Vanopslaghs frihed eller den venlige frihed?

Din frihed betyder langt mere end hvad Vanopslagh åbenbart har fantasi til at forestille sig.

Elsker eller hader du LA’s nye kampagne?

Altså udover at jeg skal glo på hans kæmpe ansigt hver morgen,når jeg cykler ind til Københavns Rådhus, så har jeg ikke stærke følelser omkring den – for den er lidt kedelig, og lidt noget sludder.

Vil du høre, hvad det egentlige problem med deres påstande om frihed og valgfrihed er?

Bær over med mig, for det kræver lidt flere ord end banale slogans.

LA svinger frem og tilbage mellem to former for valgfrihed, som jeg må formode, at de synes er dækkende for, hvad frihed og menneskelivet er for noget.

Den ene valgfrihed er deres klassiske oldschool liberale.Så lidt som muligt skal stå vejen for vores mange valgmuligheder. Sammen med hele idéen om det frie marked, sætter det scenen for en metafor om mennesket som en forbruger, der stræber efter at tjene så meget som muligt, så de får råd til at vælge fra alle samfunds-supermarkedets hylder – også de aller-aller-øverste. Den kan man tænke om, hvad man vil – men man må give dem, at det er en politisk forestilling om frihed, som kan omsættes til lovgivning for samfundet. Det er nemlig sådan noget med minimal-stat og overlade mest muligt til det såkaldte frie marked.

Problemet ved denne jagt på mere og mere frihed – forståët som flere og flere valgmuligheder – er, at den frihed er lettere meningsløs. Det er en instrumentel stræben, der bedst kan skildres i et regneark. Hvad er meningen med den frihed? Hvad gør den godt for? Hvad bruger du egentlig den uendelige strøm af valgmuligheder på?

Den nye fortælling, Vanopslagh nu lancerer med kampagnen ‘frygt eller håb’, er mere ovre i en stoisk frihedsforståelse. Du kan måske ikke vælge så enormt meget, hvad der sker omkring dig – men du kan være herre over dine følelser omkring det, som sker. Vælger du at møde det, som sker med frygt eller håb? Det er, hvad vi bør stræbe efter, siger Vanopslagh. Det er det stoiske tankegods, som langt mere er en slags selvhjælps filosofi end politisk filosofi. For politikere bør ikke lovgive for, hvordan folk føler eller om hvor meget, de bør kunne beherske deres følelser.

Vi bevæger os jo dermed mere ind i psykologien. Forholdet til vores følelser er jo et evigt spørgsmål. Hvor meget og hvordan bør man beherske dem? Undertrykker man dem for meget, kan der jo også gå ting galt. Men uanset, hvad man måtte mene om følelser, så er der godt nok ikke meget politik i det. Det er mest noget fluffy fyld.

Det mest overraskende ved kampagnen er, at dens måde at tale til os på, minder om når Mette Frederiksen vil belære os om, hvor meget vi bør elske at arbejde. Og nu har vi så både en mor-mette og en far-vanopslagh, der på hver sin måde vil belære os om, hvad vi skal føle.

Jeg ser mine medborgere og vores frihed på en helt anden måde. Når man vælger en ven og et venskab, så betyder den slags meningsfulde valg altid, at man udelukker de mange valgmuligheder – men til gengæld begynder man at træde i karakter som menneske, fordi man ikke længere bare svæver rundt i teenagerværelsets fantasirum af uendelige valgmuligheder.

En ven er noget som vækker følelser i mig, og er ikke noget jeg kan shoppe rundt efter, eller have et slags noget-for-noget-forhold til. Jeg ønsker mig et samfund, hvor vi har stor frihed til at vælge venskaber – helt modsat den stoiske idé om det meget upåvirkede individ, der helst skal kunne beherske sin følelser 100% – og ofte også i modsætning til markedsidéen om samfundet, der nemt undergraver den egentlige værdi af menneskelige relationer.

Jeg er ikke sikker på, at jeg ønsker altid at kunne beherske mine følelser på den måde, som mange magt-mennesker på forskellige måder lægger op til – men jeg ved, at jeg ønsker mig at kunne vælge at træde ind i venskaber, ægteskaber, selskaber og fællesskaber og der møde det modspil, der gør mig klogere på mig selv. At have friheden gennem forpligtelsen (eller hengivelsen, om man vil) til min ven eller fællesskab til at vokse som menneske. At kunne realisere den uendelige frihed, jeg har i mig i en konkret form – i relationen til andre.

3 Synes om

Jeg tror bare, at LA ønsker at vi alle skal være jubeloptimister. Det er ikke så slemt, og det skal nok gå alt sammen. Positiv energi - og glem klimakrise og krig. Køb en ting, hyg dig, invester! Det er klart, at vi ikke skal drukne os selv i elendigheden, men Thunberg har også ret i, at vi skal gå i panik! Det er forudsætningen for, at vi rykker ud af komfortzonen og gør noget. Gør noget for hinanden, for fællesskabet. Frihed rimer alt for ofte på individualisme, mit personlige valg til at gøre hvad jeg vi for at optimere mit liv. Den form for frihed regerer vores vestlige samfund. Men uden hinanden er den frihed intet værd. Frihed for mig, er at give noget af sig selv, for at befri os fra magthavernes undertrykkelse. Og magthaverne er ikke kun Trump og Mærsk, men alle dem, der forsøger at afhængiggøre os.

2 Synes om

Ja, tak Troels til den venlige frihed - og du kan sagtens være med i det græske tankegods og følelser…

2 Synes om

Jeg synes altså ikke, at reklamen er så slem. Jeg skal dog heller ikke se på den hver dag.

Så jeg hverken elsker eller hader den. Den er som politiske reklamer er flest, og LA er som regel god til den slags. De plejer at frembære et positivt menneskesyn, hvilket er helt fair.

Det er et spændende skriv, som burde kunne deles offentligt

1 Synes om

Hvad er et positivt menneskesyn, Juma?

Jeg arbejder akkurat her på at finde vej til et nyt politisk begreb om frihed, da jeg tænker at den mest udbredte forståelse er fejlagtig og destruktiv for os.

Derfor prøver jeg at sætte venskab op over for det at være en individuel forbruger på et marked. Hvor venskabet her er et eksempel på det, at ting har værdier, der ikke fungerer ift en snæver individuel frihed og et konkurrencesamfund, hvor markedet er den dominerende faktor (og styrende metafor).

Hej du kære Kristian Larsen - som jeg forstår det du skriver, ja jo så må vi ud af komfortzonen - men hvis vi kan gøre det med venner, så gør det vel ej så ondt , som hvis vi stod der helt alene…

1 Synes om

Jeg synes, det er nogle rigtig fede tanker om frihed gennem fællesskaber, som du deler her, Troels. Jeg synes lige præcis det er her Alternativets frihedsbegreb rummer så meget mere mening end Liberal Alliance.
Samtidig vil jeg give LA credit for, hvor gode de er til at tale pathos og image i deres kommunikation. Enig eller ej, så tror jeg det er noget vi kan lære af i Alternativet i vores kommunikation. Det at stemme LA er efterhånden blevet lidt en identitet eller et image, man køber ind på, og det tror jeg er klogt set i et samfund, hvor mange ikke orker at tale politisk substans.

1 Synes om

Det ligger her på Facebook

Helt enig i betragtningen om både pathos og livsstils-image tingen.

Derfor prøver jeg også tingen af med venskab - som kommer direkte fra Hegel, og måske kan kommunikeres med patos.

Eller hvad med Kants:

“Everything has either a price or dignity”

Hej Troels, tak for et interessant skriv, og at tage et godt emne op.

Jeg må erkende at jeg ikke har fulgt med i LA’s kampagne… Frihedsbegrebet derimod er jeg ret meget interesseret i.

Der findes ikke rigtigt frie markeder i praksis, og det kan kun fungere i kombination med noget socialt, det tror jeg de fleste som ved noget om det anerkender. Det er en mærkelig illusion som LA går rundt med.

Angående pris og penge… kan jeg evt. få lov til at betale mit kontingent i social kapital? Jeg lover at møde op til minimum eet arrangement om måneden…?

Men… Som Jesus vist skulle have sagt så… gi’ kejseren det som kejserens er. Et pengesystem er ikke meningen med livet eller noget som kan løse alle menneskets udfordringer. Vi holde hus med vore penge (og andet) i regneark, men det har ikke nogen moral i sig selv, og det skal det heller ikke have.

Ingen “regneark” ingen videnskab, og det giver ikke nogen mening - andet end i politik - at skælde ud på termometeret fordi man har fået feber.

Der er blevet skrevet meget om hvad frihed er. For mig at se handler det om at have muligheder, og det er egentligt noget ret kompliceret noget.

Jeg påberåder mig hermed min frie ret til at fornægte alderdommen!

Spøg til side… der findes ikke total ubegrænset frihed… på denne side af døden i hvert fald.

Når man taler om frihed politisk, handler det vel om grænserne for statens magt. Hvad er statens rolle i samfundet, og hvad bør staten ikke blande sig i. De ting er der også blevet skrevet en del om.

Indianerne synes det er meget mærkeligt at man overhovedet kan eje jord. Det kan jeg bestemt godt følge. Jord er kun noget man låner af planeten og vore efterkommere - mennesker, dyr og planter - så fordi man har betalt nogle penge for noget jord og gjort sig det besvær at sætte noget hegn op og evt. et skilt med ordene “Privat område”, så betyder det ikke at man er i sin gode frie ret til at hælde alt muligt kemi ud over det hele, eller at holde slaver eller alt muligt andet.

Fordi man har et flertal på Christiansborg, så betyder det heller ikke at man har frihed til at udøve alle mulige former for magt.

Som der står et sted i Spiderman så kommer stor magt med stort ansvar… og så er der noget med at magt korrumperer… så konklusionen må være at vi er… F…D?

Ha’ en dejlig dag alligevel og tak fordi vi er venner :slight_smile:

1 Synes om

Kære Gunhild. Ja, det er vigtigt at forsøge at gøre det godt for andre. Det handler ikke så meget om os selv. Det er dejligt, når man kan gøre noget sammen med andre, men ikke mindre vigtigt, hvis man er alene om det.

2 Synes om

Kære Christina!

Dejligt at du er med på tankerne om fælleskab - ja selvfølgelig er du det…

Jeg forstår så ikke lige næste afsnit og rosen til LA. For hvad er Substans og hvad er Pathos? Kan man bare adskille disse begreber?

Det tror jeg ikke, for identitetsskabende politik og image er måske netop substans for nogle - mens for andre en uhøflig indblanding i privatlivets fred - desværre - fordi vores fælles naturgoder er jo under pres mellem planter, dyr og mennesker …og måske også i det ydre rum?