Valgplakater - forslag til lovgivning

Valgplakater - forslag til lovgivning

Jeg tvivler på at det vil lykkedes os at få forbudt valgplakater. Derfor vil jeg foreslå at vi stiller forslag om en begrænsning af antallet af valgplakater.

I udgangspunktet vil jeg foreslå 1 valgplakat pr. 250 indbyggere.

Det bedste værktøj til jeg har kunne finde er sogne. Sogne er det eneste jeg har kunne finde, der dækker hele landet og er spredt godt ud. Hvis der var tale om kommuner, ville det hurtigt ende med at alle valgplakaterne bliver sat op samme sted. Ved at tage udgangspunkt i sogne, vil det sikre at valgplakaterne bliver spredt ud.

Sogne kan ses her:
https://sogn.dk/maps/sognegraenserv2.php

Lovgivningen vil foreskrive at:

  • Hvert parti eller person udenfor parti må opsætte 1 valgplakat pr. 250 borgere i et Sogn
  • Hvis et sogn har under 2.500 indbyggere vil antallet af valgplakater blive rundet op til 10
  • Indenrigsministeriet vil udarbejde en liste med antallet af plakater pr. Sogn
  • Der henviste til sogn.dk for oversigt over hvor de enkelte Sogne dækker

Eksempler:
Bispebjerg Sogn: 10.556 indbyggere = 42 valgplakater pr. parti.
Faaborg Sogn: 6.138 indbyggere = 25 valgplakater pr. parti.
Diernæs Sogn: 1.381 indbyggere = 6 valgplakater pr. parti - bliver rundet op til 10 valgplakater pr. parti.

indbyggertal for sogne kan findes på Wikipedia:
https://da.wikipedia.org/wiki/Stift
Klik på Stift > Provsti > Sogn

Hvad tænker I andre? Skal vi forsøge at begrænse antallet af valgplakater eller er der måske en bedre metode?

Jeg så helst at valgplakater blev helt afskaffet. Men jeg håber at en begrænsning kan være med til at få charmen ved valgplakater tilbage.

Jeg vil også gerne af med plakater, men det lyder som en bøvlet løsning. Hvem skal sørge for at loven overholdes? Hvordan ved man hvor en sognegrænse går?

For nogle år tilbage i fx Aalborg, måtte man ikke sætte op i lygtepælene, men kunne aflevere et vist antal plakater til kommunen, som så havde udvalgte steder de blev fremvist.

Det synes nogle liberale partier var for formynderisk, så de fik deres mf’ere til at love noget lov der gjorde det frit for enhver at sætte så mange plakater op som de orkede.

Måske det bare er den lovgivning vi skal have lavet om, og så lade det være op til kommunerne.

Og så gå forrest og ingen selv have. Forhåbentlig ligger vi godt nok i meningsmålingerne til at kunne tillade os det.

Der er et link til et Sogne-kort i mit opslag. Der kan man se hvor grænserne går.

Om valgplakater hænger ulovligt er et skøn fra kommunen, der så kan henvende sig til partiet og bede dem om at tage nogle plakater ned, hvis de skønner at der er for mange. Jeg forestiller mig sådan set ikke at der vil være en straf, hvis der blot hænger et par stykker for meget eller der kan være tvivl.