Vi bør genoverveje vores investeringer og fjernelser af afgifter, når det gælder hybrid- og elbiler. De fleste ville sige, at el- og hybridbiler er miljørene, men det er et skadeligt billede at vise.
USA er primært designet til at køre i bil. Som byer voksede byggede man udad og byggede store motorveje og lagde en masse gratis parkering i deres “downtowns”. Det prøver de nu at bremse med “transit-oriented development”. Man fandt frem til det fænomen, at jo mere plads bilerne har på vejene, jo flere vil bruge vejene og derfor vælge at køre bil - "law of induced demand”.
Det samme gælder elbiler og hybridbiler. Jo bedre samvittighed man kan have, og jo billigere det er at køre pr. kilometer, jo længere kører man - det bliver også kaldt for “Jevons paradoks” (Jevons - Wikipedia, den frie encyklopædi’_paradoks). Elbilen er mere miljørigtig - pr. kilometer - måske dobbelt så miljørigtig målt i kg af drivhusgasser pr. kilometer. I USA er udslippet 41 kg/km ved en normal bil og 29 kh/km ved en elbil ved samme bilmærke - de har dog ikke lige så meget ren energiproduktion som i Danmark. Men da en elbilist betaler mindre pr. kilometer kørt, vil den med “law of induced demand” køre længere - især hvor den også har bedre samvittighed.
Selvom vi får flere og flere vindmøller er faktum stadig, at over halvdelen af vores elproduktion kommer fra kul, som giver et værre udslip end olie. I Sverige har det vist sig, at udslippet af drivhusgasser er blevet højere efter, der har været kraftige stigninger i salg af elbiler (http://articles.baltimoresun.com/2011-06-02/news/bs-ed-consumers-20110602_1_green-cars-green-products-greenhouse-gas-emissions)
Den her snak har kun handlet om forureningen direkte fra kørslen, men man skal også huske udledningen fra produktionen, reparation, transport og skrotning af biler; reparation, vedligeholdelse og udbygning af veje og broer som bilen kører og transporteres på; raffinering af olie og al den infrastruktur, der skal til for at udlede og transportere olien (og andre energikilder for den sags skyld). Al det udgør 50 procent mere forurening end udstødningen på biler alene. Så er der de helbredsmæssige og sikkerhedsmæssige ulemper, som også har en pris (The Urban Dimensions of Climate Change | Planetizen Features).
Det største problem med biler generelt er ikke, at de ikke har nok kilometer pr. liter. Det er, at de gør det alt for let for mennesker at sprede ud og skabe incitament til udvikling, der er skadelig - såsom en større spredning mellem huse, som gør, at vi f.eks. skal udvide elnetværket, kloakkerne, vejene, vandrørne og have flere faciliteter pr. person (http://www.davidowen.net) samtidig med, at det er sværere for forretninger at overleve med mindre de er store og har en stor parkeringsplads.
Jeg siger ikke vi skal stoppe helt med at køre biler, men jeg siger, at vi skal stoppe med at tro at teknologi kan løse vores problemer. Elbiler er mere miljørigtige end normale biler pr. kilometer kørt, men vi kan ikke læne os tilbage i føresædet bare, fordi der ikke kommer nogen udstødning, for det gør der - den er bare ikke lige så synlig. Vi skal altså ikke gøre det mere “miljørigtigt” at forbruge mere, vi skal gøre det lettere at forbruge mindre.
Det vi skal bruge vores ressourcer og energi på, er fortsat at designe byer på en måde, hvor næsten alle har lettere ved at gå, cykle eller tage offentlig transport til deres destinationer og derfor vælger bilen fra, som det ser ud i indre by i København. - dette er også gladere, mere livlige, sunde og trygge byer. Det gør vi ved at øge tætheden og skabe mere blandet bebyggelse ift. kontorplads, forretning og boliger og ved at undersøge, hvorfor folk bruger bilen - er det fordi de ikke har arbejde tæt nok på? Er det, fordi skolen eller andre faciliteter ligger i byen ved siden af? Er det, fordi det er svært at handle ind på cykel? Er det, fordi cyklen bliver stjålet? Er det, fordi det er svært at leve uden bil, når man har børn?
Lad os sammen løse de her problemer på en bæredygtig måde. Prøv og forestil Jer en fremtid uden Jeres egen bil - hvad ville blive sværere, og hvordan kan det gøres lettere? Lad os skabe en efterspørgsel på løsninger, der gør det lettere at undvære bilen og lade iværksætteri og innovation give udbuddet. Lad os skabe byer i Danmark, hvor alt det, man skal bruge er tæt nok på til, at man kan gå eller cykle i stedet for at retfærdiggøre længere pendling med bil, og lad os bruge færre penge på at investere i elbiler og flere på at investere i cykelinnovation og tættere byer, så vi kan give resten af verden et godt eksempel og nå vores klimamål - og ikke kun i København!