternativet har eksisteret, gjort os umage med, at italesætte os som andet og mere end et politisk parti. Vi har kaldt det en bevægelse, en politisk organisation og en platform. Og det er vigtigt, at vi bliver ved med det. Jeg falder selv i hele tiden, at kalde Alternativet et parti, fordi det falder så naturligt, da 90% af danskerne betragter os som sådan. Men, hvis vi er en platform, har vi mulighed for at sprede os ud over meget mere end bare det parlamentariske. Vi kan skabe virksomheder, hvor vi laver jobs. Vi kan lave samarbejder med andre organisationer og initiativer, der tror på det samme som os.
Socialdemokratiet har gjort det samme tidligere, hvor de samlede arbejderbevægelsen og skabte mange af de demokratiske fællesskaber, vi i dag er så stolte af at leve med. Vi har muligheden for skabe en hel ny bevægelse, der gør det samme i en tid, hvor vi skal samles om noget andet end det at være ‘arbejdere’.
I bund og grund handler det for mig om, at vi sammen tager vores ressourcer tilbage og fordeler dem på den måde, vi som befolkning tror de skaber mest livskvalitet i fremtiden. Og her mener jeg ikke kun økonomiske ressourcer, men også vores sociale ressourcer, vores arbejdsliv, vores materielle ressourcer, vores tid osv osv.
Alternativet er rigt på ressourcer ud over de økonomiske (der er vi faktisk relativt fattige ift vores ambitionsniveau). Og det kunne være sjovt, nyttigt og inspirerende, at prøve at gøre op, hvor mange ressourcer, der faktisk akkumuleres i vores lille politiske platform, og hvordan de bedst kan investeres til fordel for den største værdiskabelse på alle bundlinjer.
-
Med den størrelse Alternativet efterhånden har fået, er det meget nødvendigt med uddannelse og træning, som du skriver. Og det er en af de initiativer, som der lige nu arbejdes på. Det kan ikke ske fra nationalt central hånd alene, men i weekenden efter årsmødet skydes den første af en række weekender, hvor der udvikles uddannelsesforløb og træning i gang. Planen er at en gruppe dygtige mennesker sammen udvikler og træner i at uddanne, så der langsom etableres kurser og træningsforløb rundt i hele landet, så Alternativet på sigt udvikler sig til at være en konstant lærende organisation.