Sådan som vedtægter i Alternativet fungerer, så er alle lokale foreningers vedtægter under Alternativet underlagt Alternativets partivedtægter. D.v.s. de vedtægter der ændres på Alternativets ordinære årsmøde.
På et ordinært årsmøde er der begrænset deltagermulighed og da årsmødedeltagerne ikke er tilvalgte repræsentanter, står samtlige mødedeltagere uden fuldmagter fra andre medlemmer. Det gør at de fremmødte kan vedtage ændringer af vedtægterne et flertal af medlemmerne i Alternativet kan være imod.
For at noget sådan ikke skal kunne ske, burde de nye vedtaget vedtægter sendes ud til urafstemning, således at samtlige medlemmer af Alternativet kan stemme for eller imod de på årsmødet vedtaget ændringer af vedtægterne.
Jeg kan forstå , at der er nogle af debattørerne der er imod, at medlemmerne får indflydelse på hvordan vedtægterne i Alternativet kommer til at lyde.
Jeg ser Alternativets øverste partivedtægter på samme måde som jeg ser Danmarks Riges Grundlov.
Sker der det, at folketinget vedtager nogle ændringer af Grundloven, så skal hele Grundloven ud til folkeafstemning og det tror jeg ikke, at nogen af de debattører der skriver i dette forum er imod. At hele den danske vælgerbefolkning får indflydelse på, om den ændrede Grundlov også skal have lov til at være den nye gældende Grundlov.
Jeg har det sådan, at kommer der ændringer i Alternativets øverste partivedtægter, så skal de nye ændrede partivedtægter ud til urafstemning blandt Alternativets medlemmer.
Alternativet er alle medlemmernes parti, inkl. partiets øverste partivedtægter og ikke kun de der har været med til at udforme de nye vedtægter eller dem der møder op på årsmødet.
Vil Alternativet gerne være demokratisk og dermed folkeligt, så er det vigtigt at ikke blot navnet “Alternativet” er medlemmernes, men også partiets øverste partivedtægter, hvorfor en ændring af Alternativets øverste partivedtægter underforstået bliver nødsaget til at blive sendt ud til urafstemning blandt samtlige medlemmer af Alternativet.