Har gået med en tanke i noget tid om, at det egentlig ville være en meget god idé at udfase faget matematik omkring folkeskolens 7-8. klasse. I stedet for matematik burde vi forberede børn på den verden der er foran dem - vi burde undervise dem i at håndtere en økonomi. De skal vide hvordan man betaler skat, hvad ens skat går til, hvordan man udregner trækprocenter og fradrag.
I bund og grund, så betyder det ikke særligt meget i dag, om du forstår Pythagoras’s trekant, eller forstår hvordan du udregner statistik. Det betyder i hvert fald ikke mere, end det at kunne finde ud af at skabe sig et overblik omkring sine penge.
Enig i, at undervisning i økonomi vil være et rigtigt godt supplement, men absolut ikke enig i, at matematik bør udfases efter 7.-8. klasse. Matematik er et vigtigt fag, og helt afgørende for en grundlæggende viden. Ikke mindst for de elever, som rent faktisk ønsker sig en matematisk uddannelse. For dem ville dit forslag blive katastrofalt.
At sætte økonomisk forståelse på skoleskemaet har der været tale om, og det lader der i høj grad til at være brug for, i lyset af at stadig flere unge sætter sig i dyb gæld og dermed får en vanskelig start i voksenlivet, som så igen også kommer til at koste for det øvrige samfund. Den øgede økonomiske forståelse fra en tidligere alder kan også dæmme op for selskaber, som tilbyder hurtige og nemme lån, der starter en negativ spiral for dem, der ikke har indsigten til at kunne gennemskue konsekvenserne af at tage dem og ballasten til at stå imod og finde mere konstruktive løsninger.
Heps,
Jeg så gerne at man tillod en større grad af valgfrihed mellem fagene, for i bund og grund har i begge ret.
Men lad os dog acceptere at vi kan være meget forskellige, både hvad angår naturligt talent, såvel som interesser.
Der er elever som aldrig ville blomstre i de tekniske og videnskabelige fag, hvis de ikke havde lært den matematik som man nu engang gør.
Men der er også elever der hader at blive tvunget til, at brænde tusindvis af timer af på et fag, de ved de aldrig kommer til at beskæftige sig med, på det niveau som er krævet, både i folkeskolen, såvel som på de gymnasiale uddannelser.
Brug ressourcerne til at puste til den flamme, der brænder i folk; frem for at forsøge at insistere på at tænde en ild man ved aldrig kommer til at brænde.
Gode muligheder for på senere tidspunkt at supplere, f.eks. via VUC, eller udnyttelse af digitale muligheder, skal være det sikkerhedsnet, der gør at vi ikke taber folk på gulvet, eller spænder ben for dem, hvis deres talenter eller interesser skulle ændre sig senere.