Den strategiske syge
“Når jeg lægger nogle ting frem sagligt og fagligt, forventer jeg, at andre forholder sig til det. Men det oplever jeg ikke. Det, jeg siger, bliver også opfattet som strategi.”
Caroline Magdalene Maier om folketingsarbejdet i Politiken 1. maj.
Og om møder i Alternativets gruppe:
“Så snart der er en eller anden, der siger noget, som taler ind i strategier, gør vi hinanden opmærksom på det.”
Folketingsgruppen siger altså nej tak til strategi-vejen. Det bør Alternativet som parti tilslutte sig.
Til årsmødet er der stillet forslag om en lille ændring i vedtægternes §8,stk.1
Fra: “Det politiske Forums opgave er at være et strategisk og politisk udviklingforum.”
Til: “Det politiske Forums opgave er at være et politisk og organisatorisk udviklingforum.”
Begrundelse: “De færreste tænker måske over, hvad der er essensen i den udbredte tale om strategi. Den strategiske tænkning handler om at besejre og vinde, er tæt forbundet med den liberalistiske konkurrencestatsideologi og har sin oprindelse i den militære tænkning og planlægning.Det er ikke nogen tilfældighed, at de sidste årtiers to store ændringer i den politiske dagsorden, krigspolitik og nyliberalisme, har det sproglige univers til fælles. Også i valget af centrale ord og begreber bør Alternativets værdigrundlag lægges til grund.”
Et eksempel og en kommentar:
“Det er forventeligt, at finansminister Claus Hjort Frederiksen benytter sig af NPM-sprog (New Public Management) i sit forsøg på at imødegå kritikken af kontrol- og målstyringen (Pol. 20/4). Vi får at vide, at ”enhver god leder arbejder med strategi og eksekvering”. Ordvalget er meget sigende for tankegangen. Hele samfundet er som bekendt smittet af strategi-sygen, men de færreste tænker over, hvad der er essensen i den evindelige snak om strategi. Den strategiske tænkning handler om at besejre og vinde, er tæt forbundet med den liberalistiske konkurrencestatsideologi og har sin oprindelse i den militære tænkning. Det er meget sigende, at finansministeren sætter strategi sammen med et andet militærudtryk ”eksekvering”, at udføre ordre. (Ordet ligger tæt på endnu et i militære kredse velkendt begreb: eksekution.) Det er helt selvfølgeligt, at finansministeren hellere vil eksekvere strategier end at gennemføre planer eller udføre beslutninger, som man gjorde i gamle dage.Det er ikke nogen tilfældighed, at de sidste årtiers to store ændringer i den politiske dagsorden, krigspolitik og nyliberalisme, har det sproglige univers til fælles.”
Et lille digt (1)
STRATEGISK
SÅDAN RENT
Strategiske udfordringer nødvendiggør rigtige og nødvendige beslutninger
nødvendiggjort af strategisk situation
og strategisk situation
med strategiske dagsordener
og strategiske dagsordener
for strategiske udviklinger
og strategiske udviklinger
med strategiske tiltag
og strategiske udviklinger
og strategier implementeret
til strategisk udviklingskraft
og strategisk handling
på den korte og lange bane
Ordforklaring
Strategisk: vedrørende planlægning og ledelse af militære operationer
(1) Digtet er et loyalt koncentrat af en større avisartikel forfattet af fire samfundsstøtter