Bisidderkorps - en måde at arbejde med social bundlinie lokalt

Bisidderkorps – en måde at arbejde socialt og politisk

En af vores tre bundlinier er social bæredygtighed – også lokalt. Her følger lidt om hvordan vi arbejder med det i Høje-Taastrup. Her har vi tager udgangspunkt i vores ønske om et bisidderkorps. En kreds af mennesker i lokalsamfundet, der har overskud til at følge nogle af de alt for mange mennesker, der har en ubehagelig oplevelse ved at møde i Jobcentret. Denne ubehagelige oplevelse kan blive mindre, hvis man har en at dele mødet med. Erfaringen siger at en bisidder eller partrepræsentant vil kunne være en god støtte. Nogen gange viser det sig, at når der er et menneske med sammen med den arbejdsløse, så findes der også hurtigere en løsning. Det vigtigste er at der er tale om et menneske, der kan lytte, stille spørgsmål og give sparring. Man behøves bestemt ikke være hverken socialrådgiver eller jurist. Blot have empati.

Vores lokale bisidderkorps er blevet dannet i kølvandet på at vi – sammen med lokalafdelingen af 3F – stod for et arrangement. hvor vi - der har erfaring med at være bisidder/partsrepræsentant - fortalte om vores erfaringer og appellerede til at flere skulle melde sig. På mødet meldte to sig og efterfølgende har tre flere meldt sig. Initiativet har vakt en del opmærksomhed bl.a. ved en halvsides omtale i lokalavisen.

Vi har allieret os med det lokale værested Paraplyen således at der er et neutralt sted hvor man kan sikre koordinationen og opkvalificeringen. Vi har altså givet bolden videre til andre, men folk ved godt at det er Alternativet, der har taget initiativet.

Det er råt at høre de alt for mange historier om hvordan mennesker bliver behandlet i Jobcentret, men det er også rørende efterfølgende at opleve hvor taknemmelig folk er, når de får en hånd i ryggen.

Min påstand er at det at tage initiativ til et bisidderkorps, der arbejder frivilligt, løbende opkvalificerer sig med input udefra og udveksler erfaringer,er en god måde at arbejde politisk på. Vi får signaleret at vi ikke bare er ”fanatiske klimafreaks”, men har et socialt engagement. Vi får vist at politisk arbejde er andet og mere end politiske manifestationer – det handler også om gedigent græsrodsarbejde.

Kunne I i jeres afdeling have lyst til at høre mere om vores arbejde skal I være velkomne til at kontakte undertegnede medlem af bestyrelsen: Knud Anker Iversen knudankeriversen@alternativet.dk tlf. 50 12 68 68.

2 Synes om

Super jeg arbejder med den sociale bundline ved at være aktiv i kolding madhjælp og være aktiv i de hjemløses organisation SAND.

1 Synes om

Jeg arbejder og har arbejdet med hjemløshed/hjemløse i København i 6 år nu og sidder lige nu i mit natherberg i Apostelkirken
Jeg har ledt i 2-3 år nu efter egnede lokaler til et godkendt 24/7 tilbud til unge hjemløse
Jeg har pengene, mandskabet, godkendelse og visionerne på plads…mangler blot murstenene
Vi kigger lige nu på Københavns Bymuseum som er sat til salg
Hvem kan hjælpe mig med det?

1 Synes om