Spørger du mig bør S henføres til blå blok, og ikke rød blok. Jeg brokker mig ikke over de lettelser i topskatten de kom igennem med da det hjælper mig økonomisk, selvom jeg ikke synes det var rimeligt eller retfærdigt. Og jeg har noteret mig, at Lars Løkke har undgået at give flere lettelser i topskatten ved at give LA en plads i den nuværende blå regering.
Efter min mening er den gamle højre/venstre akse i politik forældet, selvom medierne ynder at forklare dansk politik som om det var en slags fodboldkamp mellem et blåt og et rødt hold. Så simpelt er det ikke. Stiller man det op på den måde bliver politikken endimiensionel.
Der er elementer fra næsten alle partier jeg kan lide. Selv DF, selvom jeg bestemt ikke kan lide deres populisme og zenofobi. Der er ingen partier i Folketinget lige nu, hvor der ikke er mindst et politisk element jeg kan lide. Vi bør omfavne de gode elementer fra andre partiers politik fremfor at fokusere på at nedgøre andre partier på baggrund af elementer vi ikke kan lide.
Som du skriver er livet og virkeligheden en gråzone. Ikke bare sort/hvidt, for jeg ser mange farver der ikke passer ind i en sort/hvid skala. Det tror jeg du også selv gør. Heldigvis.
Jeg ser flere årsager til problemet du nævner.
En årsag er det kontrolsamfund vi er kommet ind i, især inden for det offentlige. Det går ud over dem der søger hjælp. Men det går lige så meget ud over de offentligt ansatte der gerne vil hjælpe.
Den kultur vi desværre har fået med kontrol af offentligt ansatte fremfor at stole på de vil det godt for alle, medfører en masse tid bliver brugt på skemaer og kontrol i stedet for at hjælpe de mennesker der behøver hjælp.
Og det betyder, at mennesker der behøver hjælp bliver sat i bås: Enten kan man arbejde, eller også kan man ikke. Hvis man er heldig kan man efter flere år få et fleksjob.
Men hvad med dem der kan arbejde en smule, selvom de ikke kan arbejde på fuld tid? De bliver lige nu kanøflet af systemet. Jeg har desværre set mange eksempler på mennesker der kunne bidrage lidt, men ikke kan bidrage ved at arbejde på fuld tid.
Og de får ikke en chance. Får de lov til at bevise de kan lidt, ses det som et bevis på, at de kan alt og forsøger at snyde.