Denne her diskussion burde vi have haft inden valget af en ny Politisk Leder. For hvad er mandatet egentlig?
Når jeg ser i Landsvedtægterne, så kan jeg kun finde Politisk leder nævnt 2 steder (bortset fra valget af PL)
• i § 10 som medlem af POFO
• i §12, som en del af daglig politisk ledelse.
§ 10 Politisk Forum
Stk. 1 Politisk forums opgave er at være Alternativets strategiske, politiske udviklings- og ledelsesforum.
Stk. 2 Politisk Forum består af den Politiske Leder 2 medlemmer af hver storkreds (hvoraf det ene kan være medlem af storkredsens bestyrelse), 3 af Hovedbestyrelsens medlemmer, 2 medlemmer fra Alternativets Unge og op til 15 medlemmer valgt blandt Alternativets folkevalgte. Politisk Forum mødes mindst 5 gange årligt.
Stk. 3 Politisk Forum har imellem Landsmøder myndighed til at udvikle og vedtage ændringer i Alternativets partiprogram med undtagelse af manifest som kun kan ændres på Landsmøder.
Stk. 4 Politisk Forum skal fremme at borgere, organisationer og medlemmer involveres i tilblivelsen og gennemførelsen af Alternativets politik.
Stk. 5 De folkevalgte medlemmer af Politisk Forum har som særlig opgave at opgave at koordinere og videndele på tværs på vegne af alle Alternativets folkevalgte.
§ 12 Daglig politisk ledelse
Stk. 1 Folketingsgruppen udpeger 2 af sine medlemmer til sammen med den Politiske Leder at udgøre daglig politisk ledelse.
Stk. 2 Daglig Politisk Ledelse fastlægger den daglige landspolitiske linje i samarbejde med Folketingsgruppen og med reference til partiprogrammet.
Stk. 3 Et medlem af Daglig Politisk Ledelse deltager i Hovedbestyrelsens møder uden stemmeret.
( mine fremhævelser)
Gunhild foreslog Alternativets Koordinator
KOORDINATOR det er genialt!
Politisk Koordinator - det er faktisk, hvad der ligger i rollen ifølge vedtægterne:
Rollen, som den er beskrevet i vedtægterne, er koordination imellem bagland, POFO og Folketingsgruppe i forbindelse med udvikling og implementering af Alternativets politik.
Og dette passer jo også fint sammen med Josephines intentioner om at tage rundt i landet og lytte til medlemmerne.
Beskrivelsen i vores vedtægter passer ikke sammen med andre forståelser af begrebet “politisk leder”
Ville det give mening at ændre forslaget til dette:
Benævnelsen “Politisk Leder” ændres til “Politisk Koordinator”