Cannabispolitik - Indledning

Indledning til området:
Danmark har i over halvtreds år forbudt hamp og cannabis. En plante der har været dyrket og brugt som råvare, til nydelse og til medicin, På trods af forbud og håndhævelsen af det, er importeret cannabis og hash stadig let tilgængeligt og holder en konstant pris på det sorte marked. Et marked der finansierer organiseret kriminalitet, og et marked der er så lukrativt at kampene om det, medfører gadekrig og tabte menneskeliv.

Alternativets grundværdi er mod. Mod til at se på alternativer når der skal nye løsninger til. Alternativet ønsker derfor en grøn, bæredygtig og socialt balanceret legaliseringsreform.


Læs hele forslaget med uddybende argumentation og baggrund her:

ForslagtilPolitiskForum-LegaliseringafCannabis.pdf (171.8 KB)

Klik nedenfor for at se og debattere de enkelte delforslag:
Indledning
Forslag 1.1
Forslag 1.2
Forslag 1.3
Forslag 1.4
Forslag 1.5
Forslag 1.6
Forslag 1.7
Forslag 1.8

Læs mere om tidligere vedtaget forslag vedrørende Cannabis:

Jeg er lidt i tvivl. Jeg synes ikke forslaget i tilstrækkelig grad nævner de argumenter, der kan være for et fortsat forbud.
Jeg er helt med på at gøre brugen af medicinsk cannabis lovligt. Men jeg kan godt være lidt betænkelig ved, om en fuldstændig lovliggørelse vil have den effekt, at brugen af cannabis stiger. Hvad kan der siges om dette? Findes der undersøgelser der kan af- eller bekræfte om en lovliggørelse vil resultere i merforbrug? Og er et merforbrug overhovedet noget vi bør være bekymrede for?
Der bliver jo drukket masser af alkohol. Hvor farlig er cannabis ift. alkohol?

Det store problem for mig i det her forslag er at det bliver for detaljeret og dermed er kravene om at alt er kontrolleret og tjekket igennem så meget større. Og det mangler der her forslag, selv om jeg er helt enig i intentionen.
Hvad med at slette alle de andre mærkesager og kun beholde den første? Vi ønsker at legalisere og så lad os dog være åbne for alle mulige løsninger til det ?
Jeg syntes vi skal passe på med at tror vi har alle svar og i en sag som denne holde os til at vise retning.

2 Synes om

Enig i at det første (legalisering) er det vigtigste. Hvordan vi forestiller os det kan gøres, kan (og vil) vi helt sikkert blive klogere på en af vejen. Der kommer fx masser af brugbare erfaringer fra de 5 stater i USA der har lovliggjort det.

1 Synes om