Virksomhedspraktik for ministre og politiske ordførere

Hvad kan man gøre for at skabe større tillid til Christiansborg?

Dette spørgsmål blev stillet efter afstemningen om rets-forbeholdet, hvor befolkningen ikke fulgte et folketingsflertals anbefalinger.

Spørgsmålet gav mig følgende ide, for at skabe en tættere relation mellem Christiansborg og den brede befolkning:

“ministre og politiske ordførere skal i virksomhedspraktik indenfor deres politiske fagområde”.

Motivering:

  1. For et par år siden var jeg i en periode frivillig køkkenassistent i Blå Kors Varmestue i Herning. Det var en lærerig og meningsfuld oplevelse. Gæsterne kunne fortælle mig at den siddende socialminister havde været på besøg tidligere dette år. De havde glædet sig rigtigt meget, men ak ministerens dagsprogram var så presset at hun kun nåede at være i Varmestuen i ca. 12 minutter. Det var ikke nogen god oplevelse for Varmestuens gæster. Jeg tænkte dengang, at det måtte være et særdeles begrænset udbytte ministeren havde fået af sit besøg. Næsten som en tur i zoologisk have. Jeg tænkte: "det var bedre hvis hun havde været her en uge som køkkenassistent “under cover”.

  2. I efteråret 2016 var den siddende undervisningsminister på besøg i Herning Kommune, hvor hun besøgte nogle lokale skoler. Hun besøgte blandt andet Snejbjerg Skole. Hun var der i ca. 30 minutter, hvor hun oplevede skolens børn siddende i skolens aula med flag i hånden, mens de sang en sang. herpå nogle taler og meget stillesiddende børn. Jeg tænkte: “Hvad kan hun som minister bruge den oplevelse til?”. Det ville være bedre, hvis hun havde været lærerassistent i en uge på fuld tid “under cover”.

  3. På diverse besøg rundt på institutioner og virksomheder er ministre og ordførere ofte fulgt af et større eller mindre pressekorps, som jeg tænker kan være et forstyrrende element, hvis man egentlig gerne som politiker vil i en fri dialog med dem man besøger, og hvis man vil skabe gensidig forståelse og relationer. Derfor “under cover”.

  4. I dagligdagen følges ministre meget af embedsmænd og spin doktorer. Kan det i denne kultur være vanskeligt at danne sig et selvstændigt indtryk af det område man forvalter? Jeg tænker, at virksomhedspraktik, uden deltagelse af “new management” ville være befordrende for oplevelsen.

  5. Christiansborg politikerne synes langt væk fra det daglige liv. Hvis man ikke er medlem af et organiseret politisk arbejde eller har en fod indenfor i statens administrative kultur, er der ikke stor chance for at man møder sine politikere, endsige lærer dem at kende. Alene denne afstand kan være med til at grave en grøft. Jeg tænker, at denne fjernhed ikke bliver mindre af de flygtige og kortvarige besøg, som man kan være heldig at opleve. Hvis man nu har stået i et køkken og skrællet gulerødder og smurt leverpostejmadder en uges tid sammen med ministeren på området, så er der en helt anden relation, som går langt ud over stemmeprocenter, gallup eller lovgivning.

Så hermed smider jeg et forslag ud i dette forum:

Socialminister i varmestue
Undervisningsminister i folkeskole
Sundhedsminister som portør
Forsvarsminister som rekrut

  • find selv på flere…

Venlig hilsen

Bruno Christensen, Herning