Uffes Nyhedsbrev - Håbet er tilbage

Kære medlem af Alternativet

Hør indtalt version af nyhedsbrevet her

Både Folketingsvalget og valget til Europa-Parlamentet nærmer sig med hastige skridt. Vi står med et godt udgangspunkt: Vores vigtigste dagsorden, klimakrisen, står nu nemlig øverst på den politiske dagsorden. Det kan vi sagt i ydmyghed godt tage en del af æren for.

Hvem skulle have troet, at vi efter kun fire korte år kunne have rykket den klimapolitiske dagsorden så meget? Jeg havde håbet på det, men i hvert fald ikke regnet med det. Jeg siger heller ikke, at vi har gjort det alene. Sidste års ekstreme sommervejr har spillet ind. Greta Thunberg har inspireret og opildnet ungdommen. Videnskabens stadigt mere overbevisende og skræmmende data har understreget alvoren. Græsrødder i hele landet har lagt et stadig større politisk pres.

Men det er indiskutabelt, at vi har bidraget til at rykke dansk politik. Vi har bevist vores værd og vores eksistensberettigelse. Der har ved gud også været børnesygdomme og uforudsete problemstillinger af forskellig karakter – sådan er det, når man bygger en ny stor frivillighedsbåret bevægelse og et helt parti op fra bunden – men vi har taget kvantespring i retning af et grønnere og mere humanistisk Danmark. Det kan vi være rigtig stolte af.

Det næste skridt er så at sikre, at det, når det kommer til den grønne omstilling, ikke bare bliver ved fine ord, ønsker og hensigtserklæringer, men at råbet om klimahandling bliver til virkelig virkelighed. Her er såvel valget til Folketinget og valget til Europa-Parlamentet et afgørende næste trin. For hvordan vi sammensætter vores parlamenter får selvfølgelig stor betydning.

Og her er Alternativet uden sammenligning stadig det mest ambitiøse grønne parti, selvom det er glædeligt, at mange andre partier også har øget deres klimaambitioner.

Som jeg tit har sagt, er målet jo, at der engang ikke længere er brug for Alternativet, fordi alle politiske partier svarer ansvarligt på klimakrisen, fordi vi er lykkedes at skabe en ny og bedre politisk kultur og fordi den sociale retfærdighed vinder frem og uligheden falder. Fordi vi har fået skabt et samfund, hvor der er tid til de ting i livet, det virkelig betyder noget. Tid til venner og familie. Tid til naturen og nydelse.

Dér er vi ikke endnu. Slet ikke. Jorden har stress og måske har du også stress. Og derfor er der i den grad brug for et stærkt Alternativet. Det kan vi sammen sikre til de kommende valg. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du melde dig som aktiv i valgkampen her. Vi har brug for alle, der kan bidrage. Uanset hvor meget eller lidt, der er tale om. Eller om du kan bidrage hjemme bag computeren, på kampagnekontoret eller på gaden.

Jeg glæder mig personligt helt vildt til valgkampen. Vi ved, det bliver den svære toer. Vi er ikke længere den nye dreng eller pige i klassen. Vores fælles projekt er blevet klarere defineret. Men hvor har jeg lyst til at bevise, hvor meget vi sammen kan opnå.

Derfor er det – som altid – vigtigt, at vi spiller hinanden gode. At vi taler hinanden op. At vi bakker hinanden op. Siger de opmuntrende ord. Giver et kram. Den hjælpende hånd. Den gode karma.

Der er ingen tvivl om, at medierne vil forsøge at teste os – og teste os hårdt. Store dele af det politiske establishment ville elske, hvis vi blev en enlig svale. En kort irritation. Hvis det hele bare fes ud. Men dertil er vores politiske projekt altså for vigtigt.

Det kan godt være, at det ikke er ved det kommende valg, at Alternativet bliver statsministerparti, men mindre kan også gøre det. Det handler om at plante frø, så vi på sigt kan gøre endegyldigt op med blokpolitikken og sikre en ny grøn og humanistisk position i dansk politik. Hvis ikke nu, så ved valget i 2023 eller 2027. På den måde er det et langsigtet projekt, vi har gang i. Ligesom Dansk Folkeparti på mange måder – desværre – er lykkedes med at forandre dansk politik, skal vi nu forandre dansk politik. Og vi er godt i gang.

For selvom nogen forsøger at tegne et andet billede, er det politiske projekt, vi alle slider for, udtryk for ægte realisme og ægte ansvarlighed. Vi udviser rettidig omhu, når vi ser på de kriser og udfordringer, vores samfund og planeten står overfor. Hvad end det så gælder den vanvittigt stigende ulighed eller den hastige automatisering og digitalisering. Hvad end det så gælder tabet af naturens mangfoldighed eller klimakrisen. Hvad end det så gælder en offentlig sektor, der er underlagt mistillid og kontrol eller at bekæmpe den stress-epidemi og det meningstab, som mange oplever, fordi vi løber hurtigere og hurtigere rundt i hamsterhjulet uden at komme nogen vegne.

Og det er lige præcis det – og så meget andet – vi skal kæmpe for i valgkampen. Tryk nu på knappen, Lars Løkke.

Hvis du i øvrigt skal have genfundet eller boostet din gode kampagneenergi, så se eller gense dokumentarfilmen ”Uffes Alternativ”, der kan ses på DR.dk. Jeg kan stadig miste pusten over, hvordan vi dengang i 2015 fik en humlebi til at flyve. Du kan også få et indblik i min personlige og nuværende valgkampagne i dokumentarserien ”Uffe mod magten”, hvor der er kommet to nye afsnit, siden jeg skrev til jer sidst.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige gøre lidt reklame for vores politiske program fra European Spring, der offentliggøres senere på ugen. Det er et ambitiøst og radikalt papir, som viser en håbefuld vej frem for Europa. Du kan læse et interview med vores spidskandidat til Europa-Parlamentsvalget Rasmus Nordqvist her

Foråret er på vej. Også politisk set.

Kh Uffe

Det første inspirationsnedslag er to gode nyheder ude fra verden, som viser hvor hurtigt det – nogen steder – går i den rigtige retning. Det første er en artikel fra Guardian, der handler om, hvordan en stribe britiske virksomheder indfører fire dages-arbejdsuge. Det lyder bekendt, ikk? Det andet er fra New York, hvor alle byens folkeskoler indfører en ugentlig kødfri dag. Det er altså ikke småting, da det drejer sig om 1700 skoler med over en million elever. Det er SÅ opløftende.

Det andet inspirationsnedslag er Too Good to Go*, der arbejder for at bekæmpe madspild. Madspildet er globalt set hele enormt og står for en massiv og unødvendig klimabelastning. I den app, som Too Good To Go har udviklet, står den sociale omtanke højt på dagsordenen, da den guider dig til billigt eller gratis overskydende mad, som man kan afhente eller få leveret.

Ugens sidste inspirationsnedslag – som jeg også delte sidste år – er en opfordring til at bakke op om Ansvarlig Fremtid, der arbejder for at sikre, at vores pensionsopsparinger investeres mere ansvarligt. Derfor fremsætter de forslag på pensionskassernes generalforsamlinger, som du kan hjælpe med at få stemt igennem. Hvis du har din pension investeret i MP Pension, PJD-Jordbrugsakademikere og Dyrlæger, AP-Arkitekternes Pensionskasse, JØP-Juristernes og Økonomernes Pensionskasse, ISP-Ingeniørsammenslutningens Pensionskasse, DIP-Pensionskassen for civil-og akademiingeniører, ja, så har Ansvarlig Fremtid brug for din fuldmagt til at kunne prøve at få vedtaget nye og mere ansvarlige investeringspolitikker. Det håber jeg, du vil bakke op om.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk