Vedrørende historien i Jyllands-Posten

Kære medlem

Som beskrevet i flere medier med udgangspunkt i artikler i Jyllands-Posten, har der i Alternativet desværre har været problemer af en karakter, som ingen bryder sig om. I avisen står der, at der drejer sig om ’hele partiet’, og med spørgsmål til konkrete tilfælde på vores sekretariat på Christiansborg.

Vi er alle kede af, at der har været disse problemer, hvor end de måtte opstå.

Uden at gå ind i de konkrete sager, vil jeg præcisere det, som vores folkevalgte på Christiansborg allerede har sagt i pressen: At vi ikke overhovedet tolererer opførsel af krænkende eller upassende karakter i Alternativet. Det drejer sig om få – men for mange – sager, som kommer til at omslutte os alle. Derfor har vi også været i gang med, og fortsætter, en kulegravning af de sager, som der desværre har været. Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at vi tager dette ledelsesansvar dybt alvorligt. Det gælder for begge sekretariater og Hovedbestyrelsen i Alternativet. Det vigtigste er, at ingen skal føle det utrygt at færdes i og være en del af Alternativet, og at vi selvfølgelig får belyst sagerne korrekt.

Det er afgørende vigtigt, at vi får skabt en en kultur, hvor alle føler sig respekteret - hvor vi er ligeværdige og passer på hinanden.

Det ændrer ikke på, at det kan være en stor følelsesmæssig mavepuster for jer at begribe, at sådanne ting kan være foregået i Alternativet. Jeg vil sige det samme, som gruppeformand på Christiansborg René Gade har udtalt:

  • Er der nogen, der på den ene eller anden måde har en oplevelse i eller omkring Alternativet, som bærer præg af de ting, som beskrives i artiklerne, så vil jeg opfordre alle til at fortælle om det. Intet er for småt, intet er for stort.

Der har også været en del rygter i omløb, som inkluderer både sandheder, fortrolige ting, fordrejede versioner og deciderede løgne. Hvis eller når I hører om noget i denne stil, så tag kontakt og spørg ind - og vær påpasselig med at bringe rygter ukritisk videre. Vi skal passe på hinanden, og vi har et fælles ansvar for at komme rygtedannelse til livs.

Netop i disse dage har vi også en fælles opgave med at hjælpe hinanden, vores kandidater og alle de gode kampagnefolk bedst muligt. Lad os tænke Alternativet med hjertet, og lad os række ud efter hinanden og i fællesskab tage hånd om alt det, vi skal og vil - og det gælder både det sjove og det svære.

Det pressen skriver, er selvfølgelig ikke hele fortællingen om det vi er og det vi står for. Hver af os er med til at skabe alt det, vi kalder Alternativet. Og hvis vi tænker Alternativet fra hjertet, kan vi finde styrken også til at klare de svære ting.

Ude i landet er der gang i den mest imponerende valgkampagne, som er skabt af over 300 kandidater, beundringsværdigt mange frivillige og over 500 dedikerede bestyrelsesmedlemmer. Husk på, at det, I er i gang med at bygge op hver eneste dag, er det, som bevægelsen Alternativet handler om. Og vi er i fællesskab sat ind på en vej sammen med alle, der kan se et grønt og demokratisk håb forude.

Til sidst: Jeg ønsker jer alt det bedste her i slutspurten af valgkampen. Med et grønt og demokratisk håb skal vi sammen skabe den bæredygtige omstilling af Danmark, som vi alle sammen arbejder for.

Hvis I har spørgsmål eller har brug for at snakke om noget relateret til det, artiklerne handler om, så tøv ikke med at skrive eller ringe.

Med al hjertevarme

Nilas Bay-Foged
Forperson i Alternativets Hovedbestyrelse

Mail: nilas.bay.foged@alterativet.dk
Kontakt: https://alternativet.dk/om-os/kontakt


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk

1 Synes om

Hej Nilas

Er karakteren af problemerne så tabu-belagt, at du ikke i din kommunikation direkte kan skrive hvad den drejer sig om? Der er så vidt jeg kan se nævnt adskillige forskellige kritikpunkter i artiklerne - men jeg går ud fra at det er anklagerne om seksuelle overgreb, som er emnet for din mail.