Ved valg: Udskift den nuværende d'Hondtske metode med den mere retvisende Sainte-Laguë-metoden, når stemmer skal veksles til mandater. Den d'Hondske favoriserer store partier

Forslagstekst

Ved valg bør den nuværende matematiske metode, der veksler stemmer til mandater, den d’Hondtske metode, udskiftes med den mere retfærdige Sainte-Laguë-metoden.

Læs mere i denne artikel, som bygger på interviews med to valgforskere:
”Matematisk uretfærdigt” valgsystem giver S, V og K for mange mandater - Vid&Sans (Vid&Sans var et forsknings-medie, udgivet af Aarhus Universitetsforlag. Mediet gik ned i 2023 - det er svært at få folk til at betale for journalistik. Artiklen er fra kommunalvalget i 2021.)

Emnet er temmelig teknisk og nørdet, men det har store konsekvenser. Ved kommunalvalget i 2021 var der fem kommuner, hvor flertallet tippede alene på grund af, at man bruger den d’Hondtske metode.

Mellem valgene glemmer alle alt om emnet. Men det ligger i mine øjne lige til højrebenet for Alternativet at få noget gjort ved dette demokratiske problem.

Ulemper

De store partier er nok ikke så sultne efter at ændre området, som de små er. Men det er svært at tale for, at en stemme ikke bare er en stemme - og lige meget værd, uanset hvem du stemmer på.

Hvordan er forslaget udarbejdet

Jeg er journalist og var med til at researche på artiklen hos Vid & Sans i 2021. Vi interviede de to valgforskere Jørgen Elklit og Ulrik Kjær om problemstillingen, og de mente begge, at det er udemokratisk, at vi benytter en regnemetode, der favoriserer store partier.

Jeg synes selv, det er forkert - og jeg tror, at det kan give en politikerlede og en lede ved hele systemet, at stemmer på små partier ikke vejer helt så tungt i mandatfordelingen som stemmer på store partier. Det er personlig indignation, der bærer dette forslag.

Hvem har været inddraget

Ja, de to valgforskere er som sagt blevet hørt om det. Jeg har ikke viden om, at andre arbejder med området.

Forslagsstillere

1. Jonna Toft

Status på forslaget

Status: Idéer til forslag

Forslaget er under udvikling. Når det er færdigudviklet, kan forslaget skrives færdigt og komme i høring. Du kan debattere og følge forslaget på Dialog.