Uffes Nyhedsbrev



Kære medlem af Alternativet

Som du måske ved, er vi i Alternativet det eneste parti i oppositionen, der endnu ikke har lagt os fast på, hvem vi peger på som statsministerkandidat. Alle andre partier – altså Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale og SF – har sagt, at de peger på Mette Frederiksen.

Jeg er glad for vores position, fordi den for mig bygger på noget helt grundlæggende principielt: Vi vil snakke politik, før vi snakker personer. Og – og det er lige så vigtigt – vi ønsker ikke at reducere den kommende valgkamp til et præsidentvalg, hvor blokkene er låst fast, og hvor hele den interessante politiske og demokratiske samtale, som en valgkamp kan og bør være, bliver til at spørgsmål om Mette eller Lars.
Det vil vi simpelthen ikke være med til.

Derfor har vi det faktisk også fint med, at Mette Frederiksen på Grundlovsdag meldte klart ud, at hun går efter en et-partiregering, hvis det politiske flertal ændrer sig efter næste valg. Det skaber klarhed og stopper bogstav-diskussionen om, hvilke partier, der eventuelt skal indgå i en ny socialdemokratisk ledet regering efter næste valg. Hun skriver et frihedsbrev på vegne af Socialdemokratiet, lige så vel som vi i Alternativet har vores frihedsbrev. Hvis Mette Frederiksen vil lave politik med Dansk Folkeparti, kan vi jo ikke forhindre hende i det. Vi kan så bare drage vores konsekvenser af de valg, der bliver truffet omkring os.

Nu er det interessante spørgsmål så, hvem Mette Frederiksen peger på som sit parlamentariske grundlag. For der er næppe noget parti, der ukritisk og uden videre stiller sine mandater til rådighed uden at regne med indflydelse til gengæld. Det er de færreste, der vil gøre nogen til statsminister uden at få politiske prioriteter igennem. Det er det forløb, vi nu står foran – og det bliver spændende.

Sikkert er det, at vi i Alternativet vil fokusere benhårdt på at skabe en seriøs bæredygtig omstilling. Hvor vi passer på vores planet, på vores vilde natur, på vores drikkevand og på vores klima. Hvor vi insisterer på at styrke demokratiet og øge den enkeltes ret til at definere og udfolde sit eget liv. Hvor vi sætter folkeskolerne og den offentlige sektor fri, giver kommunerne deres selvbestemmelsesret tilbage, hvor vi hjælper samfundets svageste og løfter vores globale ansvar.

Det er derfor, vi har skabt Alternativet.

Det bedste land for verden
Netop vores globale ansvar er et af temaerne for vores globale politik, som vi har offentliggjort i dag. Det er propfyldt med forslag, som jeg er rigtig stolt over, at Alternativet er afsender på. Det drejer sig eksempelvis om forslag om at oprette et verdensparlament, det drejer sig om forslag om at fastsætte en global minimumsløn, det drejer sig om forslag om at etablere en international klimadomstol, der kan dømme klimasyndere, sådan som Den Internationale Domstol i dag dømmer krigsforbrydere.

Det drejer sig også om forslag om en global milliardærskat på 1,5 procent, som eksempelvis vil kunne finansiere skolegang for alle verdens børn, om at det skal sværere at gå i krig (bl.a. ved at kræve to tredjedeles flertal i Folketinget for krigsdeltagelse – i dag er det kun simpelt flertal) og en opprioritering af kunst og kultur ved at udsende kulturattacheer til de danske ambassader rundtomkring i verden.

Jeg har sammen med vores udenrigsordfører Rasmus Nordqvist en kronik om udspillet i Information i dag. Den kan du læse her, men jeg håber, at du har lyst til at læse hele udspillet og dets mange forslag. Det kan du gøre her.

Fælles om iværksætteri og legalisering af cannabis
En anden ting, der har fyldt en del siden mit sidste nyhedsbrev, er cannabis og særligt salget af cannabis på fristaden Christiania. Først ryddede christianitterne selv Pusherstreet og siden har politiet dagligt brugt masser af ressourcer på det. For mig at se er den nuværende situation langt fra holdbar. Når vi har lagt hashsalget i hænderne på rockere og bander, sådan som vi har i dag, kommer der ikke noget godt ud af det. Derfor har vi i Alternativet sammen med fire andre af Folketingets partier – Enhedslisten, Liberal Alliance, Radikale og SF – i dag været værter for en konference om, hvordan vi finder en mere holdbar løsning. Det havde vores cannabisordfører Torsten Gejl en fremragende kronik om i Politiken i går sammen med ordførerne fra de øvrige partier. Den håber, jeg du vil læse, hvis du ikke allerede har gjort det.

Vi har, som I ved, allerede fået lovliggjort medicinsk cannabis, men det er kun første skridt på vejen.
Apropos kronikker vil jeg også lige dele en kronik, som jeg i sidste uge skrev med Liberal Alliances politiske ordfører Christina Egelund. Den handler om at gøre det 21. århundrede til iværksætternes århundrede.

Demokrati til forhandling
Som jeg har vist i det ovenstående, så kan vi fra Alternativet samarbejde med de fleste. Nogen kan vi samarbejde med om meget. Andre mindre. Men vi deler dagsordener og prioriteter med samtlige af Folketingets partier. Det er måske et meget godt billede på det opbrud i dansk politik, som jeg startede dette nyhedsbrev med at beskrive. Ikke alt er, som det altid har været. Ting ændrer sig. Vi bliver klogere. Nye alliancer opstår, andre forgår. Demokratiet er til forhandling. Demokratiet er, hvad vi gør det til.

Og det bringer mig (endnu en gang) tilbage til mit visionsudspil Det næste Danmark, der netop lægger op til den slags samtaler om, hvordan fremtiden skal se ud. I sidste uge havde jeg inviteret interesserede med til en samtale om netop Det næste Danmark. Det er der kommet en podcast ud af, som du kan høre her. De samtaler kommer vi til at følge op på med en stribe debatarrangementer, som jeg håber, du har lyst til at være med til.

Debatter bliver der også masser af på Folkemødet på Bornholm, der begynder på torsdag. Jeg håber, at mange af jer har mulighed for at deltage. Jeg kommer personligt altid hjem fra Bornholm helt høj på demokratiet og de spændende samtaler, som Folkemødet altid byder på. Hvis ikke du kan deltage, kan du følge med på vores sociale medier, hvor en række af de mest interessante arrangementer vil blive livestreamet.

Vi ses!
Kh Uffe

Første inspirationsnedslag handler om det forestående VM i fodbold, hvor herrelandsholdet deltager. Det er altid dejligt, når Danmark står sammen. Vores håb i Alternativet er så bare, at klimakampen kan forene os lige så meget, som fodbold kan. Det har en af vores gode venner, KlimaKris, lavet en sang om. Den kan høres på iTunes, indtil musikvideoen bliver præsenteret senere på ugen.

Andet inspirationsnedslag er dokumentaren The 4th Estate, som kan ses på dr.dk. Den handler om arbejdet på New York Times’ politiske redaktion i det første 100 dage af Trumps præsidentperiode og hvad der sker, når politikere erklærer medier krig. Den er også relevant i dansk sammenhæng, hvor vi netop nu er i gang med medieforhandlingerne.

Det tredje og sidste inspirationsnedslag er fotografen Rasmus Degnbol, der har været huskunstner på Alternativets grønne gang på Christiansborg i de sidste tre måneder. Rasmus tager nogle helt fantastisk billeder (du kan se nogle af dem her) og han har udstillet på blandt andet Museum of Modern Art i New York. Her på Christiansborg har han besøg affødt et projekt om politikerlede, hvor han har taget portrætter af 14 politikere fra otte forskellige partier. Se nogle af portrætterne her.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk

1 Synes om

Forud for 2015-valget pegede Uffe Elbæk og Alternarivet på Helle Thorning. Det advarede jeg imod med de argumenter, Uffe anfører ovenfor:
Politisk indflydelse; politik før personer.
Men det blev jo ikke aktuelt; Helle Th. kunne ikke vinde et valg efter 4 blåsorte år med Vestager og Corydong som bestemmerne og et konservativt, perspektivløst valggrundlag.
Det kan også meget vel gå som sidst næste gang; dvs. “Den lille Svindler” fortsætter med Tulle (Den store?) ombord, fordi en international opgang imod al viden tilskrives regeringen.