På alt for mange goder er der et mismatch mellem priser og omkostninger for samfundet.
Afgifter bør betale så præcist som muligt for de eksternaliteter der er forbundet med goderne. Hvis afgifter ikke bliver udregnet med alle de eksternaliteter der er forbundet goderne bliver goderne sandsynligvist subsidieret og dermed bliver noget, der koster samfundet penge, incentiveret - alt for mange goder med negative eksternaliteter bliver incentiveret. Hvis alting bliver beskattet rigtigt, så vil alle have incitament til at arbejde for samfundets bedste og der vil være mindre behov for regulering, fordi priser lader folk bestemme hvad de gør i stedet for regler. Det er blevet alt for let at ignorere faktorer, der er svære at forstå og medregne (såsom kulturelle, sociologiske, miljømæssige og sundhedsmæssige faktorer), men det betyder ikke, at de er mindre vigtige at regne med, fordi de kan stadig med høj sandsynlighed være direkte eller indirekte omkostninger for samfundet.
F.eks. i forhold til biler burde der være forskellige afgifter for præcist, hvad aktiviteten koster for samfundet. Der er sikkert mange flere, end dem jeg nævner, hvis man går i detaljer, men her er nogle eksempler på hvordan afgifter bør fordeles ved ejerskab af en bil:
Afgift på køb: ressourceforbruget ved produktion og distribution af bilen hvis producenten ikke allerede betaler det hele.
Afgift for at have en bil: parkeringsplads og pladsens opportunity costs.
Afgift på benzin: naturressourceforbrug og forurening (både helbredsomkostninger og miljøomkostninger).
Afgift på kilometerkørsel: alle bilinfrastrukturomkostninger, omkostninger fra biluheld, mistet produktivitet fra køkørsel, helbredsomkostningerne ved ikke at gå/cykle (aktiv transport) og kulturelle faktorer som at biler ødelægger bylivet, som en som Jan Gehl har lavet mange undersøgelser i.
I Oregon i USA eksperimenterer de med kilometerbeskatning, fordi skatterne på benzin får sværere og sværere ved at dække alle de andre omkostninger efter biler bliver mere ressourceefficiente.
På den måde bliver elbiler og benzinbiler også beskattet retfærdigt og uden subsidier.
Vægtafgiften gav ikke mening, da størrelsen på den ikke var afhængig af hvor meget man kørte, men dem der kørte meget sled meget mere på vejene.
Man burde ligeledes beskatte ubæredygtige boligområder, hvor folk bor spredt og derfor koster mange flere ressourcer, fordi der skal meget mere vej, kloak, elnetværk osv. til den spredte måde at bo på pr. husholdning. Andre faciliteter er også mindre efficiente i spredte områder. Det bliver sværere folk at leve uden en bil, fordi færre ting er i gå-/cykelafstand. Det bliver sværere for busser/toge/metrostationer at være økonomiske, fordi nok mennesker skal være i gå-/cykelafstand til stoppesteder/stationer. Forretninger har svært ved at overleve med mindre de er kæmpe lagerhaller med store parkeringspladser - dvs. store kæder har kæmpe fordele i forstaderne og små lokale forretninger har svært ved at overleve. Hvis man gerne vil bo omkostningsfuldt, så skal man selv betale for det.
Selvfølgelig, hvis vi pludseligt lavede alle de her ændringer, vil der opstå store problemer i samfundet - især på boligmarkedet, så praktisk set burde det være en langsom ændring, så de kortsigtede omkostninger ikke bliver et problem.
Argumenter som “hvordan skal jeg så komme på arbejde?”, “hvad med de manglende arbejdspladser i forstaderne?” og “hvad med den økonomiske gevinst som biler giver ved at gøre det muligt for folk at komme til deres arbejde og til shopping?” er kortsigtede betragtninger. Med tiden vil markedet have udviklet sig. Der vil blive bygget tættere og innovation vil have imødekommet folks nye behov.
Ift. til den sidstnævnte betragtning kan man sige, at ja - der er en økonomisk gevinst i at folk kan komme på arbejde og shopping med deres bil, men kun på kort sigt. På lang sigt, vil flere folk bare bo tættere på arbejdspladser og shopping. Hvordan kan man vide, hvordan man egentligt vil bo, hvis der er massive subsidier i at bo i hus?
Det faktum (at folk, der bor i hus ikke betaler de samfundsmæssige omkostninger de er skyld i) er også skyld i, at der ikke bliver bygget for at tilgodese de behov, som folk har, ved mere bæredygtige boligformer. Det kan være, at det bagvedliggende behov, en person har for at bo i et hus, kan tilgodeses på tættere og mere bæredygtige måder - men det er der ikke incitament for at udforske for entreprenører - de mister penge på at bygge på en måde, der gør byen bedre for andre end dem der skal bo i byggeriet, fordi det koster dem mere.
Før biler kom (eller før de blev populære) kunne folk sagtens komme på arbejde - de boede bare tættere på og arbejdspladser, forretninger og boliger var mere blandet sammen.
Et argument mod større beskatning på at bo i spredte områder er “…men jeg kan godt lide at have et hus og have og min bil, hvorfor skal jeg frarøves den ret?”
Til det vil jeg sige, at man har stadig al frihed - man vil bare betale den rigtige pris for det i stedet for, at dem, der lever mere efficient, betaler det via deres indkomstskatter. Med et lidt radikalt eksempel kan det forklares bedre: “hvorfor skal jeg betale bøder for at køre hurtigt - hvorfor skal jeg frarøves min ret til at køre hurtigt”? - Fordi det koster os andre noget i form af helbredsomkostninger baseret på historisk statistik over trafikuheld og hastighed.
Disse afgifter vil også gælde produkter som madvarer, men udover det, vil stigningen i prisen på bilkørsel også medføre større transportomkostninger, men på lang sigt vil produktion være mere lokal. En masse ubæredygtige produkter vil via. afgiften blive dyrere (specielt kød, da kød er noget af det mest naturressourcekrævende at producere), men de vil koste den rigtige pris. Folk vil være utilfredse på kort sigt, men med tiden vil innovation have fundet nye løsninger. Måske har vi fundet en måde at lave sundt og smagfuldt kød ud af planter, måske bliver vi bedre til at spise andre ting og finder masser af måder at få vegansk mad til at være mere interessant og måske bliver det bare en norm at spise kød 1-2 gange om ugen i stedet for alle dagene. Man kan være nok så utilfreds med at skulle betale mere for noget man godt kan lide, men det er et ansvar vi alle bør påtage som samfund.
De kortsigtede problemer og omkostninger kan tilgodeses ved at indføre ændringerne gradvist med et bestemt mål for at give markedet tid til at reagere. Ændringerne vil selvfølgelig kræve mere analyse og forskning, så det her er bare et forslag, der kan diskuteres. Der skal være gennemsigtighed og åbenhed, og der skal opfordres til forskning, så man løbende kan præcisere afgifterne eller omregning. På den måde kan folket selv have indflydelse på hvad der er retfærdigt. Ved uklare afgiftudregningsparametre, kan man lave “risikointervaller”, indtil større præcisering er mulig efter undersøgelser.
Som kritik af min idé kan man sige, at der er en del, der aktivt fokuserer på at arbejde mod samfundets bedste ved f.eks. at købe ting, der er dyrere til gavn for miljøet (lokalt økologi), men sagen er, at når der er incitament til det modsatte (som der er når alle omkostninger ikke er medregnet i afgiften), vil man aldrig få hele markedet med uden al for dyr massiv markedsføring.
Så hvis afgifter ikke præcist betaler for alle eksternaliteter forbundet ved produktion og køb af goder, vil alle via deres indkomstskatter betale til at nogen handler omkostningsfuldt for samfundet og dermed skaber man incitament til adfærd, der kun er for ens eget bedste. I dag er der mange kulturelle, sociologiske, miljømæssige og sundhedsmæssige faktorer, der ikke bliver medregnet. Måske fordi de er komplicerede at udregne, men det gør dem ikke mindre vigtige. Med rigtig beskatning vil der som konsument, virksomhedsejer eller lønmodtager være incitamenter til at handle i samfundets bedste som gavner alle meget mere.