Billigst strøm til de som bruger mindst

Forslagets tekst

Afgifter, transport og elpris skal favorisere de som spare mest på energien, og derfor skal disse følge forbruget af strøm, så de som bruger mindst betaler mindst, og de som bruger mest betaler mest.

Den grønne omstilling skal bestemt hjælpes på vej, men energi forbruget skal ikke fortsætte med at stige uden hæmninger. Og derfor er en forbrugsreguleret afgift, transport og elpris en god ide. De som evner at spare på energien skal motiveres til at gøre mere, og de som ikke spare på energien, skal motiveres til at spare. Og dette gøre bedst ved at omlægge afgift, transport og pris, så den belønner de som spare.

Udfordring forslaget skal løse

Mindske uligheden på el-regningen, ved at gøre det billigst at bruge mindst.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Vi har i disse tider uhyrlige priser på energi, hvilket gør det svært for de som har mindst, at betale for deres energiforbrug.

De som har mindst må, i værste fald vælge imellem mad på bordet, eller varme i huset.

Disse stigninger på energi er tildels skubbet af Co2 afgifter, som er en nødvendighed, hvis vi skal i mål med klimamålene, hvilket er en fornuftig og god måde at gøre det på.

Men hvad der ikke er i orden, er at vi idag har en ulighedsskabende prissætning på strøm i Danmark, hvor afgifter, transport og pris på el, favorisere de som bruge mest, og straffer de som spare alt de kan. Man bliver opkrævet fuld pris, fuld afgift og fuld transport, hvis du bruger under 4000kw/timer, men kan få reduceret afgift, transport og pris hvis du bruger over 4000kw/timer.

Det er så uretfærdigt som noget kan være, og kan på ingen måde retfærdiggøres over for de som kæmper en daglig kamp, for at spinke og spare på strømmen. Du får så at sige afgift og i nogle tilfælde også transporten, fjernet hvis du bare bruger løs af strømmen, men skal betale ved kasse et hvis du spare.

Jeg forsøgte selv sidste år, at bruge så lidt strøm det var mig menneskeligt muligt, og til min store overraskelse, betalte jeg næsten 10% ekstra til transport, og fuld pris på afgift. Denne sæson har jeg så gået den anden vej af ren og skær nysgerrighed, og nu er der rabat på transporten på næsten 50%, og afgifter til staten blev reduceret til næsten nul.

Forslagsstillere

  1. Allan Vestergaard Petersen

Status på forslaget

Status: Idéer til forslag

Forslaget er under udvikling. Når det er færdigudviklet, kan forslaget skrives færdigt og komme i høring. Du kan debattere og følge forslaget på Dialog.

Forslaget ligger i to tråde. Skriv i denne tråd i stedet: