Uffes Nyhedsbrev - Five More Years

Hør indtalt version af nyhedsbrevet her

Kære medlem af Alternativet

Lige om lidt fejrer vi Alternativets fem års fødselsdag. Jeg er ærlig talt lidt paf over, at der allerede er gået fem år. Og over alt det, vi har nået på kun fem år. Det er som om, det nærmest var i går, vi præsenterede vores nye grønne parti.

Men det er altså snart fem år siden – fem år fyldt med hårdt og inspirerende arbejde fra alt fra frivillige, venner, familie, kandidater og medarbejdere. Det har af og til været udmattende, men det har ved gud også været sjovt og håbefuldt. Vi vidste godt, at det ikke ville blive nemt. At de strukturer, vi vil gøre op med, er svære at ændre. Men vi er lykkedes – synes jeg – over alt forventning, selvom vi selvfølgelig har endnu højere ambitioner.

Først og fremmest har vi flyttet dagsordener. Kampen mod klimaforandringer står nu næsten allerhøjest på den politiske dagsorden, flere og flere spiser mindre kød og lever mere klimavenligt og vi har været med til at få stoppe fracking og olie- og gasefterforskning til lands. Flere og flere taler om eller gør forsøg med 30 timers arbejdsuge og borgerløn. For nu bare at nævne et par eksempler på dagsordner, som er blevet flyttet og modnet.

Men også i Folketinget har vi rykket både stort og småt: Eksempelvis har vi fået indført borgerforslag i Folketinget, vi har sikret, at der bliver etableret et dataetisk råd, medicinsk cannabis er en realitet (selvom vi stadig gerne vil udvide ordningen), vi har sikret flere boliger til unge hjemløse, har fået fjernet transseksuelle fra sygdomslisten, fået nedsat en skattekommission og helt aktuelt har vi været med til at sikre, at de 111 millioner, der er blevet svindlet væk fra satspuljerne til de mest udsatte danskere, bliver tilbageført.

Vi har også overhalet flere af vores politiske kolleger inden om (i en grøn elbil, ikk?). Fx tog det Dansk Folkeparti 22 år at få sin første rigtige borgmester. Vi fik én på Fanø i første forsøg, nemlig seje Sofie Valbjørn. Det har hverken Enhedslisten eller Liberal Alliance opnået endnu. Vi har også formået at få et rekordgodt valg til vores første kommunal- og regionsrådsvalg og i det tidligere efterår så vi, hvordan der mange steder faldt gode resultater af i budgetforhandlingerne rundt omkring i de kommuner og regioner, der er blevet lidt grønnere. Det kan vi godt være stolte af.

Alt det skal vi selvfølgelig fejre. Og det gør vi allerede på lørdag, når vi fejrer Alternativets første fem år ved en fest med titlen "Five more years.” Programmet er nu faldet på plads, og jeg tror, det bliver en rigtigt god aften, så jeg håber, du allerede har købt billet. Ellers kan du gøre det her.

I løbet af aftenen vil der i øvrigt også bliver bortauktioneret genbrugsskjorter med påtrykte svinere fra vores politiske kolleger, journalister og kommentatorer. Den man tugter, elsker man, ikk?

Lige nu oplever jeg faktisk – i hvert fald i medierne – lidt den samme stemning, som da vi lancerede projektet. "Det lykkedes aldrig”, synes mange at tænke. Eller: ”Nu kollapser de”. Det er nu langt fra min oplevelse, selvom der da også har været sager, vi helst var foruden. Det har vores folketingskandidat Tatjana Stenvad skrevet et debatindlæg om forleden, som jeg synes rejser nogle relevante pointer. Du kan læse det her.

For der er masser at fejre. Fx også at den grønne blok her på det sidste er vokset ganske betragteligt. Både Feministisk Initiativ og Nationalpartiet har nemlig offentliggjort, at de peger på mig som deres bud på en statsminister. Det er jeg så stolt og beæret over. Så tusind tak for det. Det tyder på, at vores statsministerprojekt har bredere klangbund, end mange kommentatorer og medier ønsker at lade det afspejle.

Jeg håber, at begge partier bliver opstillingsparate til det kommende folketingsvalg. Det kræver, at de får nok underskrifter, så du kan skrive under for Feministisk Parti her og Nationalpartiet her.

Sammen kan vi udfordre status quo og arbejde for et Danmark, der sætter klimaet øverst, ved at mangfoldighed er en styrke og vil arbejde for større social retfærdighed – uanset hvor man bor eller hvilken hudfarve eller baggrund man har.

Og hvis der stadig er nogen, der er i tvivl om det, banker der i os alternativister ikke bare et stort grønt hjerte, men også et stort socialt hjerte. Vores socialordfører Torsten Gejl – der i øvrigt er blevet valgt til spidskandidat i Østjylland til folketingsvalget som afløser for Josephine Fock – er en af hovedkræfterne på det område.

Et af eksemplerne på det engagement er kampen mod de ofte umenneskelige krav, som syge og udsatte bliver mødt med i vores beskæftigelsessystem. Tidligere i år førte det til projektet "24 timer for de reformramte”, hvor personlige beretninger om møder med systemet blev læst op af kendte danskere og sociale aktivister og transmitteret live på sociale medier i 24 timer i træk. Det projekt er nu godt på vej til at blive en bog med titlen ”Er det velfair?”, som vi satser på at udgive sammen med Jobcentrets Ofre, Næstehjælperne og forlaget UDENFOR, der er en socialøkonomisk virksomhed.

Bogen bliver crowdfundet og vi har allerede rejst over 80 procent af de fornødne midler til at udgive 1000 eksemplarer, men vi har brug for lidt mere, så hvis du kan bidrage, vil det være en kæmpe hjælp. Du kan støtte indsamlingen her.

Målet med bogen er at ændre eller fjerne de såkaldte fattigdomsreformer, så vi kan skabe et mere fair velfærdssystem. Det er da i den grad et værdigt formål, synes jeg.

Inden jeg slutter mit nyhedsbrev, vil jeg lige fastslå, at jeg ser så meget frem til de næste fem år i vores fælles historie. Alternativet er kommet for at blive. You haven’t seen anything yet.

Kh Uffe

Første inspirationsnedslag i denne uges nyhedsbrev er det nye initiativ Ren Sti, som giver et overslag over dit CO2-aftryk (og som måske er særlig relevant at prøve, hvis du deltager i #klimaudfordringen). På baggrund af overslaget betaler man et fast beløb til Ren Sti, som bruges på initiativer, der sparer CO2 ude i verden – aktuelt klimavenlige komfurer i Kina. Jeg er selv lige blevet medlem og betaler en månedlig takst, som går til en grønnere fremtid – og jeg håber, at du også har tid og overskud til at være med.

Andet inspirationsnedslag er en artikel fra mediet Zetland. Men inspirationsnedslaget er egentlig en generel anbefaling af selve Zetland, som efterhånden har nogle år på bagen, men som sætter et tårnhøjt niveau for journalistik generelt. Den aktuelle artikel handler om journalistikkens rolle i ikke blot at beskrive, men faktisk at bekæmpe klimaforandringerne. Det er en fremragende artikel, som jeg håber, du vil finde tid til at læse, hvis du ligesom jeg glæder dig over naturen. Læs den her.

Sidste inspirationsnedslag er græsrodsbevægelsen Extinction Rebellion, der lige nu markerer sig kraftfuldt i England. Med ikke-voldelig civil ulydighed sætter de kampen for planetens overlevelse på dagsordenen. De er trætte af snak – og det kan en gammel anarkist som jeg sgu godt forstå. Jeg er spændt på at se, hvordan det udvikler sig. Du kan læse mere om dem her eller følge deres hyppigt opdaterede Twitter-konto her. Som politiker er min opgave at arbejde for at ændre landets love, men jeg forstår godt, at andre har mindre tålmodighed. På samme måde som den 15-årige svenske teenager Greta Thunberg, der klimastrejkede under den svenske valgkamp for nylig. Hende kan du læse om her.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk

Jeg kan i lighed med Uffe kun anbefale Zetland. I går var helikopter artiklen en gennemgang af fattigdomsbegrebet, og jeg blev meget mere sikker i hvem/hvad/følger af fattigdom i Danmark. En vigtig ting nu, hvor DF med dets støtteparti, regeringen, er i gang med endnu en overtrædelse af grundloven.