I dag har vi mange steder i vores vedtægter (landsforeningen, nogle storkredse og nogle lokalforeninger) et princip om, at en person ikke kan varetage to tillidshverv i Alternativet samtidig.
Vi skal være opmærksomme på, at der findes to former for tillidsposter: de folkevalgte, hvor vi sidder i byråd, regionsråd, folketing eller EU parlamentet, og de organisatoriske, hvor vi kan sidde i bestyrelser på forskellige niveauer i organisationen.
Det er lidt forskelligt hvordan vores vedtægter er udformet i dag, men de fleste sidestiller de to former for tillidshverv, og bestemmer, at man kun kan varetage én post.
I vedtægtsgruppen vil vi gerne rejse en debat om det princip skal bestå. Vi kan se fordele og ulemper ved det.
Fordelene ved kun at kunne varetage én post omfatter for eksempel: 1) man kan fokusere på en enkelt opgave og hellige den alle sine kræfter, 2) man kommer ikke i klemme mellem to modstridende interesser for to organer, man sidder i tillidshverv for, 3) man kommer ikke i en position til at kunne fremme sine egne personlige interesser f.eks. i forbindelse med nominering af kandidater til tillidshverv.
Fordelene ved at kunne varetage to poster samtidig er at sikre en større sammenhængskraft, videndeling og kvalificering i partiet på tværs og op/ned i organisationen, og forbinde det politiske arbejde tættere med det organisatoriske.
Jeg kunne personligt forestille mig, at det giver mening at differentiere på reglerne. Jeg vil foreslå at HB-medlemmer ikke kan varetage andre poster og heller ikke kan stille op til valg til folketing, byråd, regionsråd eller EU parlamentet, fordi de primært skal varetage Alternativets interesser alene. Derimod synes jeg det giver rigtig god mening, at man godt må sidde både i byråd og som menigt medlem i bestyrelsen for en lokalforening i en kommune. Det er enormt vigtigt at sikre sammenhængskraften og vidensdelingen ude lokalt i foreningerne og kommunerne, hvor vi trods alt stadig er tyndt besat de fleste steder. Forpersonen i en lokalforening synes jeg ikke må kandidere eller være medlem af byrådet eller et andet folkevalgt hverv for Alternativet.
Hvad synes I andre om dobbeltmandater?
Astrid Carl, forperson for Vedtægtsudvalget og kasserer i Storkreds Østjylland og medstifter af Alternativet Favrskov