TITEL PÅ FORSLAGET
”Et skridt på vejen væk fra Tekst og læsning som primær kilde til videnstilegnelse”
BESKRIVELSE
I hele uddannelsessystemet skal vi til at kigge på andre måder at lære på, end ved læsning af tekster. For en mere mangfoldig folkeskole, må vi tilgodese de mennesker, der ikke nødvendigvis lærer bedst ved at sidde og læse stakkevis
Af tekster/bøger.
Vi foreslår at man laver et krav om, at alt, i undervisningen, udleveret tekst (Grundbog eller opgavebog), skal udbydes i minimum endnu et medie – gerne flere. Således kan en elev i folkeskolen eller på en videregående selv vælge om de vil læse dagens tre kapitler, høre dagens tre kapitler eller se dagens tre kapitler (Eller noget helt andet alt afhængigt af hvilke medier stoffet bliver udbudt i). Det ville hjælpe rigtig mange, hvis man begyndte at respektere de forskellige måder at lære på.
Man kunne godt se det som en form for akademisk arrogance at bla. Folkeskoleundervisningen er så teksttung og så lidt praktisk orienteret/kreativ.
BAGGRUND
Mange med dysleksi kobles helt af op gennem uddannelsessystemet pga kravene til tekstlæsning. Dertil kommer folk med bla. ADHD, hvor nogle kan have svært ved at holde fokus på tekster i længere tid. Ydermere er der også bare børn for hvem det opgavebøgerne beskriver, bliver for abstrakt og disse har brug for at se/høre det.
Debat
Forslaget er blevet til på baggrund af samtaler med forskellige børn/unge både med og uden særlige forudsætninger.
Mange adspurgte har efterlyst et skolesystem der var mindre teksttungt.
ANDRE PARTIERS HOLDNING
Har aldrig hørt dem adressere problemet. Alternativet skal være partiet med løsningerne for de, der falder udenfor normen. De skal ikke italesættes som svage elever, men respekteres for det de kan og imødekommes med den måde hvorpå de lærer bedst.
FORDELE OG ULEMPER / ARGUMENTER FOR OG IMOD?
Der bliver noget finansieringskræmmeri når de, der laver UV-materialet, får pålagt at lave DVD’er, Podcasts, eller hvad materialet nu bliver udgivet som, for hver gang de laver en opgavebog, men den dynamiske effekt vil jo selvfølgelig nok være, at færre vil falde fra og blive en økonomisk belastning for samfundet.
Man bliver også nødt til at operere med et ”Mål” og et ”Middel”, for er målet at man skal lære at læse, skal man jo selvfølgelig det, men er målet derimod at man skal lære om en svunden tid i Historie, er det jo netop godt at have mange midler til at nå det mål.
Det er vigtigt at det implementeres langsomt. Det skal ikke gælde alt gammelt materiale, men fremadrettet for alt nyt materiale uddannelser bestiller, og det skal forlagene selvfølgelig være indforstået med – altså at dette bliver kravet fremadrettet. Skolerne må altså ikke fremadrettet bestille klassesæt som kun eksisterer i bogform og de må heller ikke pålægge eleverne at købe en bog til UV-brug som ikke kan fås som noget andet end bog. Dette skal være gældende for alle opgavebøger/grundbøger/UV-hæfter som lanceres efter lovforslagets vedtagelse.
FORSLAGSSTILLER
Niels Christiansen Niels.christiansen25@gmail.com
FORSLAGSSTØTTER
- Vibeke Genefke vibekegenefke@hotmail.com
- Johannes Navntoft Pedersen, johannesnavntoft@gmail.com.
- Niels Peter Borgen Nielsen organiskform@mail.dk
- Berit Jørgensen beeprivate@gmail.com
- Mark Rasmussen Mark88rasmussen@gmail.com
- Frederik Trier fredekt@mail.com
- Jeppe Hansen hauberg@hansen.dk
- Tara Magill Hansen taramagillhansen@gmail.com
- Maarten Bijl msjbijl@gmail.com
- Liza Kuyucu liza@ahisha.dk