Hej Allan
Interessant forslag. Jeg arbejder selv inden for energibranchen og vil derfor nok kunne blive at betragte som en smule inhabil i denne sag. Tillad dog alligevel at jeg spørger lidt ind til forslaget, dine egne erfaringer og prøve at nuancere lidt.
Grundlæggende: Jeg synes - og det er så min holdning - at vi som nation og som samfund skal bruge vores energi i form af strøm/elektricitet, da det er en mere energieffektiv form end fx naturgas og benzin. Så jo mere (direkte) elektrificering jo bedre, idet det dog samtidig bør gælde, at vores strøm kommer fra VE-kilder, som vind og sol. Fjernvarme har også sin naturlige berettigelse, men afhængig af hvordan varmen produceres. Vi skal naturligvis spare på energien uanset hvad!
Min egen energi-baggrund: Jeg bor i elvarmehus på 120+80 m2 med varmepumpe og el-paneler og kører elbil, så min husstand er “helt elektrisk”. Ingen gas, ingen fjernvarme, ingen benzin/diesel. Har to brændeovne, men de har ikke været i brug i seks år, heller ikke i denne vinter med høje elpriser. Jeg har et årligt elforbrug på ca. 14-18.000 kWh om året afhængig af hvor hård vinteren er. Bor i Køge så får leveret strøm af Cerius (som forsyner stort hele Region Sjælland). Jeg skifter elleverandør typisk hver 4.-6. måned og går altid efter fastpris-aftaler og introduktionstilbud. Der er ca. 1000-1500 kr. at spare om året (efter skat!), hvis man udnytter disse elektriske introduktionstilbud og skifter som jeg (jeg sparer selv ca. 4-5000,- om året med mit forbrug). Yderligere lader jeg typisk min bil og sætter opvaskeren til at køre om natten, idet nettariffen er lavere mellem 20 og 17 (og dyrere mellem kl. 17-20). Med el-opvarmet bolig (registreret i BBR) har jeg - som du korrekt angiver - nedsat elafgift for al forbrug over 4000 kWh. Men 4000 kWh-grænsen gælder KUN for el-opvarmede huse. Det er ikke en generel reduktions-grænse for alle, husk det!
Til baggrunden for dit forslag: Dansk Energi har lavet en lille video (Redirecting...), hvori de forklarer de aktuelle prisstigninger på strøm. Heri peges der bl.a. på CO2-prisen, men ikke udelukkende. Der er fire andre forhold, som spiller ind (høj efterspørgsel, vand- og vindmangel og højere gaspriser). Stemmer i debatten mener, at de høje energi- og elpriser vil kunne strække sig ind i 2022/2023 inden det er “normaliseret” igen.
Er helt enig i, at vi som energiforbrugere skal have et incitament til at spare på energien. Ved at flytte energiforbrug fra fx naturgas til el (fx opvarmningsform, naturgasfyr til varmepumpe, eller i fjernvarmen fra naturgas til central varepumpe) er der stort potentiale for at spare energi samlet set. Derfor bør incitamentet - i første omgang - være et incitament til at skifte fra fossilt (naturgas, benzin) og i retning af el. Men jo: El-regningen bliver dermed større - men omvendt bliver naturgas- og benzin-regningen (markant) mindre.
Ift. forslaget og dit eget energiregnskab. Misforstå mig ikke, men pas på at du ikke blander “æbler og pærer” sammen. Derfor: En lille rettelse til dit forslag: 4000 kWh-grænsen giver kun reduktion i din el-afgift, ikke i transporten.
Det er rigtigt, at nogle elnetselskaber har nedsat deres nettarif. Mit eget netselskab (Cerius, som jeg som el-kunde bosiddende i Køge/Region Sjælland er født andelshaver af) har således haft gratis nettarif af transport af strøm i 2021 (https://cerius.dk/om-cerius/rabat/), men den rabat slutter her til nytår. Jeg vil tillade mig at sammenligne dén rabat i 2021 med en form for dividende (ala det, som COOP udbetaler til deres kunder, når de er medlem og handler i Brugsen eller i Kvickly eller når ens forsikringsselskab nedsætter præmien fordi antallet af skader har været lavere og dermed færre omkostninger for fællesskabet).
Husk også at vores energiafgifter er én af flere “kasser”, som medfinansierer vores velfærdssamfund. Så hvis vi reducerer afgifterne, så skal vores velfærd finansieres på anden måde. Hvordan? Højere skat? Brugerbetaling? På tilsvarende vis: Hvis afgifter hæves (fx indførsel af CO2-afgifter) skal skatter så sænkes for at lav-indkomster har råd til at betale deres energiregning? Og hvad hvis prisstigningerne skyldes markedskræfterne (som i den aktuelle situation) og vi lægger moms på prisen, og deraf stigende moms-indtægter til statskassen? Skal skatten så sættes ned for at udligne? Det er et meget komplekst regnestykke! Og landets elselskaber skal vel drive elforsyning på gennemsigtige, markedsmæssige og omkostningseffektive vilkår snarere end at være socialkontor for os alle sammen?
Og blot for at mane enhver tvivl i jorden for alle som læser med i tråden: Selvom jeg bruger 15.000 kWh om året og har nedsat el-afgift på alt over 4000 kWh, og mit incitament til at bruge “lidt mindre” derfor er relativt mindre end dit, så beder jeg også børnene om at slukke lyset i de rum de ikke er i, jeg tager en sweater eller hjemmesko på, når det er koldt i stedet at skrue op for vejen, og letter foden fra speederen på motorvejen (110 km/t de steder, hvor man “må” køre 130 km/t)
Mvh. Peter