Uffes Nyhedsbrev - Sådan vil vi lede landet



Kære medlem af Alternativet,

Jeg håber, du har haft en god sommer.

Den altoverskyggende begivenhed i mit eget personlige liv har været, at min mor døde i slutningen af juli. Hun blev 92 og døde i det selvsamme hus, som hun blev født i for en verdenskrig og næsten ufatteligt meget siden. En fin afslutning på et langt liv, hvor hun altid stod op for friheden, ordentligheden og troen på det bedste i mennesker.
Jeg savner hende allerede.

Men ellers vil jeg – ligesom mange andre, tror jeg – huske sommeren 2018 for det ekstreme vejr, vi har oplevet – både herhjemme, men også ude i verden. Ja, sol og sommer kan være dejligt. Men jeg har alligevel også oplevet det usædvanligt varme og tørre vejr som ildevarslende. Den ekstreme tørke har herhjemme kostet landbruget anslået 6 milliarder kroner, 250 mennesker er ifølge Statens Serum Institut døde som følge af hedebølgen og naturbrande har hærget flere steder i landet.

Vi har med andre ord fået en forsmag på det mere hyppigere og farlige ekstreme vejr, som klimakrisen bringer med sig. Hvis der var nogen, der før denne sommer var i tvivl om, at vi skal øge vores indsats for at bremse klimaforandringerne, så kan der ikke være mange tilbage nu.

Sommerens vejr har været et wake up-call, der forhåbentlig får endnu flere med i klimakampen. Så klimaet bliver den folkesag, det skal være. Det bestyrker mig også yderligere i, at det er på høje tid, at Danmark får en regering, der sætter klimaet allerøverst på dagsordenen, hvilket jo er hovedårsagen til, at vi i Alternativet før sommerferien stillede os til rådighed til at lede landet.

Jeg har generelt været virkelig glad for modtagelsen af den beslutning. Og jeg har været og er fortsat stolt af, hvordan vi på tværs af partiet og bevægelsen har vist, at der er et alternativ til den nuværende situation. At der er et alternativ til de præsidentlignende valgkampe, som vi er blevet vant til. At der er et alternativ, der er modigt, generøst, progressivt, socialt ansvarligt og fyldt med gode idéer til, hvordan vi skaber det bedste Danmark, ja, det næste Danmark. Et Danmark, hvor vi ikke tager til takke med det mindst ringe, men løfter ambitionsniveauet for Danmark (det har jeg i øvrigt skrevet en kronik om, som Dagbladet Information bragte i løbet af sommeren – den kan du læse her).

Faktisk har hele modtagelsen af beslutningen om, at vi i Alternativet stiller os til rådighed, i endnu højere grad overbevist mig om, at dette er en opgave, vi godt kan løfte, hvis vi står sammen og kæmper kampen sammen. Om vi så gør det ved at tale politik med vores nabo, ved at starte en byhave, ved at leve mere klimavenligt eller ved at løfte noget frivilligt arbejde. Det handler bare om at komme i gang – eller skrue op for det, man allerede gør.

Som jeg lovede jer før sommeren, vil vi til et pressemøde på vores sommergruppemøde for folketingsgruppen på fredag d. 17. august præsentere vores bud på, hvordan vi vil lede landet. Det kommer til at bestå af to dele. Dels hvordan vi rent praktisk vil indrette regeringen og hvad vi vil fokusere på politisk. Og dels hvordan vi vil agere som regering og ministre – altså en slags retningslinjer for god regeringsførelse, ny og bedre politisk kultur på et nyt niveau.

I løbet af ugen vil medierne skrive om nogle af tiltagene, men vi lægger eksempelvis op til at oprette et nyt grønt superministerium, der kommer til at få flere ministre og som får markant mere magt og indflydelse, end man har set hidtil. Det bliver på mange måder det meste magtfulde ministerium, hvis Alternativet får lov til at lede landet.

Samtidig kommer respekten og omtanken for de tre bundlinjer til at gennemsyre hele vores arbejde i regering – og kommer også til at afspejle sig i sammensætningen af det vigtige koordinationsudvalg, som sikrer sammenhæng i regeringens arbejde.

Dertil kommer en stribe politiske forslag, som i lighed med vores tidligere finanslovsforslag, er fuldt finansierede og kan gennemføres i den kommende valgperiode. For den slags svar skylder vi selvfølgelig, når vi nu går efter magten – for at forandre magten.

I forhold til retningslinjer for god regeringsførelse lægger vi op til at sikre mere gennemsigtighed og åbenhed i administrationen, ligesom vi ønsker penge ud af politik, så det ikke er økonomiske særinteresser, der dikterer eller i for høj grad former den førte politik. I alt rummer den del af udspillet i alt 45 forslag, der spænder alt fra forslag på ligestillingsområdet til nye former for borgerinddragelse, både fysisk og digitalt.

Både disse mange bud på, hvordan man skaber god regeringsførelse og vores bud på sammensætning af regeringen og det politiske program præsenteres som sagt på et pressemøde på Teaterøen i København på fredag d. 17. august kl. 16.00. I er alle meget velkomne til at dukke op til pressemødet og det efterfølgende hygge-arrangement (praktisk info finder du her). Er du ikke i København kan pressemødet følges på tv eller via livestream fra Alternativets Facebook-side.

Som altid: Det, vi præsenterer, er et oplæg til diskussion, og jeg håber, I vil være med til at diskutere udspillet og forfine det. Jeg glæder mig.

En anden ting, jeg glæder mig til, er vores ekstraordinære landsmøde, som finder sted 8. september 2018. Her skal vi vælge vores spidskandidat til valget til Europa-Parlamentet næste år. I løbet af sommeren har vi valgt vores kandidater i de enkelte kredse, og nu skal spidskandidaten så findes. Vi stiller som bekendt op på den tværeuropæiske liste
European Spring med ønsket om at så frøene til et europæisk forår og med ambitionen om at forny og forandre EU for at forbedre det (det har jeg også skrevet en kronik om, som kan læse her). Der er brug for sådan en stemme i Europa.

Du kan tilmelde dig det ekstraordinære landsmøde her.
Jeg håber at se så mange af jer som muligt.

Til sidst vil jeg sige tak for alle jeres mange og forskellige input til, hvordan vi gør dette nyhedsbrev bedre, som vi indsamlede i et spørgeskema før sommerferien. Jeg har læst det hele og vil løbende eksperimentere med at implementere mange af jeres idéer. Lad os gå fra at være magthavere til at være magtdelere.

Kh Uffe

Første inspirationsnedslag handler om årets største kærlighedsfest, der finder sted i weekenden, hvor Copenhagen Pride løber af stablen. Jeg deltog selv i priden i Aarhus tidligere på året og var så stolt, da jeg også så massere af alternativister til Fanøs første pride. Og nu er turen så kommet til København, hvor vi fejrer mangfoldigheden – og hvor Alternativet selvfølgelig også er med. Kig forbi – uanset hvem du elsker.
Mere info her

Andet inspirationsnedslag er fra Dagbladet Information, der henover sommeren har haft en artikelserie om de nye skillelinjer i dansk politik, hvor blokkene er i opløsning og hvor de nye skillelinjer måske snarere går mellem systembevarende partier og de systemforandrende. I serien bliver partierne vurderet på en stribe politikområder – og det er både interessant og lærerigt. Læs eksempelvis disse tre artikler om klima, kultur og beskæftigelsespolitik:

På den grønne akse skiller et parti sig ud: Alternativet

De partier, der vil noget med kulturen, vil vidt forskellige ting

Beskæftigelsespolitikken ligner en klassisk højre-venstre-akse. Med Alternativet som den nye, frække dreng.

Tredje inspirationsnedslag er en opfordring til, at din næste ferie bliver en togrejse. Selv rejste jeg med tog til Frankrig i min sommerferie. Det er en skøn måde at opleve Europa på. Man oplever simpelthen landskabet på en anden måde – og sjælen kan følge med. Det kan kun anbefales, så her er et link til Interrail.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet
Åbenrå 33
1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk
medlem@alternativet.dk