Velfærdspolitik, til høring

Hej Assens alternativister

Her er vores udkast til et politisk udspil på velfærdsområdet.
Udspillet er endnu ikke godkendt, så hold det venligst internt i Alternativet.
For at det kan blive godkendt skal mere end 50% svare positivt på assens@alternativet.dk
Opnåes dette ikke inden årsmødet d. 28-9 så vil udspillet blive et emne til godkendelse på årsmødet.
https://drive.google.com/open?id=0B2l3vOBDOtn5cGdqd3BQRzJzdEk

Så kære medlemmer, læs, kommenter og forhåbentligt godkend vores udkast til en velfærdspolitik.
Det er et område vi forventer giver stor positiv opmærksomhed, så det er vigtigt udspillet er i tråd med jeres holdninger.

Mvh
Bestyrelsen, Å Assens

Kære Alternativ Assens. Jeg bor nu fast i Svendborg, så der er jeg registreret. Vi har boet på Helnæs, men er flyttet til Svendborg( for at være behjælpelig med de 6 børnebørn vi har der ) vores hus på Helnæs har derfor stået til salg, men er ikke solgt endnu, derfor ejer vi også dette hus.
Jeg kan derfor ikke stemme i Assens kommune, men jeg vil da gerne deltage i debatten, da jeg får nyhedsbreve fra jer på mail !
Jeg har læst jeres velfærdsoplæg , og jeg synes at det er Meget fint !.
(Jeg er selv uddannet pædagog, og har arbejdet et langt liv, med alle slags børn / familier, med bla. forskellige problemer )

Med mit kendskab indenfor arbejdet med mennesker, mener jeg at der altid (har været ) og altid vil være (?) en gr. På ca 15- 20 % der, af den ene eller anden gr. Falder uden for arbejdsmarkedet ! ?..
I beskriver meget fint hvor svært det er i " systemet" at give denne brogede gr. hjælp og tilbud, som de kan bruge.
Egentlig tænker jeg om ikke hvert enkelt menneske bedst selv kan formulerer, eller få hjælp til at kunne beskrive, formulerer : Hvad har jeg lyst til ? Hvad mener jeg, at jeg kunne byde ind med her i verden ? Hvis nogen spurgte mig ?

Her tænker jeg at alle kommuner kunne oprettet nogle " Nytte jobs "?
Eller "Herligheds jobs " Alt efter hvad folk, som ikke "matcher arbejdsmarkedet kunne byde ind med :
Eks. Hjælpe ældre borgere med at købe ind ? Hjælpe travle forældre med at hente børn i børnehave. Køre ( cykle ) gamle el demente på plejehjemmet en tur ud i naturen ? Hjælpe/ Besøge ensomme ? …osv, osv
Mennesker, der har problemer med social fobi, vil måske gerne ud i naturen ?
Her findes mange forsømte opgaver … man kan måske have et lille område på Helnæs maden at holde fri for den invasiv Hybenrose ?. Eller samle kokasser, (der øger den uønskede “gødningsrate” ) og som kan sælges som meget værdifuld gødning til køkkenhaver. Eller indsamling af den uønskede alt for megen tang på stranden, som ligeledes kan afsaltes og bruges til værdifuld gødning ?. Den invasiv Ramsløg !, er nu desværre ved helt at overtage den ellers uhyre smukke skov på Helnæs. Også her mangler der en strategi / el (arbejdspladser ? ) for hvordan vi kan bevare den oprindelige flora, som nu er ved helt at forsvinde…
Eller kommunen kunne have et lille stk jord, hvor dem der ville, kunne have nogle højbede, hvor de blev oplært i at dyrke forskelligt ?, som de nu kunne tænke sig ? Og herved fik nogle nye kompetancer ( og interesser ?)
Eller man kunne kører taxa for dem der ikke har muligheder, hvor de bor

Ja i vor fortravlede tid findes der masser af forsømte “Herligheds” opgaver, som kunne blive til arbejdspladser, for (skæve ?) eksistenser
( alle borgere kunne skrive punkter op på denne liste over forsømte områder, som ikke er i orden… )

Men det vigtigeste er, at det menneske som det handler om, selv får lov til at byde ind med hvad de måske kunne tænke sig og mener at kunne klare !..
Stor hilsen fra Anne Velsing Helnæsbyvej 58 / Vædderen 5 Svendborg

Hej Anne

Mange tak for dit svar.
Du har mange af de samme tanker som vi har haft.
Din ide med herligheds “arbejde” lyder rigtigt godt og kunne sagtens være noget vi ville gå videre med.

Mvh
Michael
Kv17 kandidat og bestyrelsesmedlem