Uffes Nyhedsbrev - Klimavalg

Hør indtalt udgave af nyhedsbrevet her

Kære medlem af Alternativet

I morgen åbner Folketinget officielt. Statsministeren holder sin tale og vi markerer begyndelsen på den sidste politiske sæson i denne valgperiode. Jeg glæder mig. Vi har med vores regeringsprogram en rigtig ambitiøs, grundig og finansieret platform for den kommende valgkamp. En god platform, der sikrer, at vi kan stå som et reelt alternativ til status quo, et systemforandrende alternativ til de trættende præsidentlignende valgkampe og et modigt alternativ til politik og samfundstænkning, som det plejer at være. Et grønt, socialt retfærdigt og kreativt alternativ.

Vi er så klar. Bare kom an, fristes jeg til at sige.

Særligt fordi jeg i den forgangne uge har været ude at tale med mange af vores kandidater, tillidsvalgte og frivillige til langsbordsmiddage i Aalborg, Aarhus, Odense og København. Det er totalt opløftende at opleve, hvordan I gør jer klar til valget, hvordan de gode idéer blomstrer, hvordan I arbejder sammen og ikke mindst: Hvordan I skaber forandring sammen. Og jeg ved, det ikke bare er tilfældet i landets fire største byer, men over alt i Danmark, hvor mennesker mødes om det grønne Å.

Der er et alternativ. Det er I beviset på. Hverdagsaktivister, grønne klimaforekæmpere, næstehjælpere, venligboere. Alle jer, der gør en positiv forskel. Og det er blandt andet netop jer, vi fra Alternativets side vil fokusere på, når Folketingets åbningsdebat finder sted på torsdag, efter statsministerens tale tirsdag. Hvis nogen af jer har lyst til at opleve debatten fra første parket, har vi sikret nogle pladser på Folketingets tilskuerrækker på torsdag. I kan tilmelde jer her.

Så vi er klar til valg. Og vi går til valg på markant politisk forandring. Men vi er også mere end nogensinde klar over, at den politiske arena for sjældent går forrest, når det kommer til at skabe den forandring, vi ønsker.

Derfor starter vi også med os selv. Mens vi på Christiansborg fortsætter med forsøge at trække vores politiske kolleger i en mere klimavenlig retning, så må vi også sande, at det ikke går helt så hurtigt, som vi kunne ønske os. Jeg tror, at mange af jer har det på samme måde. Vi har lyst til gøre noget - og gøre mere - nu. Ikke først i næste valgperiode. Ikke først, når det er for sent.

Derfor begynder vi i starten af november på det, vi kalder #KLIMAUDFORDRINGEN, hvor vi sammen kan rykke noget til gavn for klimaet, hvis man er klar på at tage udfordringen.

Vidste du, at klimabelastningen fra det, du spiser, er større end den gennemsnitlige danskers samlede forbrug af benzin, diesel, el og varme? Det er næsten ikke til at fatte. Med #KLIMAUDFORDRINGEN vil vi sætte fokus på alt det, vi hver især kan gøre for at leve mere klimavenligt i vores hverdag. Gode simple klimaråd, fakta om hvor meget man kan ændre ved at agere anderledes, tips og tricks. Udfordringen varer tre uger – fordi eksperter siger, at det er så lang tid, der skal til for at ændre en vane. Og vores håb er derfor, at alle efter de tre uger tager en masse af de gode klimavaner med sig.

Jeg håber, at så mange som muligt af jer vil tage #KLIMAUDFORDRINGEN sammen med mig. Jeg tager mine ni folketingskolleger med mig. Hvis du også kan samle ni gode venner fra dit arbejdet, din kollegiegang eller din familie, som vil tage #KLIMAUDFORDRINGEN sammen med os, så er vi godt på vej mod rigere og grønnere, klimavenlige liv. Så kan vi vise resten af Danmark, at vi kan rykke noget - allerede nu.

Som sagt begynder #KLIMAUDFORDRINGEN først 2. november, men du kan allerede nu tilmelde dig denne gruppe på Facebook, hvor der løbende vil komme flere oplysninger. Jeg vil også løbende skrive mere om udfordringen i dette nyhedsbrev.

Selvom Folketinget først åbner officielt i morgen, har der alligevel været meget at forholde sig til politisk her i det gryende efterår. Sidst skrev jeg om forslaget til finanslov, og vi venter nu med længsel på regeringens bud på en klimaplan. Vi kommer også selv til at lancere Alternativets bud på en klimaplan, som vil rumme vores bedste vurdering af, hvad der vil være ansvarligt at gå efter, hvis vi for alvor skal tage klimakrisen alvorligt.

Jeg har flere gange hørt politiske kolleger og kommentatorer sige, at netop klimaområdet er noget, der samler oppositionen. Rigtigt er det, at vi er enige om, at vi vil gøre mere for klimaet end den nuværende regering. Men at vi skulle være enige om ambitionsniveauet, er desværre misvisende. Det er jo derfor, vi har meldt vores eget statsministerkandidatur. Fordi vi ønsker et alternativ, der sætter kampen mod klimaforandringer øverst på dagsordenen. Såvel Socialdemokratiet, SF som Radikale ønsker at fortsætte olie og gas-udvindingen i Nordsøen i mange, mange år. De har også alle stemt for den såkaldte 8. udbudsrunde, der giver mulighed for ny olie- og gasjagt.

Det har de gjort på trods af, at videnskaben siger, at vi skal lade omkring 80 procent af de allerede kendte olie- og gasreserver blive i undergrunden, hvis vi skal lykkedes med at afværge klimakatastrofen. Så hvorfor tømme Nordsøen til sidste dråbe? Og hvorfor overhovedet lede efter nye forekomster, når vi skal lade hovedparten af dem, vi kender, bliver i jorden? Det giver ikke mening for mig. Og det rimer slet ikke på grønt foregangsland. Vi skal jo ikke gøre problemet større, end det allerede er…

Noget der til gengæld samler mere af oppositionen er forsvaret for Danmarks Radio og i særlig grad den public service-opgave, som der bliver løftet. Vores oplyste og mangfoldige demokratiske samtale er i disse år under massivt pres, og derfor var jeg oprigtigt chokeret over, at et smalt politisk flertal agerer nærmest totalitært over for Danmarks Radio i den nye public service-kontrakt. Her forbyder man dels DR at bringe lange og dybdegående artikler på nettet og dels blander man sig uhørt meget i alt fra sangvalg til at DR skal afspejle, at Danmark er et kristent land. Hvad blev der af armslængdeprincippet? Det minder mest af alt om en ubegrundet politisk hævnaktion mod et af de medier, der bærer meget af vores kultur og er et af de få samlingspunkter i en stadig mere fragmenteret hverdag. Øv.

Men det er jeg heldigvis ret sikker på, at vi kan blive enige om at gøre noget ved, hvis oppositionen kan samle flertal efter valget. Det håber jeg i hvert fald.

Under alle omstændigheder er jeg og resten af folketingsgruppen klar til den politiske sæson, der venter. Jeg håber og tror, I også er klar. Vi snakkes ved!

Kh Uffe

Ugens første inspirationsnedslag er en opfordring til at overveje at skifte bank, hvis din bank enten har været involveret i en hvidvaskningsskandale eller hvis den eksempelvis investerer i olieudvinding eller lignende. I Alternativet har vi Merkur Andelskasse som vores bank, som vi klart kan anbefale og som driver bank under mottoet "Giv dine penge mening”. Ellers har Forbrugerrådet Tænk lavet en god guide til bankskift her.

Andet inspirationsnedslag er en meget omtalt og for nogen kontroversiel reklamefilm, der i den forgangne uge sammenlignede kød med cigaretter og ligefrem oprettede en hjælpelinje, som man kunne ringe til, hvis man vil kvitte kødet. Det har selvfølgelig affødt en del opmærksomhed, men faktum er, at kød er skadeligt for planeten, vores natur og vores klima, så sammenligningen holder på mange måder. Hvis du ikke har hørt om kampagnen, kan du høre mere i denne udmærkede podcast fra Politiken og stifte bekendtskab med Simple Feast, der står bag kampagnen og som sælger økologiske veganske og vegetariske måltidskasser. Mere god grønt kost, tak!

Ugens sidste inspirationsnedslag er projektet The Good Country, som tilbyder statsborgerskab til et land, der er defineret af værdier frem for landegrænser. Man kan søge om statsborgerskab, hvis man deler ønsket om at gøre verden til et bedre sted. Tjek en film om projektet ud her og læs mere her. Selv er jeg allerede blevet statsborger :slight_smile:

MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk