Bedre kostråd

Forslagets tekst

Vi vil opfordre til kostråd, der er bedre for klimaet og miljøet, som ikke går på kompromis med sundheden og som ikke anbefaler kost, der i dag ikke findes ernæringsmæssigt belæg for. En bredere flok af interessenter, NGO’er skal deltage i udvælgelsen af disse kostråd, og kostrådene skal være funderet i, at det er bedre at forebygge end at helbrede.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Landbrugs-POLA I København d. 10. april 2016 og LandbrugsPOLA i Århus, d. 8. maj. 2016.

Forslagsstillere

  1. Morten Krohn
  2. Bina Aylen Seff
  3. Birte Skov Larsen
  4. Fanny Broholm
  5. Franciska Rosenkilde
  6. Helene Hagel
  7. merete kristine medina meincke
  8. Mogens Buch-Hansen
  9. Niels Poul Dreyer
  10. Søren Frederik Hansen
  11. Søren Grene

Status på forslaget

Status: Politisk Katalog

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.

Du kan støtte eller stemme om forslaget på AlleOs

Hej. Forslaget her er lidt ukonkret. Hvordan forestiller I jer, det skal skrives ind i partiprogrammet?

Jeg synes, det lyder som en god idé, men overvejer om formuleringen er lidt for “skråsikker” ift. hvad der findes ernæringsmæssig belæg for. Kan vi tale om en videnskabelig sandhed ift. kostråd? Der er vel stor uenighed om, hvorvidt mælk er sundt for kroppen eller ej?

1 Synes om

Jeg mener, at forslaget overskrider nogle grænser for, hvad politikere skal blande sig i. Der er meget delte meninger om komælk, og selv hører jeg til en af skeptikerne; men der er også genetisk forskelle på de køer, som man malker, hvor nogle faktisk laver en “god” mælk. Men, nok om mælk, som man ikke kan lave lovforslag om, efter min bedste overbevisning.
Det, som man kan lovgive om, er at en bredere flok af interessenter, NGOére kan deltage i udvælgelsens af de kostråd, som staten officielt skal anbefale. Kostrådene skal således være funderet i, at “det er bedre at forebygge end at helbrede”, OG så skal vi udvikle det økologiske landbrug, så det bliver endnu mere bæredygtigt, end det allerede er. At blande sundhed og bæredygtighed sammen vil altid skabe en “mudret suppe”, som ikke vil kunne gennemføres politisk. Hver for sig, skal begge dele derimod styrkes. :slight_smile: kh Birgit

Helt enig BirgitBak, i at her skal vi ikke bestemmer over om folk skal drikke mælk - det er alt for betonkommunistisk.

1 Synes om

Forslaget søger lige nu opbakning fra i alt 50 medlemmer.Hvis det får opbakning indenfor tidsfristen, så kommer det i det de politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.