Uffes Nyhedsbrev - Dråber af lys

Kære medlem af Alternativet

Hør indtalt version af nyhedsbrevet her

Hvorfor var Alternativet med i forhandlingerne om en ny sundhedsreform? Og hvorfor forlod vi efter et længere forløb så endegyldigt forhandlingerne i sidste uge? Det er der en del af jer, der har spurgt mig om. Og det vil jeg selvfølgelig hellere end gerne svare på til jer alle sammen.

Så lad mig slå fast hvorfor: Vi gik ind i forhandlingerne for at se, om vi kunne komme op med en ny model, der kunne være mere demokratisk end de regioner, vi kender i dag og som regeringen og Dansk Folkeparti vil nedlægge. Samtidig gik vi ind i forhandlingerne for at gøre op med meget af den ulighed, der eksisterer i sundhed. Eksempelvis foreslog vi gratis tandpleje og bedre psykiatri. Vi foreslog bedre mulighed for brug af komplementære alternative behandlinger og højere afgifter på tobak. Og så ønskede vi selvfølgelig et fokus på et mere grønt og bæredygtigt sundhedsvæsen med bedre forhold for både patienter og ansatte.

Det var gode og konstruktive forhandlinger, men der var alligevel to store faremomenter, som betød, at vi tirsdag i sidste uge meddelte finansministeren og statsministeren, at vi trak os fra forhandlingerne.

Og det var dels, at det ikke på den korte tid, der var til rådighed, kunne komme op med en model, der sikrer bedre repræsentativt demokrati. Der var udsigt til, at vi kunne få borgerråd og samfundsrepræsentanter i bestyrelserne, men vi ønskede også, at der fortsat skal vælges politikere, som kan holdes ansvarlige for sundhedsvæsenet. Og så var det dels, at økonomien for os at se var så usikker, at alle de gode tiltag, vi diskuterede, kunne ende som fugle på taget. Det går selvfølgelig ikke, og derfor forlod vi forhandlingerne.

Samtidig brød vi os ikke om det hastværk, der prægede forhandlingerne. At reformen absolut skulle landes inden et valg. Tværtimod ønsker vi at tage hensyn til alle de patienter, som bliver behandlet i sundhedsvæsenet og alle de dygtige ansatte, der slider i sundhedsvæsenet. Der vil opstå stor usikkerhed for alle dem, hvis vi haster en reform igennem, som derefter kan bliver rullet tilbage, hvis flertallet skifter efter valget.

Det er de overvejelser, vi har gjort os. Og jeg er sikker på, at vi har truffet den rigtige beslutning.

Jeg er glad for den dialog, vi løbende har haft med vores folkevalgte i regionerne, med vores politiske forum, med alle jer medlemmer og med alle de organisationer, der har en aktie i vores fælles sundhedssystem.

Når Socialdemokratiet så samtidig efterfølgende bakker op om mange af vores idéer og forslag, bestyrker det mig i, at den position, vi har valgt i dansk politik, er den rigtige. Vi kan forhandle og lave aftaler med både rød og blå blok, men vi gør det kun, hvis vi kan sikre en aftale, der er den helt rigtige for os. Vi har vores tredje position, der hverken er rød eller blå, men grøn. Klimavenlig, demokratisk og socialt ansvarlig. Vi kan gå på kompromis, men vi vil ikke kompromitteres.

Det er et rigtig godt udgangspunkt for den kommende valgkamp, synes jeg.

Den valgkamp, der kommer, får heldigvis – tyder det på – et markant grønt fokus. Forleden dag deltog jeg i Debatten på DR2, hvor temaet var miljø og klima. Og det er så fedt at opleve, hvordan alle aktører i disse år, dage og måneder hele tiden rykker sig i den rigtige og langt mere ambitiøse retning. Javel, der er stadig et stykke vej endnu (det har jeg givet et interview om i Information, som du kan læse her, men det går hurtigt – lige præcis som det burde gøre.

Derfor er jeg også så spændt på at se, hvor mange der strejker, når der på fredag holdes klima- og skolestrejker rundt omkring i hele landet. På globalt plan er der, så vidt jeg ved, klimastrejker på samtlige kontinenter og i omkring 60 lande, og herhjemme er der strejker i omkring 30 byer. Det er helt enestående, hvad der sker lige nu. Det er en global bevægelse til kamp for vores fælles hjem – vores fælles planet. Vi ses på gaden!

En anden, der har været på gaden, er Alternativets socialordfører Torsten Gejl, der er vores spidskandidat i Østjylland. Han har den forgangne uge levet som hjemløs i Aarhus for at få input til at lave lige præcis de politiske forslag, der kan hjælpe udsatte og hjemløse. Det ligger godt i forlængelse af, at det tidligere har været med input fra netop de hjemløse, at vi i Alternativet har udformet vores gadepolitik.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige hejse flaget for vores venner i Storbritannien, hvor Alternativet UK netop har fejret to års fødselsdag. De står sammen med resten af landet over for det, der mere og mere ligner et fuldstændigt kaotisk Brexit. Initiativtager Indra Adnan har skrevet en status, som jeg synes er værd at læse. Men jeg får også lyst til at hæfte et par ord på mulighederne for en dansk exit fra EU, som der stadig er danske partier, der taler for. Det er mig fuldstændig uforståeligt, når man tænker på, hvor afgørende en rolle EU eksempelvis spiller i kampen mod klimaforandringer og i kampen for et renere miljø og en mere vild natur. Omvendt har det været positivt at se, hvordan Lars Løkke som statsminister er blevet mere og mere engageret i at holde sammen på det, vi har opbygget i EU og som lige nu trues af højre- og venstrepopulistiske strømninger.

Det er for mig at se slet ikke en mulighed at forlade EU. Vi skal i stedet kaste al vores kraft ind i at forbedre og demokratisere EU.

Kh Uffe

Første inspirationsnedslag er den nye sang fra Nik og Jay, der hedder "Dråber af lys”. Den lyder faktisk lidt som om, de har læst Alternativets partiprogram. Sangen handler om klimakrisen og naturens værdi. ”Så vidt jeg ved, er der ingen Planet B,” rapper de. Når to af popkulturens mest prominente kunstnere på den måde går ind i klimakampen, ja, så tror jeg for alvor på, at klimakampen er blevet en folkesag. Sangen kan høres her.

Det andet inspirationsnedslag er noget så sjældent som en økologisk shawarmabar. Gaza Grill på Nørrebro i København har nemlig – vist som den første af sin slags i verden – fået et økologisk guldmærke, som betyder, at den er økologisk certificeret. Økologien bliver ved med at vinde frem. Det er til at blive rigtig forårsglad over.

Sidst men ikke mindst vil jeg opfordre jer til at bruge jeres demokratiske autoritet og hjælpe endnu et af de nye partier, der er skudt frem i de senere år. Jeg har tidligere opfordret jer til at skrive under til fordel for Nationalpartiet og Feministisk Initiativ, men jeg vil gøre det samme for Veganerpartier, der lige nu samler underskrifter for at blive opstillingsberettiget. Skriv under her.


MØD OS ELLER TAG KONTAKT

Alternativet

Åbenrå 33

1124 København K

+45 71 79 18 64

www.alternativet.dk

alternativet@alternativet.dk

medlem@alternativet.dk