Kære medlem, kære kandidat, kære stiller
For 10 dage siden landede der en mail i din indbakke med en indkaldelse til ekstraordinært landsmøde. Vi skal igen vælge en ny politisk leder. Processen tidligere i år med Roadshows og mulighed for at mødes på tværs af landet var fantastisk. Det kan vi desværre ikke gøre denne gang, men vi vil gøre det bedste for at skabe en inkluderende proces. Som du måske har set, har vi besluttet at udskyde datoen for afholdelsen af selve valget således, at vi ikke skulle holde mødet d. 2. januar 2021. Ved at afholde valget 7. februar får vi den fornødne tid til at afvikle en ordentlig og god demokratisk proces.
Ved sidste valg af ny politisk leder erfarede vi vigtigheden af involvering. Derfor har vi de sidste uger afholdt møder med både folkevalgte, POFO-medlemmer samt storkreds- og lokalbestyrelser. Vi har informeret dem om processen, situationen og lyttet til deres tanker om valg af ny politisk leder og ledelse i det hele taget.
ORGANISATIONSUDVIKLING OG LEDELSE
Sideløbende med valgprocessen har Hovedbestyrelsen nedsat et organisationsudvalg, der frem mod det ordinære landsmøde skal arbejde med udvikling af organisationen. Vi skal have åbnet de mulighedsrum der opstår, når vi i fællesskab mødes og drøfter organisering, ledelse og ændring af strukturer. Dette skal du nok høre meget mere om senere.
OPSTILLING TIL POLITISK LEDER
Hvis du ønsker at stille op som politisk leder af Alternativet, skal du have været medlem af Alternativet i mindst 90 dage op til valget. Hovedbestyrelsen har formuleret nogle tanker omkring rollen som politisk leder og hvilke kvalifikationer, du bør have. Dette er formuleret som en stillingsannonce. Se den her.
Hvis du kan se dig selv i opslaget, skal du meddele dit kandidatur på plvalg@alternativet.dk. Sekretariatet vil herefter oprette en digital indsamling af stillererklæringer, og du vil få tilsendt et link, som du kan dele med medlemmer. I den indsamling vil være et link til din AlleOs profil, hvor du kan skrive mere om dig selv.
Herefter skal du skrive en motiveret ansøgning, hvori du også besvarer de 5 spørgsmål, som du finder her. Send din ansøgning samt dit CV med relevante oplysninger til ovenstående mail senest d. 09.01.21
Du vil blive kontaktet af kandidatudvalget med henblik på en samtale. Kandidatudvalget består af Bente Holm Villadsen, forperson i HB, et HB-medlem, et POFO-medlem, Torsten Gejl, MF´er samt et medlem af Dialogrådet og et ÅU-medlem. Samtalerne finder sted i uge 51 og uge 1.
Vi forventer, at du går i dialog - på Dialog - med medlemmerne om dit kandidatur og dine tanker om ledelse af Alternativet.
STILLERPROCESSEN
Stillerprocessen er vedtaget som et alternativ til en tillidsafstemning. I stillerprocessen rækker kandidaterne ud for at sikre sig opbakning fra baglandet. På den måde kan man se en afgivet stillererklæring som en afgivelse af tillid til en eller flere kandidater. Man kan stille for så mange kandidater, man ønsker. Hvis du vil være stiller for en kandidat, kan du gå herind.
DIGITALE ROADSHOWS
Når stillerprocessen er afsluttet, og vi kender kandidatfeltet, inviterer vi til digitale Roadshows. Formen på disse vil være en blanding af spørgsmål fra medlemmerne og interviews om forskellige temaer. Det er selvfølgelig medlemmerne der starter med at have ordet på disse Roadshows. Det foregår på den måde, at man skriver sit spørgsmål på Dialog og stemmer på andres med likes. Hvis dit spørgsmål er blandt dem der får flest stemmer, vil du modtage en Zoom-invitation og på den måde få mulighed for at stille det live til kandidaterne.
Da vi endnu ikke kender antallet af kandidater, er det svært at lave et endeligt program. Derfor beder vi dig allerede nu sætte kryds i kalenderen på en eller flere af nedenstående datoer. Datoerne tager udgangspunkt i, at der er mere end én kandidat. Skulle det vise sig, at der kun er én, så skærer vi tirsdag d. 26.01 og mandag d. 02.02 fra.
EKSTRAORDINÆRT LANDSMØDE
Søndag d. 7. februar 2021 vælges en ny politisk leder. Alle kandidater der har samlet 100 stillere vil blive inviteret til at mødes til en sidste debat med efterfølgende valg. Da vi endnu ikke kender mulighederne for forsamling på det pågældende tidspunkt, planlægger vi ud fra en ramme der ligner de digitale roadshows. For at kunne stemme, skal du være tilmeldt Landsmødet i kalenderen på AlleOs. Bemærk at man skal have været medlem i 90 dage op til valget for at være stemmeberettiget.
VIGTIGE DATOER
Lørdag d. 9. januar - Deadline for indsendelse af opstillingsgrundlag
Fredag d. 22. januar - Sidste frist for afgivelse af stillererklæring
Lørdag d. 23. januar - Udsendelse af endelig dagsorden og materialer til ekstraordinært landsmøde
Tirsdag 26. januar kl. 19.30-21.00 Digitalt Roadshow
Onsdag 27. januar kl. 19.30-21.00 Digitalt Roadshow
Mandag 2. februar kl. 19.30-21.00 Digitalt Roadshow
Tirsdag 3. februar kl. 19.30-21.00 Digitalt Roadshow
Søndag d. 7. februar kl. 11.30-15.00 Ekstraordinært Landsmøde - Valg af ny politisk leder
Tjek håndbogen på AlleOs, hvor vi løbende vil opdatere med mere information.
Grønne hilsener
Hovedbestyrelsen