Uffes Nyhedsbrev - Hold hovedet koldt og hjertet varmt

Kære medlem af Alternativet

Hør indtalt version af nyhedsbrevet her

Der er sket to opsigtsvækkende og bekymrende ting, siden jeg skrev til jer sidst.

For det første har vi nu for første gang siden 1930erne et decideret fascistisk parti på stemmesedlen til Folketingsvalget. Det er en stærkt foruroligende udvikling. Der er tale om et parti, der nok er noget af det meste udanske, man kan forestille sig, som bygger på had og en sjælden set menneskefjendskhed og som vil sende op mod 700.000-800.000 borgere ud af landet.

Da Stram Kurs havde indsamlet nok underskrifter i forrige weekend, tog jeg derfor kontakt til mine øvrige partilederkolleger og statsministeren med en opfordring om, at vi mødtes for at diskutere det, der må sige at være en ny og dilemmafyldt politisk og demokratisk situation. Jeg har desværre ikke hørt et ord tilbage. Så lad mig slå det helt fast: Alternativet garanterer, at vi ikke vil danne regering med støtte fra Stram Kurs’ eventuelle mandater. Det burde være en garanti, som alle burde kunne give. Som det letteste i verden, synes jeg. Men vi savner desværre stadig svar. Nye Borgerlige har endda sagt, at de foretrækker Stram Kurs frem for Socialdemokratiet.

Det er et voldsomt skred, vi er vidne til. Det, der før var nogen af det mest højreradikale eller fremmedfjendske, vi kunne forestille os, bliver nærmest normaliseret – selvom det er synspunkter, vi aldrig havde troet ville vinde bredere indpas.

Det er kun fire måneder siden, jeg gav et ganske omtalt interview om fascistiske tendenser i dansk politik til Berlingske. Ikke om hvor fascismen endte, men hvor den startede. Dengang rystede mange på hovedet, men nu er det desværre blevet til virkelighed. Det viser, hvor meget på vagt, vi skal være. Vi skal værne om vores demokrati og vores fællesskab.

Jeg mødtes for nylig med en stribe danskere, hvis forældre var kommet hertil som flygtninge eller migranter. Selvom både de og nu også deres børn er blevet født og har levet hele deres liv i Danmark, skal de nu forholde sig trusler om, at de bliver smidt ud af landet af en mand, der på det nærmeste har fået tildelt en stor megafon af medierne. Det var hjerteskærende at opleve medborgere frygte for deres og deres børns fremtid.

For mig at se betyder det, at det aldrig har det været vigtigere at stå op for mangfoldigheden og humanismen. Sammen. For angst, frygt og rabiate fjendebilleder vinder frem, hvis man skal tro de seneste meningsmålinger. Så lad os svare tilbage med ordentlighed, ansvarlighed og empati. Lad os holde hovedet koldt og hjertet varmt.

Lad os sætte foden ned og gøre modstand. Og vise det Danmark, der er næstekærligt og som ved, at mangfoldighed er en styrke.

Den anden ting, der kræver vores fulde opmærksomhed er den naturkrise, vi befinder os i. Og hvis alvor igen er blevet bekræftet. Senest i dag, hvor en ny rapport fastslår, at op mod én million dyre- og plantearter er truet af udryddelse. Det er omkring 12-13 procent af alle eksisterende arter – og mange af dem kan være væk inden for kun få årtier.

Vi står midt i det, forskerne kalder den sjette store masseuddøen. Og det er vores skyld. Det er os selv, der er i gang med at ødelægge den natur, der holder os i live. Alligevel fortsætter mange med at drive landbrug, skovbrug og fiskeri på en måde, som udpiner vores og overudnytter vores natur. Det må høre op nu.

Netop en genopretning af naturen var fokus for et af de udspil, som vi præsenterede på vores landsmøde i forrige weekend. Nemlig en naturplan, der investerer 10 milliarder kroner i at vende udviklingen og gøre natur herhjemme mere fri og vild. Planen indeholder eksempelvis forslag om at oprette beskytte havområder, så det udgør 30 procent af vores farvande, at lade alle statsskove være urørte – dvs. uden skovdrift – og oprette en naturzone til lands, der fylder 20 procent af landjorden og hvor naturen vil have førsteret. Du kan læse mere om udspillet her og læse det i sin helhed her.

På landsmødet præsenterede vi også et ulighedsudspil, der vil afskaffe fattigdomsreformerne, gøre førtidspension til en permanent rettighed og gøre tandlægen billigere for unge og udsatte. Endelig – som et udspil på den sidste af vores tre bundlinjer – præsenterede vi et grønt erhvervsudspil, der blandt andet indeholder en forureningsafgift og vil gøre det langt nemmere at starte sin egen iværksættervirksomhed.

Og apropos vores landsmøde, så vil jeg sige tusind, tusind tak for et godt landsmøde til alle jer, der mødte op, til såvel vores nyvalgte og tidligere hovedbestyrelse og til landssekretariatet og de mange frivillige, der igen sikrede rigtig gode rammer for at skønt landsmøde. Faktisk synes jeg, at det var et af de bedste landsmøder, vi har afholdt i vores stadig korte historie. Det var dejligt at mærke al den energi, som bobler frem fra Nordjylland til Lolland-Falster og fra Esbjerg til Bornholm (I kan i øvrigt se en reportage fra landsmødet her – i den seneste udgave af Uffe mod magten). Vi er klar til valg – både det, der er skudt i gang til Europa-Parlamentet (tak til alle jer, der var ude at hænge plakater op i weekenden) og det, som vi endnu ikke ved, hvornår bliver afholdt, nemlig valget til Folketinget.

Hvis man kun fulgte med på afstand, fremstod landsmødet nok ret anderledes. Medierne synes at hænge fast i et negativt fokus, men for mig og alle andre på landsmødet tror jeg, det var en virkelig god oplevelse, der har fyldt os med masser af tro på fremtiden for vores grønne parti.

Jeg glæder mig!

Mens først har vi to valg, vi skal vinde.

Kh Uffe

Denne gang er der kun et inspirationsnedslag i nyhedsbrevet, fordi det både er omfattende og meget vigtigt. Det er nemlig vores bud på en New Deal for Europe, som vi går til valg på til Europa-Parlamentsvalget sammen med vores partnere i European Spring. Det er så visionært et stykke arbejde, at jeg håber, I alle vil læse det og dele det med jeres venner, familier og kolleger. Europa har set bedre dage, Brexit har skabt kaos og de udfordringer, jeg beskrev først i nyhedsbrevet – altså højreradikale kræfter der vinder frem og en natur- og biodiversitetskrise, der kalder på omgående handling – har brug for et samarbejdende og velfungerende fællesskab som netop EU. Alternativet til EU er ikke mindre EU, men et bedre EU. Vi er Europa. Og Europa har brug for nye tanker.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk