Velkommen til Pernille Schnoor i Alternativets Folketingsgruppe

body { background-color: rgba(193,193,193,1); font-family: Gotham, "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif; text-align: left; font-size: 12px; }

 

Kære Alternativister

Søndag aften meddelte Pernille Schnoor, at hun forlader den socialdemokratiske folketingsgruppe for i stedet at indtræde i Alternativets Folketingsgruppe. Dermed fortsætter vokseværket i vores bæredygtige bevægelse, og det er virkelig dejligt, at flere og flere vil arbejde for at bringe Alternativets værdier, dogmer og politik videre.

For Pernille er det vigtigt at bevare sin personlige integritet og fortsætte den politik, hun gik til valg på og fik næsten 4.000 personlige stemmer for. Kun derved, føler hun, at hun kan være den ærlige og åbne politiker, som hun ønsker at være. Det har hun ikke plads til hos Socialdemokraterne, som hun er blevet mere og mere uenig med under Mette Frederiksens lederskab. Men det er hun sikker på, at hun kan hos Alternativet, som hun ser som meget mere rummeligt, åbent og nytænkende.

Pernille forklarer yderligere i en kronik i Politiken, hvad der ligger til grund for hendes beslutning og skriver fx følgende:

Da corydonismen tegnede partiet, begyndte Socialdemokraterne og jeg at glide fra hinanden, fordi jeg personligt går op i lighed, social mobilitet og social retfærdighed – kort sagt social bæredygtighed. Og det får man i min optik ikke meget af, når man underlægger sig neoliberalismens fokus på konkurrencestaten.

Da Mette Frederiksen kom til, troede jeg – og sikkert også mange andre – at Socialdemokraterne ville slå ind på en tidligere kurs, og jeg glædede mig. Men det stik modsatte er i min optik sket: Opgøret med corydonismen er udeblevet, mens partiledelsen er gået på knæ for Dansk Folkepartis asyl- og integrationspolitik i et forsøg på at genvinde tabte vælgersegmenter. Og som følge heraf er Socialdemokraterne og jeg gledet yderligere fra hinanden.

Da jeg var i kommunalpolitik, kunne jeg håndtere og glemme mine uenigheder med Socialdemokraterne på Christiansborg, fordi vi rent lokalt oplevede et frirum til at føre den politik, jeg tror på. Men siden valget for snart et år siden, hvor jeg blev stemt ind som medlem af Folketinget, har jeg oplevet den frihed blive taget fra mig i Christiansborgs snævre magtspil og taktik. Samme magtspil og taktik betyder, at Christiansborg er blevet en drømmeknuser, der langsomt, men sikkert kværner håbefulde politiske visioner om forandring ud af de fleste og erstatter dem med snævre magtdrømme.

Grundlovens paragraf 56 lyder: »Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere«, og det er netop sådan, jeg har det: Jeg er, og jeg vil være bundet af min overbevisning – jeg vil bevare min personlige integritet. Så det er også svaret, hvis nogle spørger, hvorfor jeg i stedet for at skifte parti ikke nedlægger mit mandat: Jeg føler mig personligt forpligtet til at videreføre den politik, jeg gik til valg på – uagtet at den ikke længere deles af mit nu tidligere parti.

Jeg går ydmygt til min nye tilværelse som en del af Alternativets folketingsgruppe, og jeg vil nu arbejde for at lære partiets værdier, debatdogmer, politik og arbejdsformer endnu bedre at kende.
Jeg forventer ikke at få et ordførerskab med det samme, fordi jeg skal arbejde mig ind på mit nye parti, og det er helt fint. Helt fint, fordi jeg nu går fra politisk benlås til politisk håb – og det er en kæmpe forløsning. Jeg holder fast i mit håb om forandring og politik med hjerte. Jeg tror på Alternativets værdier, debatdogmer og politik, og jeg håber, at Alternativets medlemmer vil lade mig bidrage til at bære disse videre frem.


Politisk ordfører Rasmus Nordqvist byder Pernille Schnoor velkommen:

Vi er glade for, at hun kommer. Det er en person, der kommer med et stort socialt hjerte, og vi er glade for, at vi skal til at arbejde sammen med hende.

Skiftet er sket i overensstemmelse med Alternativets vedtægter på området, som du kan læse mere om her.

Alt det bedste,
Alternativet


 

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
aktiv@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk

 

 

Goddag til Pernille. Højt til loftet og stor fri-rum politisk. Og dvs. langt til døren… Velkommen. Pernille Schoor. Congrats on the new work Alternativet! I know you’re doing well. Welcome. Jan.

1 Synes om

”Udsagn: “S-SF: Helle Thorning-Schmidt manglede en rød tråd og lod embedsmænd i Finansministeriet lægge politikken, mener SF-formand Pia Olsen Dyhr. Helt urimelig kritik, svarer Socialdemokraternes politiske ordfører.” Hel præcis status Helle Thorning spillede en rolle- og er ikke socialdemokrat. Ikke i holdninger- og mening med ønske omkring balance social- og økonomisk… Det kunne være blevet en bedre formand- statsminister med Mette Frederiksen men en Dansk Folkepartiet politik LIGHT ift. asyl- og indvandrer i Europa, betyder… Betyder mener jeg, at fru Mette Frederiksen bliver gået før end hun, Mette Frederiksen bliver statsminister. En fra Folketinget grp. Hækkerup f.eks. Ole Hækkerup er et godt bud en formand- og statsminister socialdemokraterne. Eller her og nu ude fra Folketinget grp. og tidligere minister fødevare Karen Hækkerup. Det vil vær en løsning- ift.lLandbrug- og fødevare industrien, mht. mindre end nu hensyn miljø- og… Hun, Karen Hækkerup er direktør Landbrug & Fødevare interesse organisationen. At få en, der ikke vil DF light, soldater i bevogtningens opgaver men istedet Hjemmeværnet. At DF light politikken ikke er Socialdemokratiet politik, men Venstre der vil DF light kandidat…"

Jeg støtter forslaget om, at partihoppere skal være løsgængere i dtil de kan stille op igen. Det er uærligt over for deres vælgere at tage deres mandat med til et andet parti

1 Synes om

Hej @phi og velkommen :wink:

Det har været diskuteret frem og tilbage mange gange efterhånden og der var også forslag om lignende tiltag til vedtægterne til det netop afholdte årsmøde. Se fx denne og afstemning 1 her.

Der er intet uærligt ved det. Ifølge grundloven står man ikke til regnskab for andet end ens egen overbevisning når først man er valgt. Mandatet tilhører ikke partiet.

Og hvor ved du fra at partihopperen ikke repræsenterer sine vælgere? Alternativets fremgang kommer jo et sted fra. At Pernille Schnoor nu repræsenterer Alternativet er en konsekvens af de mange andre socialdemokrater som er skiftet til partiet. I øvrigt hørte vi ikke S klage dengang Jesper Pedersen, Astrid Krag, Ole Sohn og Emilie Turunen meldte sig ind og tog deres mandater med.

1 Synes om