Uffes Nyhedsbrev



Kære medlem af Alternativet

Hold op hvor var den en stor oplevelse af være med til landsmøde i selskab med over 400 alternativister i forrige weekend. Vi har været igennem en udfordrende tid i efteråret, og derfor var jeg spændt på, hvordan mødet ville forløbe. Men det blev lige præcis det livgivende energiboost, som jeg havde brug for – og som jeg tror, mange af jer andre også havde brug for. Vi fik genbekræftet, hvorfor vi er i Alternativet. Hvorfor den seriøse bæredygtige omstilling er så vigtig. Hvorfor vi hver dag insisterer på, at der er et alternativ til den nuværende politiske situation.

Landsmødet igennem kombinerede vi det politiske med det aktivistiske. Vi gav håbet konkret indhold. Medlemmer og folkevalgte fra hele landet fortalte eksempelvis om deres bud på, hvordan vi skaber en ny politisk kultur, hvordan vi beskytter naturen, hvordan vi husker både den grønne og den sociale bundlinje og laver politik, der kommer vores fællesskaber til gode. Da jeg så de kvindelige aktivister klatre op i søjlerne i landsmødesalen og afsløre et banner med teksten ”Stop oliejagten i Nordsøen – grøn, grønnere, Alternativet” var scenen for landsmødet ligesom sat. Grøn aktivisme på det strukturelle plan, men også på det personlige plan, da der blev spredt frøbomber til det ganske land eller da der blev strikket bæredygtige karklude for at bremse plasticplagen.

Til de af jer, der ikke var med på landsmødet, så vi et par gange en video om vores fælles historie, som Oliver Riel og Toke Lotz fra vores udviklingsafdeling har lavet. Udover at det altid er dejligt at blive mindet om, hvor meget vi har opnået sammen, var det særligt soundtracket til videoen, der satte sig fast i mit hoved. Det var sangen ”We Can’t Stop” af den amerikanske sangerinde Miley Cyrus og noget af teksten lyder sådan her: ”It’s our party we can do what we want, it’s our party we can say what we want, it’s our party we can love who we want”. I hendes version sigter ordet “party” til en fest, men i videoen fra landsmødet sigter det mod vores parti. Vores alternativ.

Du kan se videoen her (den bliver vist cirka 15 minutter inde i optagelsen) og det er lige præcis den insisteren på, at vi i Alternativet kan sige og gøre, som vi vil, jeg er vild med. For Alternativet er vores parti, det er vores bevægelse. Vi laver selv reglerne. Vi står til ansvar over for os selv, men vi skal ikke lade andre definere, hvordan vi laver politik eller hvordan vi tænker Danmark i fremtiden. Hvis vi for alvor skal være et alternativ, kræver det jo netop det: At vi tænker nyt, at vi ikke lader ”sådan er det jo” binde os. At vi skaber et forpligtende fællesskab, der giver plads til den enkeltes frihed.

Så tusind tak til landssekretariatet for endnu en gang at sprænge rammerne for, hvordan et landsmøde i et politisk parti og en politisk bevægelse kan afholdes. Det er en fornøjelse hvert år at komme til Odense og se, hvordan I løfter niveauet. Og tak til alle jer, der dukkede op – eller fulgte med hjemmefra.

Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at sige velkommen til vores nye hovedbestyrelse, som blev valgt på landsmødet. Nilas Bay Foged genopstillede ikke som forperson, så den post er blevet overtaget af Michael Jellesmark. Tusind tak til den gamle hovedbestyrelse og til Nilas for deres store indsats – og jeg glæder mig til samarbejdet med Michael og resten af den nye hovedbestyrelse. Sammen kan vi gøre Alternativet endnu bedre.

Den næste store begivenhed i vores egen verden er Alles Folkemøde, der finder sted fra 2. til 5. juni op til grundlovsdag. Det skulle gerne blive en lokal funderet demokratisk folkefest og jeg glæder mig til at se de arrangementer, som I stabler på benene rundtomkring i landet.

Til sidst håber jeg, at I har haft tid til at læse mit debatoplæg Det næste Danmark. Ellers kan I læse det her eller se hjemmesiden her. Som jeg har sagt nogle gange nu, er alt til diskussion – på nær ambitionsniveauet for fremtidens Danmark. Det her er mit oplæg, men planen er jo, at vi kommer til at diskutere og udvikle det sammen. Jeg håber, at I allerede nu vil begynde at arrangere politiske laboratorier om Det næste Danmark, ligesom jeg selv vil stå i spidsen for en Det næste Danmark-tour til efteråret, hvor vi kan diskutere fremtidens Danmark på en stribe debatarrangementer rundt omkring i landet. Du kan også sende dine kommentarer til dnd@alternativet.dk, hvis du allerede nu har forslag, idéer eller lignende. Det håber jeg, du har!

Så bare fyr løs.

Kh Uffe

Første inspirationsnedslag i dette nyhedsbrev er en organisation, der hedder The Good Country. De prøver at grundlægge et nyt ”land”, hvor alle borgere arbejder for planetens bedste, ikke kun nationalstatens bedste. I løbet af 2018 kan man søge statsborgerskab i The Good Country (mens man beholder sit statsborgerskab i eksempelvis Danmark). Jeg holdt møde med dem for nylig, fordi de mener, at vi i Alternativet på samme måde prioriteter planetens bedste. Lær dem at kende her – jeg glæder mig til at se, hvordan det kommer til at gå. Det lyder i hvert fald som en spændende og nytænkende idé.

Andet inspirationsnedslag er de seje kvinder fra Somalifood, der lavede mad til vores landsmøde. Som I måske husker, stillede Dansk Folkeparti tidligere i år det – for dem – retoriske spørgsmål om, hvorvidt somaliske kvinder er en byrde eller en berigelse for det danske samfund. De kvinder, der står bag Somalifood er i hvert fald en berigelse. Maden smagte fremragende og var både vegansk og vegetarisk. Så hvis du mangler mad til et arrangement, kan de i den grad anbefales.

Tredje inspirationsnedslag er bogen Bådens Navn af dygtige Kim Fupz Aakeson, som er en stor læseoplevelse. Den beskriver et ægteskab, der er tømt for kærlighed og er en fuldstændig præcis beskrivelse af et kvindeliv og et parforholdsliv, som jeg synes, man kan lære meget af. Det er i hvert fald ærligt, spot on og kan kun vække til eftertanke om, hvordan man holder et parforhold i live. Eller hvordan man dræber det.

PS: Da nyhedsbrevet er skrevet i Kristi Himmelfarts-ferien, har det ikke været muligt at få det optaget og indtalt, da mine gode kolleger har holdt velfortjent fri.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk