Virksomhedens rolle i lokalsamfundet

Zigmunt Bauman: Globalisation
The owner/capital behind the company is the only with no binding to local geography. Workers, legislation, nabours, waste operators etc. are all bound to geography, thus serve as some kind of a host.
Ross Jackson: Occupy World Street
Skriver lidt det samme som en del af kritikken af neoliberalismen og foreslår en slags ny merkantilisme, hvor virksomhedsejerne får større ansvar for lokalsamfundet igen - men på en ny måde.

3 Synes om

Ved godt det er en gammel tråd, men den fortjener at blive taget op.
Et svar på det, Bauman taler om, er vel kooperativerne? Denne artikel om kooperativerne i Mondragon i Spanien synes jeg er meget interessant. Som jeg forstår det, er det netop medarbejderne der ejer produktionen, og de fleste af disse er vel samtidigt lokalt bosatte. For mig er idealet at virksomheder drives for at skabe nødvendige produkter og ydelser, samt arbejdspladser, fællesskaber, etc.

En anden mulig synergieffekt kan opnås ved ikke bare at arbejde lokalt, men også forbruge mange af produkterne lokalt. Mindre transport, mere kvalitetstid, mindre udledning til atmosfæren…

Så kan man også tænke fx affalds- og biprodukter ind i det lokale kredsløb, som fx i Kalundborg Symbiosen, hvor en mængde virksomheder udnytter hinandens spild og affald i deres egen produktion. Denne type tiltag vil også være nemmere at skaffe opbakning til, hvis virksomhederne er ejet lokalt.

Tanker som disse er jo ikke kun relevante for industri og servicesektor, men også for landbruget.

Stort og vigtigt potentiale her!