Kære medlem af Alternativet
Mens vintergækkerne afløses af påskeliljer og fuglesangen varsler forår, er det skiftedage i Alternativets sekretariat. Vi har sagt farvel til mange gode kollegaer og velkommen til nye friske grønne kræfter. Sidste mandag ansatte vi tre midlertidige medarbejdere, som I kan læse mere om nedenfor. Stillingerne som sekretariatsleder, presse- og kommunikationschef og politisk chefrådgiver slås snart op.
Derudover er vi ved at opbygge det politiske sekretariat på Christiansborg, så vi både kan håndtere lovbehandlinger og de forhandlinger, som vi deltager i i ministerierne. Det går rigtig godt på Christiansborg – rent politisk modtager vi meget positive signaler fra alle ministerier. Det betyder, at vi nu her på kort sigt deltager i forhandlinger om corona-hastelovgivning i en række ministerier. Og på længere sigt bliver vi inviteret til nye forhandlinger, som især vil tage fart, når landet åbner igen efter coronakrisen. Det vil sige, at vi stadig har en unik mulighed for at sætte et tydeligt grønt præg på dansk politik, ligesom vi kommer til at skabe resultater på den sociale og økonomiske bundlinje.
Vi skal naturligvis fortsat være det parti, der får mest indflydelse i forhold til vores størrelse. Alternativets politiske katalog bugner med fremsigtede ideer og visioner og de næste tre år kommer til at gå med at få så meget af vores dagsorden som muligt implementeret i dansk politik.
Det gør vi ved at ligge forrest med forslag og visioner på de mest relevante områder i dansk politik. Ja, det kan give nogle tæv i starten, men hvis vores ideer er gode og nødvendige nok, så vil de med tiden blive implementeret af de andre partier. Det var f.eks. det vi så ske med 70% reduktionsmålet i 2030, der nu er vedtaget i klimaloven.
Alt dette vender vi tilbage med meget mere om, men både ideer og visioner skal have praktiske og organisatoriske ben at gå på, så derfor vil vi i dag lade de tre nye ansigter i vores maskinrum præsentere sig selv.
For de af jer som ikke kender mig, så er jeg cand.pæd. og har været aktiv i Alternativet siden 2015, hvor jeg var med til at starte Odsherred lokalforening. Siden har jeg lagt energi i storkredsens kandidatudvalget og bestyrelse, og siden sidste år har jeg som næstforperson i hovedbestyrelse været en aktiv del af den daglige organisatoriske ledelse.
Som midlertidig sekretariatsleder er jeg i gang med at sikre en ordentlig overlevering til den næste sekretariatsleder, som vi ansætter hurtigst muligt. Jeg står også for at få slået stillinger op og ansatte de rette, og så går jeg meget op i at sikre, at de medarbejdere, der forlader os, kommer godt afsted videre. Sammen med Christian Poll afholder jeg fratrædelsessamtaler med alle, hvor vi opsamler opgaver og sikrer viden, der skal med videre frem. Herudover har jeg også fokus på trivslen og opgaverne for de medarbejdere som bliver, og den kæmpe indsats de yder.
Jeg er i gang med at udarbejde en struktur for, hvordan vi medlemmer kan være med til at skabe den nye version af Alternativet. Jeg går op i, at den er gennemsigtig og efterlever, at Alternativet er et magtdelingsparti.
Herudover forsøger jeg at samle kommunikationstrådene, nu hvor vi ikke længere har nogle presse- og kommunikationsansatte. Det betyder også, at der for tiden nok vil være mindre kommunikation, end vi alle kunne ønske os. Men bare rolig, vi arbejder på at på situationen løst hurtigst muligt og sørge for at vi kan komme op i omdrejninger igen, også på den front.
Fagligt bringer jeg mine snart 35 års organisatoriske erfaring med på banen, og så er jeg cand.mag. i medievidenskab og har en længerevarende lederuddannelse.
Jeg er civilingeniør med speciale i miljø og kemi og har siddet i Folketinget for Alternativet i perioden 2015-2019.
Her i overgangsperioden hjælper jeg blandt andet med nogle af de personalemæssige ting. I og med at jeg har siddet i Folketinget i forrige periode, så kender jeg mange af de gode medarbejdere, der forlader vores sekretariat, og jeg har indsigt i, hvad de har arbejdet med, og hvad der er brug for af kompetencer og viden fremover.
Derudover hjælper jeg også til på det politiske. Jeg havde et fantastisk godt samarbejde med Josephine og Torsten i de år, vi sammen sad i Folketinget. Meget af den erfaring har jeg brugt sammen med Josephine i de sidste par måneder, hvor jeg har understøttet hende både op til og efter hun blev valgt som politisk leder. Som frivillig rådgiver er jeg med inde over klimaforhandlingerne, som vi er i gang med nu, og så kommer jeg selvfølgelig også til at hjælpe med natur, miljø og landbrug – altså de grønne emner.
Som led i vores nye frivilligstrategi er vi ved at lave en ny struktur, hvor vi skaber mulighed for at al den gode energi, som bobler rundt om i landet, kan blive omsat til at frivillige kan byde ind på en lang række af opgaver. Vi udformer opgaver som ’frivilligjobs’, som slås på vores hjemmeside. Disse ’jobs’ skal man ansøge om, når de er blevet slået op, og så vil et frivilligt HR-team står for ’ansættelsen’. Derfor starter vi med at ’ansætte’ netop dette frivillige HR-team. Det hele bliver slået op på job- og opgavebørsen på vores hjemmeside, så klik her og vær med.
Som vi skrev i indledningen, kommer vi også til at slå tre faste stillinger op i sekretariatet. Den første er som presse- og kommunikationschef. Du kan se opslaget her.
Vi glæder os til alt det gode vi har i vente!
Lysegrønne forårshilsner
Josephine og Torsten