Jeg er overrasket over hvor forskellige de fysiske rammer er i skolerne rundt omkring.
Når man blot lever med det i det daglige, lægger man ikke mærke til at nogle skoler på Vestegnen er kørt totalt i sænk. De fysiske forhold er nogen steder ekstremt ringe og lokalerne er små.
Men ok, Børnene er ligeglade. Og forældre og personale lever med det og trækker på skulderen.
Det falder så i øjnene når man kommer rundt på skolerne i andre kommuner. F.eks i den rige del af Nordsjælland. Det har været en øjenåbner for mine børn, at se at det kan være på en anden måde. De var meget overraskede over det pæne tøj eleverne gik i. De var i særdeleshed overraskede over de fysiske rammer som var på en anden planet.
Men som børnene siger. Vi har det rimeligt der hvor vi er, men det falder alligevel i øjnene.
Det som overraskede dem var de store forskelle.
Børn accepterer næsten hvadsomhelst. Særligt hvis de ikke har prøvet andet. Da mine datter gik i børnehave besøgte de Langbjergskolen i Brøndby. Klasselokalet var helt uden møbler og de sad på gulvet hele dagen. Efter nogle dage spurgte min datter om hun kunne tage en stol med i skole på 1. Skoledag, da hun ikke var meget for at sidde på gulvet under hele sin skolegang !
Vi fortalte hende at der kom møbler. Det tog lidt tid at få hende overbevist…
Efter et totalt kaos hvor mine børn havde gået på op til hele 5 forskellige skoler i perioden fra 1. Kl og frem til 8 kl. I Brøndby Kommune var der en måneds tid hvor mine unger sammen med kammeraterne sad på gulvet. Der var gået koks i skolens planlægning. De accepterede det. Men et enkelt pip til forældrene og der blev en frygtelig ballade. Heldigvis.Læg mærke til at det var forældrene og ikke børnene der reagerede. Børnene har simpelthen tillid til de voksne. Er det berettiget ?