Tak for dit svar Thomas.
De grupper som ikke har internet i dagens Danmark ser jeg som følgende grupper:
- Borgere som ikke ønsker at have adgang til internettet.
- Borgere som ikke har brugt eller har behov for at bruge internettet til dagligt (Her tænker jeg især på ældre pensionister som stadigvæk får de fleste af deres informationer via. breve, radio og tv)
- Borgere der ikke har råd (F.eks. arbejdsløse eller borgere som står i RKI).
Gruppe 1; er en mindre og mindre gruppe. Men får det svære eftersom at Staten ønsker at så meget kommunikation skal forgå via. internettet i dag. Disse kan godt være resource stærke grupper.
Gruppe 2; har et meget lille behov. Som hovedsageligt vil være at skulle betale regninger eller kontakt med staten. Måske vil de se flere fordele når de først finder ud af hvilke internettets goder. Men denne gruppe vil jeg ikke mene vil finde på at betale for at få adgang til internettet.
Gruppe 3; er brugere som simpelthent ikke har råd.
I dit forslag nævner du at man vil kunne lave tilskudsordninger. Men hvordan skulle sådan en ordning se ud?
Jeg vil ikke mene at man vil kunne ramme folk med en tilskudsordning. Staten har f.eks. lavet en tilskudsordning til svage grupper i vores samfund i forhold til tandpleje, som er taget fra det tilskuddet fra de alm. eftersyn. Men det har vist sig at disse tilskud ikke er blevet søgt, fordi at disse grupper ikke kender til dem, og har svært ved selv at søge dem.
Herudover vil et tilskud også være noget der skal håndteres af det offentlige og vil som regel have en hvis pose af penge til rådighed.
Du er meget velkommen til at forslå hvordan en sådan tilskudsordning kunne se ud. Men jeg har meget svært ved at se hvordan denne skal udformes. Du vil måske kunne ramme gruppe 3, men jeg har svært ved at se hvordan du vil kunne ramme gruppe 2.
Billigst internet
Ang. dit eksempel med billigt internet, så vil jeg lige nævne at der i det tilfælde tales om en hastighed på 120Kbit/s, efter et forbrug på 3GB data. En hastighed som stort set ikke kan bruges til andet end at sende en mail med.
Til sammenligning fylder startside på:
dr.dk 776 KByte (visning af forside : 51 sekunder)
skat.dk 406 KByte ( visning af forside : 27 sekunder)
e-boks. 1,4 MByte (visning af forside : 1min og 33 sekunder)
Dette er tider man skal leve med, hvis man bruger sit denne løsning som sin primære internet-forbindelse.
For selvom 3GB, er en del, så tror jeg det går hurtigt hvis man sidder på kontanthjælp og skal tjekke Jobindex, hver dag.
Men nu skal vi heller ikke batle priser. For den her debat handler om borgere skal have gratis adgang til internettet, og hvis ja, under hvilke betingelser.