Vi gjorde det!

Kære alle skønne alternativister

Sikke et valg og sikke en valgnat! Vi ikke bare overlevede, men gjorde det med ét mandat mere end ved sidste folketingsvalg. Hvem skulle have troet dét for blot ganske kort tid siden?

Folketingsvalget 2022 er en milepæl i vores historie. Først bed vi os fast og fastholdt pladser ved kommunalvalget, og nu har vi med folketingsvalget kæmpet os til en solid plads i dansk nationalpolitik.

Endelig har vi fået os vristet fri af de gamle, dårlige historier, og endelig har folk fået øjnene op for og anerkendt de vægtige, grønne aftryk Å allerede har sat i dansk politik. At stå fast på vores værdier og at gøre arbejdet tålmodigt og grundigt uden at ryste på hånden lønner sig. Det er det vi nu ser beviset for. Og javel, vi blev hjulpet på vej fra mange sider og heldet tilsmilede os, men alligevel …

Holdindsatsen har været forbilledlig, så tak til alle kandidater, frivillige, tillidsvalgte og ansatte for at spille sammen og for at udfylde hver jeres rolle - det har alt sammen været uundværligt.

Vores alle sammens Franciska er blevet lidt af en stjerne, og med de mange debatkilometer i benene er stemningen nu både indenfor og udenfor partiet, at hun gør det forrygende godt. Tak til Franciska for at ville stille sig i front som vores fælles fyrtårn. Uden dig var det ikke gået.

Det gode resultat har mange forældre, og deriblandt må vi ikke glemme den formidable indsats Torsten har ydet dag ud og dag ind, hvorigennem han ikke mindst har vundet de øvrige MF’eres respekt og tillid. Som parti skylder vi ham en inderlig tak. Uden Torstens indsats eksisterede vi måske slet ikke som parti i dag. Så tak til Torsten for at tage kampen op da krisen virkelig kradsede, og tak til Torsten for ikke blot at lægge barren stjernehøjt gennem hele perioden, men samtidig gavmildt at give ud af sig selv til hele organisationen. Tak til Torsten for alt det investerede liv og tak for inspirationen og den altid sprudlende energi.

Det har været en lang proces med en del udfordringer og bump på vejen, som vi har måtte tackle, men det gjorde vi så, og nu står vi på den anden side med seks folketingsmedlemmer og tilmed et rød-grønt flertal, hvor Alternativet måske med lidt held og god taktik kan komme til at spille en vigtig rolle. Tirsdagens valgresultat igangsætter i hvert fald en ny fase i vores fælles partiliv, hvor vi nu må modnes endnu mere med det parlamentariske ansvar der ligger på os, og heldigvis er vi klar med fødderne solidt plantet på jorden, og med en sammentømret organisation, der står klar til både at udvikle politik på de indre linjer og at håndtere det verden derude vil møde os med af udfordringer. Velkommen til det nye Alternativet - vi i Hovedbestyrelsen og sekretariatet glæder os til at komme i arbejdstøjet og til, at vi sammen kan gøre Alternativet til en endnu stærkere bevægelse og stemme i det parlamentariske Danmark. Og ikke mindst et kæmpe tillykke til vores nye folketingskandidater. Det er et stærkt hold vi har der.

Kærlig hilsen

Trine Aslaug Hansen

Forperson for Hovedbestyrelsen

8 Synes om

Håber at I snart kommer med en ordentlig udmelding om den ko-vending, der er foretaget i forhold til en advokat undersøgelse

3 Synes om

Fantastisk flot slutspurt!

Nu er der lidt forvirring i medierne omkring vores opbakning til advokatundersøgelsen af Mette Frederiksens rolle i minkskandalen. Jeg har tillid til at vores MF’ere hurtigst muligt tager ansvar og får rettet op på det.

2 Synes om

Tak for din kærlige hilsen til os alle. Og tak fordi du husker os alle. Du fremhæver naturligvis Francisca og Torsten - naturligvis. For netop i kraft af deres særlige makkerskab lykkedes det for os.
Nu beder jeg til, at vi får en stærk og smidig organisering, som forbinder det lokale med det nationale. Og det parlamentariske med den mere frie bevægelsesdel i partiet. Og jeg beder til, at vi får en lettere organisering (ikke så tung og mange facetteret som nu - det har vi ikke kapacitet til - vi er stadig få). Men vi er ikke for få - vi har mange kreative kræfter

2 Synes om

Jamen jeg savner også et svar på de artikler i BT om en kovending i sagen om advokatundersøgelse af Mette Fredriksen? Åbenhed, åbenhed. Nu skal vi ikke lægge ud med at skuffe nye og gamle trofaste vælgere.

3 Synes om

Allerførst tillykke med det flotte valg! Jeg har talt partiets sag på sydvestfyn, og bl.a. fremhævet at vi, som et af få partier, har integritet og ærlighed. Jeg har ikke personligt noget særligt ønske om en undersøgelse, men jeg synes den kovending der bliver meldt ud underminerer partiets troværdighed farligt meget. Vi har allerede et troværdighedsproblem blandt store dele af befolkingen, så jeg håber virkelig at der kommer noget frem der kan forklare kursskiftet, så det ikke fremstår som et magtgreb!

1 Synes om

Det er vel at betragte som en dobbelt kovending tilbage til det oprindelige standpunkt at vi bakker op om en advokatundersøgelse af Mette Frederiksens rolle i minksagen.
Jeg synes umiddelbart det er foregået åbent og ordentligt. Francisca melder ud efter valget at hun ikke længere vil stå hårdt på en advokatundersøgelse, men da så den seks mand store folketingsgruppe mødes, viser det sig at de er uenige og vil fastholde advokatundersøgelsen -og så bøjer Francisca og Torsten sig. Vel egentlig meget demokratisk og åbent.
Fordi vi peger på Mette Frederiksen skal vi stadig kunne være kritiske over for hendes ledelsesstil.

3 Synes om

Så flot skrevet Trine
Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang…!

Nu har jeg lige “screenet” dialog og oplever at mange tråde står stille og der ikke er så mange nye…

Jeg søger selv en gruppe som arbejder med sociale anliggender og har kontakt på facebook, men har svært ved at finde noget internt i Å som fx en arbejdsgruppe.
Det samme gælder boligpolitikken, som ikke engang har en ekstern ordfører.

Jeg kommer ikke selv til at være facilitator eller tovholder for at skabe disse “fokusfællesskaber” som jeg ønsker internt i Å, men hvordan søger jeg dem, eller måske rettere hvordan får disse grupper opsøgt os, som gerne vil deltage i arbejdet?

Har du nogle tips, eller ved du allerede nu det er noget som nogen arbejder med og på…?

bh
Danny
Roskilde

2 Synes om