Motivation
Vi vil gerne sikre at kandidaten er lokalt forankret og har et bagland, der støtter vedkommende. Derfor ønsker vi at en spidskandidat til EP-valget er blevet valgt lokalt først. Og der kommer til at mangle en plads på opstillingslisten, hvis alle storkredse har valgt så mange kandidater, de må.
Fordele
- Spidskandidaten har lokal forankring
- Storkredsen, personen er opstillet i, har fået kendskab til kandidatens person, kunnen og motivation inden denne opstiller til spidskandidat gennem deres lokale kandidatudvalg.
- Der er større sandsynlighed for at få en græsrodskandidat, i stedet for en, der er valgt af toppen i partiet.
- Ved sidste års landsmøde var en af kandidaterne til spidskandidat ikke valgt lokalt. Det kunne få den konsekvens at vi fremover kommer i den situation, at vi kan få flere kandidater end der er pladser til.
Ulemper
- Det kræver at personen på forhånd er blevet valgt som kandidat lokalt, hvilket kræver bedre og mere langsigtet planlægning.
- Det kan kræve mere arbejdstid af kandidatudvalget, Landssekretariatet og hovedbestyrelsen, da de skal have tjekket om personen er opstillet lokalt.
Henvisning
Kapitel 3, § 7, stk. 3
Træder i kraft ved vedtagelse
Konsekvens i minimumsvedtægter
Ingen
Nuværende tekst
“Stk. 3 Dagsorden for Landsmødet skal som minimum indeholde:
- Valg af dirigent.
- Valg af stemmetællere og mindst 2 referenter.
- Hovedbestyrelsens beretning.
- Beretning fra den politiske ledelse.
- Fremlæggelse af årsregnskab til godkendelse.
- Afrapportering fra stående råd og udvalg:
A. Dialogråd,
B. Vedtægtsudvalg. - Behandling af forslag fra medlemmer.
- Valg til Hovedbestyrelsen herunder valg til forperson.
- Valg af politisk leder.
- Valg af spidskandidat til Europaparlamentsvalg.
11a. Valg til Vedtægtsudvalg.
11b. Valg til Dialogråd.
11c. Indsupplering af kandidater til Politisk Forum. - Fastlæggelse af minimumskontingent.
- Valg af revisor.
- Eventuelt.”
Ny tekst
Kapitel 3, § 7, stk. 3:
“Dagsorden for landsmødet(…)
- Valg af revisor (…)”
Kapitel 8, § 19, stk. 5:
“(…) Årsregnskabet revideres af den på det ordinære landsmøde valgte statsautoriserede eller registrerede revisor, som hovedbestyrelsen har valgt.”
Forslagsstillere
Hovedbestyrelsen